Vi håller på att kolla på vitvaror till vårt nybygge och ett frågetecken har dykt upp kring köksfälkt och hur det fungerar ihop med FTX.

Vi bygger ett tvåplanshus och kommer att ha ett FTX-aggregat på vinden (Systemair SAVE VSR 500) och en separat imkanal för köksfläkten. Utan att veta hur man brukar göra eller vad som är möjligt så har jag tänkt att köksfläkten måste kopplas på nåt sätt till styrenheten för FTX-aggregatet så att tilluften ökar när köksfläkten sätts på. Jag ställde frågan till en säljare i en vitvaurbutik idag och enligt honom så kan "vanliga" köksfläktar inte kan kopplas på det viset, så nu undrar jag hur man brukar/bör göra?

Jag har letat runt lite här på forumet och har sett i nån gammal tråd att kolfilter rekommenderas när man har FTX, men vår ventilation är som sagt projekterad med en separat imkanal och "vanlig" köksfläkt. Jag har också sett tips om att öppna ett fönster när man kör köksfläkten, men det kan väl ändå inte vara den gängse lösningen?
 
Har samma problem, tänker konvertera får mekaniska frånluft till FTX och har i dagsläget separat imkanal för köksfläkten. Som jag förstår det så brukar man lösa detta problemet igenom att montera en tryckvakt på imkanalen som aktiveras när man använder köksfläkten. Då signalerar den till FTX aggregatet att det ska sänka frånluften och öka tilluften. T.ex. https://soliduct.se/tryckvakt-med-kabel-till-spiskapa-flexit.htm.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Ok, så min tanke var rätt men man kopplar inget till köksfläkten utan man mäter trycket i imkanalen.

Måste/bör man tänka på nåt speciellt vid valet av köksfläkt?
 
Tyvärr endast glad amatör, så hoppas att någon som vet bättre kan fylla i. Men, om man räknar på det så verkar en normal köksfläkt ligga runt 300m^3/h och t.ex. den populära
Östberg Heru 100 ligger på ca 100l/s, d.v.s 360m^3/h. Så, om man stoppar frånluftsfläkten och drar upp tilluften på max så går ju ekvationen ihop. Då borde det väl gå att välja vilken köksfläkt som helst så länge som den har en egen fläkt.
Sen är det såklart en annan fråga om aggregatet stödjer signaler från en tryckvakt.. Blir till att läsa databladen för aggregaten.
 
Man brukar inte göra nått alls men har man ett frånluft uttag i närheten av köket så kan man sätta en backventil så man slipper baksug i frånluften. Att öka tilluften för att man kör en köksfläkt en kort stund verkar meningslöst. Vill köksfläkten ha mer luft så tar den det själv via tilluften då det inte finns några hinder på vägen förutom några fläktblad
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 2 till
  • Laddar…
Vi har också ett SSV 500 aggregat och separat imkanal till köksfläkten. Vi konverterade ett äldre hus med självdrag och har ej rört köksfläkten. Så FTX jobbar på som vanligt när vi startar köksfläkten. Men då hade vi självdrag innan. Så det lär ju läcka in lite extra här och där alternativt att det drar igenom extra genom tilluften via FTX om det är lättaste vägen. I nytt hus som är tätt hade satt in tryckgivaren och låtit FTX hjälpa till med att sänka frånluft och öka tilluften automatiskt.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Separat imkanal är det bästa.
Om det går kan man väl försöka sammankoppla FTX och köksfläkt med kabel för att bibehålla balansen någorlunda.
Men behövs det verkligen? Vi har haft mekanisk tilluft och frånluft i över 9år och FTX nu i några månader. Flödena är nästan identiska mot innan. Tända i kamin samtidigt som sambon steker pannkakor brukar jag iofs undvika men annars fungerar allt så fint. Gick runt med en Flir värmekamera förra vintern och såg inga läckage inomhus eller utomhus.
 
  • Gilla
mlindsten och 2 till
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Om det går kan man väl försöka sammankoppla FTX och köksfläkt med kabel för att bibehålla balansen någorlunda.
Men behövs det verkligen?
Det kanske inte behövs, men frågan är om jag ändå ska förbereda med kanalisering i tak/väggar för att koppla ihop det ...
 
Om FTX aggregatet skall stå på vinden och köksfläkt kanalen går genom vinden. Som på din ritning i andra tråden. Då skulle jag inte krångla med kablar ner i boytan utan kört allt sådant uppe på vinden.
 
Kontrollpanelen till aggregatet kommer att sitta på bottenvåningen (i ett litet dedikerat rum för el/nätverk/styrning). Jag trodde att eventuell tryckvakt kopplas in där, men den kanske ska kopplas direkt till aggregatet?
 
Alla externa givare kopplas direkt i aggregatet som har en egen kopplingsbox för detta på Systemair save VSR 500.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Jag har ett Östbergs Heru 100 och har upplevt att det är dåligt drag i köksfläkten. Måste öppna ett fönster för att det ska bli bra drag. Det borde väl gå att lösa med ett strömrelä till köksfläkten (Eltako AR12DX 1VXL) som man kopplar till ingången för övertrycksfunktion på FTX styrkort. När strömrelät känner av att köksfläkten drar ström så sluts kontakten till övertrycksfunktionen. Någon som provat nåt liknande?
 
E excavator skrev:
Någon som provat nåt liknande?
Jag ritade in kanalisering från köket till vinden och vi valde en fläkt från Fjäråskupan med en reläkontakt (tillval) som är kopplad till FTX-aggregatet. Nu aktiveras funktionen "Spiskåpa" så fort vi slår på fläkten. Funktionen kan jag enkelt konfigurera i kontrollpanelen. Just nu har jag dock både till- och frånluftsflödet på "normal", vilket innebär att ventilationen går som vanligt även om fläkten är på. Jag hade högre tilluftsflöde på funktionen från början, men har velat lite kring vad som är bäst ...
 
  • Gilla
excavator och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.