Tänk då på att kanske inte ha en värmepump med beredare i sig utan en vp och en extern vv beredare som har mer litrar i sig för att täcka behovet för fler hushåll
 
... å som grädde på moset så om man vill så kan man om man borrar kyla kåken på sommaren om man upplever att det blir varmt inomhus....
 
V Vector skrev:
Tänk då på att kanske inte ha en värmepump med beredare i sig utan en vp och en extern vv beredare som har mer litrar i sig för att täcka behovet för fler hushåll
Ja det låter som de bästa alternativet. Utrymme finns.
 
En grov estimering av besparingspotential:
Tot (direktel) 31000 kWh/år
45 m2 lgh andel av tot el = 5700 kWh/år
(45 m2 av 245 m2 för alla 3 husen => 18,4% => 5700 kWh/år av tot 31 000 kWh)
Hushållsström (4000 resp 3000) 7000 kWh/år
Besparingspotential uppvärmning: 31000-5700-7000 = 18300 kWh/år (inkl VV)
Bergvärme 75% besparing => potential 13725 kWh/år
Antag elpris 1,50 kr => Besparing: 20587,50 kr/år och 308812,50 kr/15 år
Antag elpris 2,00 kr => Besparing: 27450 kr/år och 411750 kr/15 år
Antag elpris 2,50 kr => Besparing: 34312,5 kr/år och 514687,50 kr/15 år
Antag elpris 3,00 kr => Besparing: 41175 kr/år och 617625 kr/15 år
(BVP livslängd antaget till 15 år)

Med en vedpanna ökar besparingen av elkostnad med ytterligare 33%. (Dvs från 13725 kWh/år till 18300 kWh/år.)
Tillkommer dock en mindre kostnad för veden samt en del arbete med eldning och vedhantering.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
En grov estimering av besparingspotential:
Tot (direktel) 31000 kWh/år
45 m2 lgh andel av tot el = 5700 kWh/år
(45 m2 av 245 m2 för alla 3 husen => 18,4% => 5700 kWh/år av tot 31 000 kWh)
Hushållsström (4000 resp 3000) 7000 kWh/år
Besparingspotential uppvärmning: 31000-5700-7000 = 18300 kWh/år (inkl VV)
Bergvärme 75% besparing => potential 13725 kWh/år
Antag elpris 1,50 kr => Besparing: 20587,50 kr/år och 308812,50 kr/15 år
Antag elpris 2,00 kr => Besparing: 27450 kr/år och 411750 kr/15 år
Antag elpris 2,50 kr => Besparing: 34312,5 kr/år och 514687,50 kr/15 år
Antag elpris 3,00 kr => Besparing: 41175 kr/år och 617625 kr/15 år
(BVP livslängd antaget till 15 år)

Med en vedpanna ökar besparingen av elkostnad med ytterligare 33%. (Dvs från 13725 kWh/år till 18300 kWh/år.)
Tillkommer dock en mindre kostnad för veden samt en del arbete med eldning och vedhantering.
Tackar för en utmärkt uträkning! Har ju luftluft värmepumpar som går rätt hårt också. Så utan dessa skulle nog förbrukning legat på 40 000.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
B Bonafluff skrev:
Har idag 2 hus och en lada med en årsförbrukning på 32 000 kwh. Husen står ca 20m ifrån varandra. Så ska jag gräva ner en kulvert blir det ca 50m grävning
Har en solcell anläggningen på 12 kw.

Ladan är direktverkande el. Har en liten lägenhet där på 45 kvm med en egen varmvattenberedare

Hus nr 1 är på 125 kvm enplan. Har en luft luft pump och övrigt direktverkande el. Finns en stor varmvattenberedare här på 300l. Finns en fin krypgrund att dra rör i ifall jag vill montera vattenburet

Hus nr 2
Är ett enplan hus på 75 kvm. Sitter en luftluftvärmepump här och en stor varmvattenberedare i källaren. Det finns direktverkande el i golv och i några nyare element här. Här nöjer jag mig med att få varmvattnet på annat än direktverkande el


Vad jag vill göra är att på något sätt få något smidigt och logiskt som täcker de mesta.

