Larsa Larsa skrev:
I huvudbyggnaden kommer jag bygga ett skåp i krypgrunden och bara gå upp med TP genom golvet. I de andra husen tänker jag mig att mediaomvandlaren sitter i en kopplingsdosa. Så skyddas fibern från klåfingriga :cool:
Av ren nyfiken är det dina hus, tex garage , förråd, lokaler etc som du vill ha internet till eller är det bostadshus där andra bor och kommer använda uppkopplingen?


Kan ju avgöra hur avancerad utrust man behöver använda och hur den sätts upp.
 
A Andy78 skrev:
Av ren nyfiken är det dina hus, tex garage , förråd, lokaler etc som du vill ha internet till eller är det bostadshus där andra bor och kommer använda uppkopplingen?


Kan ju avgöra hur avancerad utrust man behöver använda och hur den sätts upp.
Det är fritidshus som jag och mina syskon har. Vi är där en hel del och jobbar då uppkopplat, plus mycket streaming. Är alltså totalt 5 bostadshus varav det 5:e fortsatt får köra radiolänk
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ja så kan det bli om man tex kopplar in sig i en dedikerad internetport (wan) utan att ställt om enheten i "switch-mod" och där wan-porten flyttas över till den vanliga switch-gruppen.

Hur man gör beror ju på vilken modell man köpt. En tumregel är ju billigare och enklare prylar man köper desto mindre förändringar går det att göra. Av den anledningen bör man just undvika de billigaste varianterna. Jag brukar kolla på modeller som har möjlighet till allternativ programvara, som tex open source OpenWrt eller Asus Marlin, om man i framtiden vill kunna utföra lite mera avancerade konfigurationer.

Vill man ha med alla funktioner på en gång till en rimlig peng är Mikrotik ett bra alternativ men kräver lite mer initial konfiguration även om det nu för tiden finns det en konfiguration-wazard som kallas Quickset samt en Smartphone-app med motsvarande funktion. Sedan finns det ju Ubiquiti routers och swichar som är aningen dyrare men passar väldigt bra ihop med deras accesspunkter som är en klass för sig.
Syftar du på typ "bridge mode" eller liknande.
Om WAN porten sätts som Lan port , blir hela enheten en switch så stängs ju routerläget av och även dhcpserver?
 
Larsa Larsa skrev:
I de andra husen tänker jag mig att mediaomvandlaren sitter i en kopplingsdosa
Om du ska ha skyddsbox, mediaomvanldare och switch kan du lika gärna satsa på en allt-i-ett lösning som tex Inteno CPE-switch XG6746 som många stadsnät använder. De är verkliga volymkrängare och går att få tag på till väldig bra priser. Det finns många likande lösningar.

https://www.proficomms.cz/files/datasheets/Inteno/Datasheet_XG6746.pdf
https://zmarket.se/Content/Images/uploaded/Inteno XG6746 User Guide R2.pdf

Inteno CPE-switch XG6746, allt-i-ett enhet för skyddsbox och nätverksomvandling.

A Andy78 skrev:
Syftar du på typ "bridge mode" eller liknande.
Om WAN porten sätts som Lan port , blir hela enheten en switch så stängs ju routerläget av och även dhcpserver?
Ja, de funktionerna utgår jag finns i routern som är placerad i HUS-1
 
Redigerat:
Larsa Larsa skrev:
Det är fritidshus som jag och mina syskon har. Vi är där en hel del och jobbar då uppkopplat, plus mycket streaming. Är alltså totalt 5 bostadshus varav det 5:e fortsatt får köra radiolänk
Ok men då kan du ju välja att göra det ganska simpelt, en förlängning av nätverket med din huvudrouter som delar ut adresser och sedan switchar och accesspunkter istället för en router i varje byggnad.

