Jag slår ett slag för Asko!
 
  • Gilla
Amatör-Ted
  • Laddar…
A
D Dan Mårgård skrev:
Köpte en Bosch i tron att det var en kvalitetsprodukt och skulle hålla i minst branschstandard 8-10 år. Efter knappt 5 år gav värmeväxlarpaketet upp och inte ens Bosch reparatörer tyckte det var smart att lägga 7000 kr på en reparation. Flera i bekantskapskretsen har också dåliga erfarenheter av Bosch s k höga kvalitet. Jag kommer undvika Bosch/Siemens produkter som pesten hädanefter och har skaffat en ny Miele. Kan inte bli sämre, resonerar jag.
Bara dyrare
 
A
D Dan Mårgård skrev:
Så 5 år är bra för en mellanprismaskin menar du? Tror de får stoppa säljsnacket om hållbar framtid i vrångstrupen. Eller jobbar du för Bosch?
5år är väldigt länge för en disk i dag
 
A
D Dan Mårgård skrev:
”Tillverkade i Tyskland” skriver du. Snarare i sweatshops i Filippinerna.
Bitter?
 
A
Keiller Keiller skrev:
Är det någon diskmaskinstillverkare som har 100% nöjda kunder?
Inte ens Miele, som många lovordar, är helt problemfria. Går att läsa både positivt och negativt i Mieletråden.
[länk]

Själv har jag en tysktillverkad Bosch, serie 6, som jag är nöjd med. Och skulle den haverera inom fem år så gäller garantin :D:D
Är den ny? Serie 6 har hitintills reserverats för den turkiska tillverkningen
 
A
D Dan Mårgård skrev:
Upplysningsvis är 8-10 år livslängd branschstandard för en enklare diskmaskin. Boschen som jag tyvärr köpte kostade 9000:- och krävde reparation för 7000:- efter knappt 5 år. Grundlurad.
Den branschstandarden har aldrig funnits!! Sluta att röka på
 
A
S Simonstahl skrev:
Jag slår ett slag för Asko!
Då får du slå hårt...
 
  • Haha
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
Haha , välbyggda maskiner så det ska de klara.

electroluxaren skrev:
Då får du slå hårt...
 
Miele är rent skit numera, Diskmaskinen för 16500 gick sönder efter 4 år, 8000 för att laga den som dessutom läkt ut så att vattenlarmet gick. Rena turen att jag var hemma. Visade sig dessutom att ingen annan än Miele reparerar maskinerna och Miele tyckte att 6 veckor var en lämplig väntetid....
Kan ju också berätta att torktumlaren levererades utan värmeväxlaren, så DOA var maskinen och återigen bara att vänta på Miele som inte kunde skicka en, nä så jobbar dom inte....
 
Köper aldrig dyrare än för 4000 på rea med aqua stop. Betalar alltid med Nordea guld=gratis 5 års försäkring och 800 per år i "avskrivning". Totalkostnad Max 4000. Resultat = ren disk och tryggt ägande. Aldrig behövt laga inom 5 år.
Men vill man ha WiFi, belysning mm mm så visst....
Precis satt in en för 3995, nedsatt från 6495.
Nöjd efter en vecka med både funktion och resultat.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Är den ny? Serie 6 har hitintills reserverats för den turkiska tillverkningen
Köpte den för ett år sen. Till och med en Serie 4, fick jag syn på nu. En SMU46CW00S/74.

Både maskin och förpackning angav Tyskland som tillverkningsland. Vet du kanske huruvida det stämmer? Vore ju trist om de anger ett land och tillverkning egentligen är på annan ort.

Min kyl och frys, serie 8, respektive 6 var märkta att de tillverkats i Spanien, så i de fallen är det inget fusk.
 
Vi köpte en mängd Miele prylar när vi renoverade 2007
* diskmaskinen gav upp (= började läcka) 2016.
* mikron gav upp 2020
* tvättmaskinen började centrifugera dåligt 2016/2017, så sedan dess måste vi alltid köra en extra centrifugeringsomgång
* torktumlaren är "kinkig" (= tvätten måste vara välcentrifugerad) men fungerar fortfarande
* frysen måste defrostas var 6:e månad sedan 3 år tillbaka och väsnas också en hel del
* kylen låter också en del
* både kyl & frys har fel på temperaturfunktionen, tex kan inställd temperatur på kylen på 3 grader i realiteten vara 7-8 grader (= vi måste kontinuerligt ha koll).

Sammantaget kan man väl säga att det mesta funkade helt ok de första 10 åren men sedan dess har prylarna "varit på dekis"...

Ytterligare en datapunkt är att mina båda svågrar investerade i Mieles diskmaskiner runt 2007/2008 och båda maskinerna pajade långt innan 10års-dagen (vill minnas att de höll 6-7 år). Taskiga erfarenheter även där när det gäller kyl/frys (som har pajat helt)

Vi har nu en Siemens diskmaskin (IQ500-serien) som har fungerat felfritt i 5 år men måste bytas därför att min dotter snubblade över den och pajade luckan...

Just nu så kommer vi nog att fortsätta med Siemens.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
När det gäller vitvaror så har jag slutat med lyssna på "rekommendationer" eftersom det mesta idag håller lägre kvalitet.

Köper aldrig en maskin där man inte erbjuder 5-års garanti, när man gör det så har ju tillverkaren själv sett till att få bort enkla kvalitetsbrister i olika komponenter.
 
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
Ingen har väl missat Mieles reklam på tv nu, "gjord för att hålla i 20 år"...

Höhö; säger jag...:crysmile:
 
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ingen har väl missat Mieles reklam på tv nu, "gjord för att hålla i 20 år"...

Höhö; säger jag...:crysmile:
Jo och "Miele-skrönan" verkar hålla i sig.... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.