Hej!

Jag söker kantat, möbeltorrt snickerivirke i Göteborgsområdet. Främst ek, men virke från andra lövträd är också intressant. Jag vet att jag kan handla hyvlat från Fredricssons, Calexico, Abi-Trä, osv, men skulle hellre köpa ohyvlat från en mindre såg (till lägre pris). Finns det några mindre sågar i området som sågar lövträ?

Tack!
 
Du får ringa runt till de sågar som finns rumt Göteborg. Jag tror att de flesta sågar på beställning. Man har inte egna lager på samma sätt som förr.
Calexicowood och Abi-Trä köper av Fredricsons. Fredricsons har nedtorkat, ohyvlad virke av de flesta sorter för möbeltillverkning.
 
  • Gilla
JonatanP och 1 till
  • Laddar…
Jag kollade just vad jag betalade för ek av listkvalitet sist och Calexico verkar ligga runt 25% över det priset. Om du kan ta dig till Wernerssons på Orust (https://www.wernerab.se) så kan du välja, vraka och klämma på plankorna innan du köper och få en kaffe under tiden. Inte galet mycket billigare, men du slipper en mellanhand och de är väldigt trevliga att ha att göra med.

De har inte samma utbud som grossisterna såklart då de är ett sågverk, men jag vet att även om de fokuserar på båtvirke som ek, mahogny och teak så brukar de ha lönn, bok, valnöt, lind och lite annat som är ugnstorkat.
 
  • Gilla
JonatanP och 2 till
  • Laddar…
Ett sätt att hitta virke är att kolla med Småsågarnas riksförbund:

https://smasagarna.se/

Det är en organisation som samlar mindre sågverk/"bonnsågar" och på deras hemsida kan man hitta leverantörer runt om i landet.
Som jag förstått det är det inte alla som torkar sitt virke till snickeritorrt men det kan ju vara värt ett försök.

//Ronnie
 
  • Gilla
JonatanP
  • Laddar…
Hur aktiva är Småsågarna egentligen? På hemsidan finns nästan bara gammal info och när jag försökte få kontakt för ett par år sedan med någon i Upplandstrakten fick jag ge upp. Otroligt trist om det finns så liten marknad att de små gett upp.
 
Enligt en tidigare medlem lyckades vissa figurer som misstänks ha samband med storsågarna så så mycket osämja mellan småsågarna att hela riksförbundet bröt ihop.
 
Jag har några namn på småsågare kring Göteborg jag handlat av tidigare. Vill helst inte hänga ut dem här dock. De flesta av dem säljer dock sällan möbeltorrt och oftast ej heller kantsågat.

Dessutom sitter jag själv på en (fast) kubik möbeltorrt askvirke. Hade egentligen tänkt använda det själv men eftersom jag flyttat och inte har någon verkstad i nya huset på minst 1 år så är det just nu mest ivägen. Har även några plank ek och valnöt.

Köper du hela högen kan du få ett bra pris.
 
Tack för alla bra svar, nu har jag lite att gå på!

V vectrex skrev:
Jag har några namn på småsågare kring Göteborg jag handlat av tidigare. Vill helst inte hänga ut dem här dock. De flesta av dem säljer dock sällan möbeltorrt och oftast ej heller kantsågat.

Dessutom sitter jag själv på en (fast) kubik möbeltorrt askvirke. Hade egentligen tänkt använda det själv men eftersom jag flyttat och inte har någon verkstad i nya huset på minst 1 år så är det just nu mest ivägen. Har även några plank ek och valnöt.

Köper du hela högen kan du få ett bra pris.
Tack för erbjudandet! Det blir nog dock lite mycket för mitt hobbysnickrande.
 
@teed är väl inte särskilt aktiv här längre men han startade upp lite sågverksamhet ovanför Göteborg för ett par år sedan. Du kanske kan kolla med honom vad han har. Jag hittade hans hemsida och det verkar som om det kan vara något. Där hittar du även kontaktinformation:
http://projectoftheday.se/pages/store.html
 
jac jac skrev:
@teed är väl inte särskilt aktiv här längre men han startade upp lite sågverksamhet ovanför Göteborg för ett par år sedan. Du kanske kan kolla med honom vad han har. Jag hittade hans hemsida och det verkar som om det kan vara något. Där hittar du även kontaktinformation:
[länk]
Jag brukar ha som tradition att köra förbi honom efter Vasaloppet, på väg hem. Kör alltid vilse.
Men han är trevlig och hjälpsam när man väl kommer fram :)
 
jac jac skrev:
@teed är väl inte särskilt aktiv här längre men han startade upp lite sågverksamhet ovanför Göteborg för ett par år sedan. Du kanske kan kolla med honom vad han har. Jag hittade hans hemsida och det verkar som om det kan vara något. Där hittar du även kontaktinformation:
[länk]
Detta verkar ju super! Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.