Bergvärme?
Mera solceller?
Kulvert?
Akumulatottank?
Shuntar?
Låta de vara som de är och sätta in nån täljsten kamin.

Plats för utrustning finns de i alla hus. Har nära till berg och har en egen grävmaskin. Är inte miljonär men kan tänka mig att lägga upp till 400 000.

Ja jag är öppen för förslag! Ska bo här i 40 år så investeringen är långsiktig.
Fastän jag är i kyl/värmebranschen, stora kompressorer/ värmepumpar för kyla och för värme.
Rekommenderar jag nu solceller. Bidragen är maxade nu, dyr el, 30 år och 80% i hållbarhet/effekt, inget underhåll. Du säljer på soliga delen av året och el-bolaget håller på de pengarna för att kvitta av räkningarna på vintern, bekvämt å bra.

Efter detta :
Gör i olika steg 1-2 år mellan. Då vet du mera hur det funkar.

Kulvertera gården tycker jag. Vattenburet vätmesystem i husen. Skaffa värmepump. Komma undan billigt och bra är luft/vatten. De är mycke bättre än ryktet nu mera.
Ett tips är att skaffa akumulatortank 1 eller 2. Minst 1 kubik styck eller mer. De blir dina energilager om du inte vill sälja elen. Be nån räkna på det. .
 
B Bonafluff skrev:
Ja det lutar åt det helt klart.. Men det stör mig något enormt att man inte ska kunna få varmvatten från till de två andra husen från bergvärmepumpen:cry: hur funkar det här i riktigt stora hus tex.
Vi gjorde tappvarmvatten i ett centralt pannrum, och skickade ut via VVC till olika hus. Upptäckte att kulvertförlusten var 3kW konstant! Så nu är det flera, mindre el-varmvattenberedare som gäller. Sparade typ 15000 kWh/år på det. Värmen går dock i kulverten.
 
  • Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S christoffer09 skrev:
Vi gjorde tappvarmvatten i ett centralt pannrum, och skickade ut via VVC till olika hus. Upptäckte att kulvertförlusten var 3kW konstant! Så nu är det flera, mindre el-varmvattenberedare som gäller. Sparade typ 15000 kWh/år på det. Värmen går dock i kulverten.
Intressant! Vad bra att få lite riktiga siffror!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Intressant! Vad bra att få lite riktiga siffror!
Men om du bygger på 40 års sikt - dra kulvert och vattenburen (berg)värme! Tveklöst.
 
S christoffer09 skrev:
Vi gjorde tappvarmvatten i ett centralt pannrum, och skickade ut via VVC till olika hus. Upptäckte att kulvertförlusten var 3kW konstant! Så nu är det flera, mindre el-varmvattenberedare som gäller. Sparade typ 15000 kWh/år på det. Värmen går dock i kulverten.
Hur lång sträcka talar vi om för VVC-kulvert?
VVC-temp 60C?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Hur lång sträcka talar vi om för VVC-kulvert?
VVC-temp 60C?
35 meter i marken + okänt antal meter inne i fastigheterna. 58 grader
 
  • Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Så pass stora förluster för så korta avstånd, det var illa. :sick:
 
Väcker upp tråden lite här igen.

Hur är det med att installera ventilation i huset och ha en luft vatten som värmer nya elementen?

Skall ändå ta ner baracuda taket och bygga nytt innertak. Vinden är ganska så tom det bör gå väldigt enkelt att dra några ventilation rör.

Det bör ju rimligtvis kosta mindre än en bergvärme installation? För borra hål bör väl vara dyrare än att dra dessa ventilationen.
 
Ett FTX kan du installera själv och köpa in tjänsten för OVK (injustering) material plus aggregat kanske kostar 40-50tkr för 125 m2, tar ca 1 vecka att dra in för 1 gubbe i långsam takt. Det tar lång tid att räkna hem vinsten så du gör detta för inomhusmiljöns och din hälsas skull i första hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.