Eller göra det avancerat med Vlan där du skapar separata nät.
Oavsett vad du väljer so tror jag att du kommer komma längre än vad ip only gjort i sin projektering betrf att levera nät :D
 
  • Haha
Larsa
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Syftar du på typ "bridge mode" eller liknande. Om WAN porten sätts som Lan port , blir hela enheten en switch så stängs ju routerläget av och även dhcpserver?
Ja, de funktionerna utgår jag finns i HUS-1

A Andy78 skrev:
Ok men då kan du ju välja att göra det ganska simpelt, en förlängning av nätverket med din huvudrouter som delar ut adresser och sedan switchar och accesspunkter istället för en router i varje byggnad. Eller göra det avancerat med Vlan där du skapar separata nät. Oavsett vad du väljer so tror jag att du kommer komma längre än vad ip only gjort i sin projektering betrf att levera nät :D
VLAN skulle jag välja bort. En trådlös router switch-läge med SFP är en vanlig switch med WiFi. Vill man ha tre olika prylar dvs mediaomvandlare, switch och accesspunkt går det självklar bra men det blir dyrare och mer att handla. Men som vanligt en smak och prisfråga men framför allt vad man är van med.
 
A Andy78 skrev:
Ok men då kan du ju välja att göra det ganska simpelt, en förlängning av nätverket med din huvudrouter som delar ut adresser och sedan switchar och accesspunkter istället för en router i varje byggnad.

Eller göra det avancerat med Vlan där du skapar separata nät.
Oavsett vad du väljer so tror jag att du kommer komma längre än vad ip only gjort i sin projektering betrf att levera nät :D
Jo det är inget avancerat, allt skall vara öppet i nätet. Huvudbyggnaden får agera brandvägg, dhcp och dns, och resten skall vara noder man kan roama mellan
 
Larsa Larsa skrev:
Jo det är inget avancerat, allt skall vara öppet i nätet. Huvudbyggnaden får agera brandvägg, dhcp och dns, och resten skall vara noder man kan roama mellan
Är det IPOnly som ska dra in fiber till er fastighet?
 
Menade mediakonverter i stugorna, mediaomvandlaren mot externa fibern sitter ju i huvudbyggnaden
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Är det IPOnly som ska dra in fiber till er fastighet?
Nej nej, vi har ett eget fibernät med många anslutna. Var med från början och vår anslutning har varit i drift i många år. Nämnde i början av tråden att vi kör ubiquinti länkar mellan husen nu, och det funkar ganska bra. Men nu har ett par hus tillkommit och jag har passat på att gräva ned slang. Så nu vill jag få till en lite smidigare lösning utan en massa antenner på taken.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Är det IPOnly som ska dra in fiber till er fastighet?
Det var jag som var ironisk, jämförde med iponly där det gått över 2 år och inget har hänt. :)
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Nej nej, vi har ett eget fibernät med många anslutna. Var med från början och vår anslutning har varit i drift i många år. Nämnde i början av tråden att vi kör ubiquinti länkar mellan husen nu, och det funkar ganska bra. Men nu har ett par hus tillkommit och jag har passat på att gräva ned slang. Så nu vill jag få till en lite smidigare lösning utan en massa antenner på taken.
Har ni har någorlunda moderna accesspunkter från Ubiquiti kan det bli väldig bra wifi-täckning runt husen, kanske till och med på hela fastigheten. Då finns det möjlighet att köra samma SSID för alla band (2,4/5Ghz) med stöd för bandstyrning. Det är även enkelt att sätta upp ett isolerat gästnätverk.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Har ni har någorlunda moderna accesspunkter från Ubiquiti kan det bli väldig bra wifi-täckning runt husen. Då finns det möjlighet att köra samma SSID för alla band (2,4/5Ghz) med stöd för bandstyrning. Det är även enkelt att sätta upp ett isolerat gästnätverk.
Nja, dom börjar bli gamla och är riktantenner. Alltså radiolänkar mellan husen, trådlös sladd typ….
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
N
Larsa Larsa skrev:
Jo det är inget avancerat, allt skall vara öppet i nätet. Huvudbyggnaden får agera brandvägg, dhcp och dns, och resten skall vara noder man kan roama mellan
Är alla byggnaden dina eller ska du koppla upp hus med olika användare/familjer?
 
N Noun skrev:
Är alla byggnaden dina eller ska du koppla upp hus med olika användare/familjer?
Är jag och mina syskon, och vi vill ha ett öppet nät. Inga vlan eller liknande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.