Hej alla!

Här köpt på mig en beggad, och till synes i gott skick, Flex giraff(ws 702 vea).

Glad i hågen skulle jag precis börja slipa ett lager spackel, men får omdelbart en mängd mindre stötar då jag kör maskinen. Ser även att det blixtrar i metalldelarna av slipskivans spindelled och bestämmer mig då för att det känns farligt, då jag har sjuk respekt för el. Slipen är kopplad till en Festool Ctl33-dammsugare om det har betydelse?

Vad kan det vara för fel? Slipen fungerar i övrigt som den ska.

Tacksam för tips och förslag!

/David - Glad amatör
 
Spekulerar lite. Kan det vara att det alstras statisk elektricitet? Men borde man få stötar konstant då?
 
Börja med att isär maskinen och kolla att alla kablar och anslutningar sitter som de ska och att inget ser konstigt ut.
 
Jag kör nästan den kombon och det blir inga stötar så statisk elektrisitet kan vi utesluta.
 
Tack för svar. Får helt enkelt riva och se om något ser uppenbart fel ut.
 
Tog isär maskinen, men såg tyvärr inget uppenbart felaktigt. Alla sladdar och kontakter satt ordentligt och såg inga skador på kabelisolering. Var dock väldigt dammigt runt motor och hölje - kan det tänkas påverka?
 
Efter kontakt med Flex verkar det vara i sin ordning. Är helt enkelt statisk elektricitet som byggs upp, och helt ofarligt.
 
Vilken slang kör du med?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Har testat med Flex egen slang och även antistat-slangen till dammsugaren. Ingen direkt skillnad.
 
Du har ingen Sänksåg eller liknande som du också kan testa för att se om du får statiska stötar även där?
 
Dessvärre inte. Har en liten ocilerande slipmaskin jag skulle kunna testa med? Har du nån teori om vad som alstrar den statiska elektriciteten?
 
Har du kopplat dammsugaren till jordat eller ojordat uttag? Utan att ha någon festool dammsugare så gissar jag att den antistatiska slangens funktion beror till stor del på jordningen av dammsugaren.
 
Den är kopplad till ett jordat uttag.
 
Jag slipar för fullt med en Mirka Deros Oscillerande - kopplad till en Kärcher dammsugare via jordade uttag och får rejäla stötar som orsakar diverse skrik. I vissa lägen får jag mer konstant stickningar i händerna… Hur kan man bli av med detta tro? En vajjer från dammsugarslangen till elementet? Jag har ett enormt slipjobb framför mig så att bita ihop går nog inte… ‍♂️
 
Hade problem som bara den med att slangen blev statisk och gav mig stötar när jag slipade betongplatta med HTC, knastrade och hade sig i slangen efter några varv. Rejäla handskar och långbyxor blev lösningen.
 
  • Gilla
TheJesper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.