• Gilla
Noun
  • Laddar…
N Noun skrev:
Tänk bara på att risken för fel är betydligt större om man lägger in flera routrar som används som switchar. Konfigureras de fel så får man nat på nat problem (NAT444).
Ja så kan det bli om man tex kopplar in sig i en dedikerad internetport (wan) utan att ställt om enheten i "switch-mod" och där wan-porten flyttas över till den vanliga switch-gruppen.

Hur man gör beror ju på vilken modell man köpt. En tumregel är ju billigare och enklare prylar man köper desto mindre förändringar går det att göra. Av den anledningen bör man just undvika de billigaste varianterna. Jag brukar kolla på modeller som har möjlighet till allternativ programvara, som tex open source OpenWrt eller Asus Marlin, om man i framtiden vill kunna utföra lite mera avancerade konfigurationer.

Vill man ha med alla funktioner på en gång till en rimlig peng är Mikrotik ett bra alternativ men kräver lite mer initial konfiguration även om det nu för tiden finns det en konfiguration-wazard som kallas Quickset samt en Smartphone-app med motsvarande funktion. Sedan finns det ju Ubiquiti routers och swichar som är aningen dyrare men passar väldigt bra ihop med deras accesspunkter som är en klass för sig.
 
  • Gilla
Noun
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Nu har jag lagt pem-slang mellan husen. Hade hoppats jag kunde dra i en sån här med dragtråd om den går i en 25mm pem, annars får jag be om hjälp med svetsning.

[länk]
Separerar man paren ett par meter kan man tejpa kontakterna så att de tjocka delarna inte ligger emot varann, då bör man kunna få det igenom.
 
Larsa Larsa skrev:
Nu har jag lagt pem-slang mellan husen. Hade hoppats jag kunde dra i en sån här med dragtråd om den går i en 25mm pem, annars får jag be om hjälp med svetsning.
Om du har en grovdammsugare kan du sätta slangen i utblåset och använda en bomullstuss virad med björntråd sedan kan du dra in en grövre dragtråd.

Larsa Larsa skrev:
[länk]
De där används normalt för inomhusbruk man kan funka. Kontaktdonet kan eventuell vara ett problem att få igenom böjarna på en 25mm pem. Om du har en kompis som jobbar inom branschen kan han säkert avvara mikrodukt, lite fiber samt kontakdon för självkostandsspris eller kanske en middag. :)

För övrigt tycker jag att det inte finns någon anledning att använda singlemode på så korta avstånd men det är ju en smaksak (eller rättare sagt pris-smak). Jag skulle välja en SFP Multimod Duplex Transceiver så behöver du bara bara använda en fiber med en varsin SFP-modul på vardera sidan.
 
Redigerat:
N
Larsa Larsa skrev:
Jo jag grävde ned duct och dom blåste i fiber och svetsade då vi byggde vårt fibernät (fiberförening)

Nu har jag lagt pem-slang mellan husen. Hade hoppats jag kunde dra i en sån här med dragtråd om den går i en 25mm pem, annars får jag be om hjälp med svetsning.

[länk]
Det är absolut inga problem att använda denna kabel i ett pem rör. Köp skarvstycke så att du inte
patchar den långa kabeln direkt i en enhet.

t.ex
https://www.direktronik.se/direktro...-fiber/skarvdon/fiber-adapter-med-skyddslock/
 
N Noun skrev:
Det är absolut inga problem att använda denna kabel i ett pem rör. Köp skarvstycke så att du inte patchar den långa kabeln direkt i en enhet
Jag skulle i fösta hand se till att du får igenom kontaktdonet utan skarvar hela vägen till SFP-modulen. Skarvdon går absolut att använda men jag rekommenderar det som en tillfällig nödlösning.
 
