H
Om man ska dra om all el i en äldre villa och man i framtiden vill ha någon typ av ”smarta hem” lösning för tex belysning, är det något speciellt man ska tänka på och kan förbereda för då redan vid omdragning av elen? Det finns ju så många olika system och vill ha något som är framtidssäkert och går att uppdatera
 
Ja, det finns några saker:

1) har du behörighet?
2) skippa inte fysiska brytare, även gäster måste kunna tända och släcka
3) nolla till alla brytare (för puckar)
4) använd extra djupa dosor eller "pungdosor" för att få plats med puckar bakom brytare
 
  • Gilla
raviolimannen och 3 till
  • Laddar…
5) Installera vägguttag med separat brunntändning (och plats för en ”puck” bakom) så kan man styra ena uttaget separat för exempelvis fönsterbelysning.
 
Gjorde jag om allt idag skulle jag i första hand i mycket större utsträckning dra separata ledningar till allt från elcentralen. Jag vill ha mina reläer och annat för automation centralt i elcentralen och inte i dosor i varje rum.
 
  • Gilla
Pin och 5 till
  • Laddar…
Tänk på var du vill placera rörelsesensorer/övervakningskameror.

Jag tycker dosor i taket är bäst för sensorer och kameror.
 
H
MathiasS MathiasS skrev:
Gjorde jag om allt idag skulle jag i första hand i mycket större utsträckning dra separata ledningar till allt från elcentralen. Jag vill ha mina reläer och annat för automation centralt i elcentralen och inte i dosor i varje rum.
Så man samlar alla dosor i elcentralen? Vad är fördelen med detta? Blir det inte väldigt mycket mer kabeldragning av detta ?
 
Jo det blir ju mer kabeldragning men varken FK-kabel eller flexslang är särskilt dyrt.

Har du allt draget till centralen kan du:

- Dela ”puck” trots att lasterna sitter på olika ställen. Du kan tex använda shelly 4pm för fyra olika strömbrytare.

- inga problem med räckvidd (detta kan dock vara en nackdel om du har sensorer i rummen)

- ibland kan det vara lite knöligt att få plats med tex två dimmerpuckar i en dosa.

-lättöverskådligt och enklare att byta ut enheter/puckar.

Någon annan kan säkert fylla på fler fördelar.
 
Redigerat:
D Derbyboy skrev:
Jo det blir ju mer kabeldragning men varken FK-kabel eller flexslang är särskilt dyrt.

Har du allt draget till centralen kan du:

- Dela ”puck” trots att lasterna sitter på olika ställen. Du kan tex använda shelly 4pm för fyra olika strömbrytare.

- inga problem med räckvidd (detta kan dock vara en nackdel om du har sensorer i rummen)

- ibland kan det vara lite knöligt att få plats med tex två dimmerpuckar i en dosa.

-lättöverskådligt och enklare att byta ut enheter/puckar.

Någon annan kan säkert fylla på fler fördelar.
Två dimmerpuckar i en dosa, är det inte bättre med en krondimer då?

Sen blir det inte bökigt att komplettera i efterhand om man kommer på nå nytt som man skulle vilja ha?
 
Bjor Bjor skrev:
Två dimmerpuckar i en dosa, är det inte bättre med en krondimer då?

Sen blir det inte bökigt att komplettera i efterhand om man kommer på nå nytt som man skulle vilja ha?
1) Tror det bara är Plejd som har dimmerpuck för två separata laster. Men ingen vettig människa installerar Plejd i en nyproduktion.

2) Nej varför skulle det bli det? Det beror ju ifs lite på hur det menar men generellt nej är min uppfattning.
 
Redigerat:
D Derbyboy skrev:
1) Tror det bara är Plejd som har dimmerpuck för två separata laster. Men ingen vettig människa installerar Plejd i en nyproduktion.

2) Nej varför skulle det bli det? Det beror ju ifs lite på hur det menar men generellt nej är min uppfattning.
Jag har plejd bara för att ingen annan har krondimmer. Och är lätt att koppla ihop med andra system, som jag ska göra. Då genom att koppla en plejd puck till en puck av att annat system. Vill man ha massa saker kopplade till lyset då kan det bli svårt med plejd. Men brandvarnare och såna saker kopplade till lyset då duger plejd bra. Dom andra systemen verkar kräva en hubb av nå slag verkar det som. Men jag är inte så insatt i andra system än. Om det är så, slutar då inte funktionerna man har på lyset att sluta fungera om hubben går ner?

Om jag har 30m till den nya brytaren och kanske något nytt eluttag mm, då kan det bli mycket kabeldragande och hoppas att det finns rör som det finns plats att dra i. Kan lätt bli över 100m kabel.


Jag har plejd och helt nydraget el från grunden. Fast jag är inte vettig.
 
Var det din elektriker som rekommenderad plejd?
 
D Derbyboy skrev:
Var det din elektriker som rekommenderad plejd?
Nej det går inte att koppla ihop plejd med andra system såtillvida du inte använder ett annat systems hub/controller och den har stöd för plejd (HA eller Homey till exempel) Finns massor av trådar här på BH som behandlar ämnet och där lyfts både nackdelar och fördelar med plejd. Nackdelen är att plejd är ett eget system/protokoll som inte pratar direkt med andra system.
 
R
Bjor Bjor skrev:
Jag har plejd bara för att ingen annan har krondimmer. Och är lätt att koppla ihop med andra system, som jag ska göra. Då genom att koppla en plejd puck till en puck av att annat system.
Du menar att du ska använda två puckar på alla ställen där du vill koppla ihop plejd med ett annat system? Den lösningen skulle nog de flesta andra klassa som allt annat än "lätt" (eller "rätt") :)

D Derbyboy skrev:
Nej det går inte att koppla ihop plejd med andra system såtillvida du inte använder ett annat systems hub/controller och den har stöd för plejd (HA eller Homey till exempel) Finns massor av trådar här på BH som behandlar ämnet och där lyfts både nackdelar och fördelar med plejd. Nackdelen är att plejd är ett eget system/protokoll som inte pratar direkt med andra system.
Det låter som om Bjor tänker koppla utgången från en Plejd till ingången på en puck i ett annat system (eller tvärtom). Inte direkt något jag skulle rekommendera, men visst blir systemen ihopkopplade :)
 
R RoAd skrev:
Du menar att du ska använda två puckar på alla ställen där du vill koppla ihop plejd med ett annat system? Den lösningen skulle nog de flesta andra klassa som allt annat än "lätt" (eller "rätt") :)



Det låter som om Bjor tänker koppla utgången från en Plejd till ingången på en puck i ett annat system (eller tvärtom). Inte direkt något jag skulle rekommendera, men visst blir systemen ihopkopplade :)
Det räcker att göra det på ett ställe. Sen skapar jag bara ett scenario som styr alla lampor om jag vill det. Finns det inte ett system som har det jag vill ha så är det bara att kombinera. Det enda jag kommer på som jag vill ha 2 system sammankopplad är brandvarnare till att tända alla lampor och kanske en lampa som varnar för fukt, som nå trasigt rör eller nå.
 
Och jag har ingen elektriker :whistle:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.