Jag har fått ett beviljat bygglov och har nu ett litet dilemma gällande rumshöjd på övervåning.
Det gäller ett tvåplanshus med full takhöjd på båda planen.

På bottenvåning så är rumshöjden mellan betong och takgips 2510 mm.
Detta get att jag kan skruva 250 cm skivor utan att kapa och ha dom 1 cm ovan betongen.

På övervåningen så är rumshöjden 2403 mm mellan golvgips och takgips.
Det ger att jag kan använda 240 cm skivor på övervåningen utan att kapa något.

Om jag inkluderar ytgolvet på övervåningen så bygger det totalt 13 mm (2 mm foam och 11 mm härdat trä)
Vilket ger en tak höjd från ytgolv till takgips på 2390 mm
Nu har jag börjat överväga att lägga min golvvärme i LK EPS 16 mm skivor istället för spårade golvspånskivor.
Detta skulle ge en rumshöjd på 2374 mm mellan ytgolv och takgips.

Jag vet att krav på rumshöjd är 240 cm.
" Rumshöjden ska vara minst 2,40 meter i bostäder i rum som är avsedda att vistas i mer än tillfälligt. I småhus, det vill säga en- eller tvåbostadshus, får dock rumshöjden vara minst 2,30 meter i vinds- och souterrängvåningar samt i källare"

En övervåning räknas väl verken som vinds- eller souterrängvåning eller källare.
Men vad skulle kunna godkännas? Vad räknas som felmarginal?
Hur bör man räkna? Mäta från undergolv eller ytgolv?
Skulle 239 cm eller 237 cm godkännas ändå? Eller måste jag se över en konstruktionsändring

Jag vill helst undvika att sänka bjälklaget och inte kunna använda 250 cm skivor utan att behöva kapa dom. Samt så får jag onödigt stor glipa mellan spångolv och vägg på övervåningen.
 
Finns alltid några cm felmarginal och ingen inspektör springer och mäter rumshöjden vid slutsamråd på mina 6 år som beställare och KA.
 
O
Blir det under 240 cm kam det senare bli problem vid eventuell försäljning eftersom det enligt mätreglerna inte räknas som BOA. Förutsätter så klart att någon aktivt mäter upp utrymmena och konstaterar detta, och den risken kanske är rätt liten om det är en differens på 1-2 cm!
 
Jag kan nog vara lugn då. Har hittat en lösning som ger takhöjd 2396 mm. Det ger ju 2,40 avrundat
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Det är annars inte så svårt att kapa bort någon cm på en 250 skiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.