Har de senaste dagarna haft lite frågor kring dränering (här på forumet) då jag har/hade dessa planer för vårt hus. Huset är byggt -43 med källare och finns i ett centralt villaområde. Källaren är en typisk oinredd betongkällare och skall så förbli. Det finns tydliga fuktgenomslag på väggar och puts har genom året vittrat och färg flagar av. Det finns planer på en tillbyggnad i vinkel på huset. Detta är anledningen till att jag i etapp 1 skulle vilja se över dräneringen.
Källargolvets ovansida ligger 1,45m under mark och skulle därför vilja ha dräneringsrören på cirka 1,6-1,65m djup på högsta punkt. Runt huset är det c.a 45m.
Efter kontaktat kommunen har jag fått veta att min servis för dagvatten liger på 1,5m och för avloppet 1,6m. Detta omöjliggör ju korrekt djup o fall för dräneringsrören. När jag kollar grundvattennivån i området ligger denna just nu på 1,65m, vilket även utesluter stenkista.
Skall jag acceptera källaren som den är och inte göra något åt dränering. Vill ju inte lägga en massa tid o pengar om man inte kan utföra dränering på riktigt sätt.
Vad skall jag göra? :eek:
 
Hej!

Lösningen heter pumpbrunn. Du gör en brunn som du kopplar dräneringen till på rätt höjd. Sedan sätter du in en pump i brunnen som pumpar upp eventuellt vatten till dagvattnet. Precis så har vi gjort.

Det understa röret är dräneringen. Till vänster är huset och till höger går dagvatten/avlopp ut. (Det är samma hos oss.) Den tunna slangen överst är från pumpen som pumpar ut vatten om det blir för mycket.

http://www.pinebar.com/Diaries_Build/2005-10%20Underjordiska_bilder/slides/IMG_3798.JPG

/pinebar
 
Jag har kollat in denna för övrig mycket bra beskrivningen av dränering tidigare. Har även tänkt pumptanken tidigare. Det jag är orolig för är eftersom grundvattnet ligger som det gör lär ju pumpen få gå konstant. En lämplig pump ligger väl åtminstone på 500-1000w vilket kommer resultera i en driftskostnad på c.a 4500-9000kr/år = orimligt dyrt. Dessutom lär väl pumpen inte hålla särskilt länge med så många driftstimmar.
Tänker jag rätt eller är det inte alls såhär det funkar?
 
Ja, det där har vi funderat på också. Vår brunn är inte tät i botten, men vattnet har ännu inte någon gång nått upp till pumpen.
Våra dräneringsrör ligger ovanför vattennivån, men brunnens botten under.

Om dina dräneringsrör kommer att ligga under vattnets nivå, så borde svaret på frågan bli ja, den kommer att pumpa hela tiden.

Om dina dräneringsrör ligger ovanför vattnets nivå och brunnen är tät så borde pumpen bara jobba under perioder när det är extra mycket vatten.

Ditt problem verkar inte helt självklart att lösa. Vi fick flera bra tips och idéer av MDT Markteknik (som säljer Isodrän) MDT, när vi hade frågor om hur vi skulle göra. Vi fick också bra tips hos Svensk Byggtjänst.

/pinebar
 
Har någon aning om de tre olika alternativ?
Vad anser ni och varför tror ni den är bättre än andra sort?
Kan va kostnadsfrågor fast den box flöder mycket bättre än svart rör med fylla makadam/singel eller likhet?
Finns någon som har lagt ner Isodrän box eller röd rörledning?

flexiböj.gifessdrän.gifdeltabox.gif
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.