Jag ska lägga marksten på vår uteplats, ca 45 m2. Jag hade tänkt att sätta en dagvattenbrrunn i ena hörnet och ansluta till takavvattningssystemet. Det finns fina brunnar bland annat från plastmo (unidrain, ACO self). I serierna finns bland annat ett punktavlopp som skulle funka bra rent estetiskt. Problemet är att markröret ligger väldigt grunt här. Om jag skulle använda ett sånt så skulle det alltid stå vatten kvar i brunnen (vilket inte rekommenderas). En markränna med utlopp på sidan skulle kanske funka, men då blir det inget sandfång. Behöver helt enkelt ett punktavlopp som inte är så "djupt" som Plastmo - ACO SELF Punktavlopp


Nån som har förslag?

/fredrik
 
Vet inte om jag är helt fel ute men jag gör mina egna brunnar av 200 eller 300 mm vägtrummor eller vanligt avloppsrör, in och utlopp på valfri höjd. Lock gjuter jag i betong med eller utan hål. Ett galler av gjutjärn kostade för några år sedan 1500 kronor. Man kan borra en rostfri plåt som "galler".

Prototypen
 
Jo, jag är inne på något liknande, att bygga en fyrkantig brunn med kantsten och betong och hitta ett färdigt galler. Men jag tänkte om nån kände till något färdigt. :)

/fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.