N Noun skrev:
Det är absolut inga problem att använda denna kabel i ett pem rör. Köp skarvstycke så att du inte
patchar den långa kabeln direkt i en enhet.

t.ex
[länk]
Förvisso multimode men budgetalternativ på kopplingsbox https://www.byggahus.se/forum/posts/3568686/
 
N
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag skulle i fösta hand se till att du får igenom kontaktdonet utan skarvar hela vägen till SFP-modulen. Skarvdon går absolut att använda men jag rekommenderar det som en tillfällig nödlösning.
Självklart inte några skarvar i PEM slangen, utan innan man kopplar in utrustningen i varje hus.
Om en användare är slarvig så är det bättre att de knäcker en patch än 50m
kabeln som måste då dras om eller svetsas om.
 
Redigerat:
  • Gilla
Larsa och 1 till
  • Laddar…
N
Personligen skulle jag använda följande om jag skulle bygga ett nät mellan några hus.

Panel
https://www.donet.se/datakommunikat.../e/1128/excel-mixed-use-panel-4-module-empty/

Fibermodul för fiberpatchar (6 Port Duplex LC (12 Fibre) Module)
https://www.donet.se/datakommunikat.../excel-6-port-12-fibre-om3-om4-os2-lc-module/

Då får du en patchpanel där du kan blanda koppar och fiber extremt enkelt och snyggt.
Under sätter du en switch som du använder för att driva den lokala nätverket.
 
N Noun skrev:
Självklart inte några skarvar i PEM slangen, utan innan man kopplar in utrustningen i varje hus. Om en användare är slarvig så är det bättre att de knäcker en patch än 50m kabeln som måste då dras om eller svetsas om.
Helt rätt tänkt!

Nu tycker jag att man inte ska montera fiberrelaterad utrustning lättillgängligt rent generellt. Det oavsett om man använder kopplingsbox med skarvdon eller som jag skulle göra en skyddsbox (slingbox) som som döljer/skyddar inkommande fiber till SFP-modulen.
 
N Noun skrev:
Det är absolut inga problem att använda denna kabel i ett pem rör. Köp skarvstycke så att du inte
patchar den långa kabeln direkt i en enhet.

t.ex
[länk]
Vad är problemet med att ha en lång kabel från enhet till enhet, tänkte på patchkabel?
Om man ändå ska skarva kabeln så kankse det är smidigare att sätta den på utsidan eller nära utsidan om man ska ha den inne , än att dra den vidare i lokalen för att sedan skarva?
 
N
A Andy78 skrev:
Vad är problemet med att ha en lång kabel från enhet till enhet?
Om man ändå ska skarva kabeln så kankse det är smidigare att sätta den på utsidan eller nära utsidan om man ska ha den inne , än att dra den vidare i lokalen för att sedan skarva?
Fiberkontakterna är känsliga och folk är generellt slarviga. Skadar man kabeln eller kontakten
så måste kabeln dras om. Därför lägger man en patch från avlämningen till utrustningen som tar smällen.
Skarvstycken är också utformade så att de går sönder om du tappar utrustning med patchen i modulen.
 
I huvudbyggnaden kommer jag bygga ett skåp i krypgrunden och bara gå upp med TP genom golvet. I de andra husen tänker jag mig att mediaomvandlaren sitter i en kopplingsdosa. Så skyddas fibern från klåfingriga :cool:
 
A Andy78 skrev:
Vad är problemet med att ha en lång kabel från enhet till enhet?
Om man ändå ska skarva kabeln så kankse det är smidigare att sätta den på utsidan eller nära utsidan om man ska ha den inne , än att dra den vidare i lokalen för att sedan skarva?
@Noun tror jag i det här fallet menade i det här fallet box med skarvdon för att skydda huvudfibern. Ren generellt tycker jag också att man ska undvika skarkopplingar för att minimera risk med dämpning. Sedan är det viktigt att man är medveten om att det finns olika vinklingar måste ta hänsyn till på skarvdonen.
 
  • Gilla
Noun
  • Laddar…
N
Larsa Larsa skrev:
I huvudbyggnaden kommer jag bygga ett skåp i krypgrunden och bara gå upp med TP genom golvet. I de andra husen tänker jag mig att mediaomvandlaren sitter i en kopplingsdosa. Så skyddas fibern från klåfingriga :cool:
Tänk bara på värmen i kopplingsdosan under sommaren. Den får inte vara för liten eller helt sluten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.