Vet inte om detta är det rätta ämneskategorin, moderator kanske kan flytta om det inte passar in. Dock inte till Byggnadsvård....

Är det någon som har erfarenheter eller tankar om detta med att byta stil på ett hus? Huset ifråga är ett neutralt 50-talshus i tegel med renoveringsbehov som jag funderar på om man kan slamma eller putsa och med arkitekts hjälp bygga om och ge en karaktär som mer påminner om 20-30tal än 50-tal. De intilliggande husen är från olika tidsepoker så det borde inte störa karaktären på området.

Kan detta låta sig göras tror ni, eller är det ett för stort ingrepp? Huset behöver som sagt ändå renoveras och omstruktureras invändigt och till viss del utvändigt.
 
Det finns arkitekter som är duktiga på att omdesigna hus. De arkitekter som jag i första hand tänker på är nog inte tända på att redesigna ett befintligt 50-talshus till ett 20-talshus (vilket låter ganska knepigt i mina ögon) utan snarare att huset moderniseras och ges en ny och attraktiv identitet.

Ta kontakt med ett par arkitekter och kolla. Du kan börja med att söka på Sveriges Arkitekter - Välkommen till arkitekt.nu
 
Ja, man behöver inte ta 20-tal så bokstavligt, utan mer att vi vill ha en charmig stil (i brist på bättre begrepp) snarare än stilrent och stramt. Det jag funderar på är egentligen inte om någon arkitekt kan tänkas ställa upp utan snarare om det blir ett för stort ingrepp att ändra karaktären och byta stil på ett hus. Och anledningen till att vi i så fall skulle göra detta är att denna typ av hus är mycket billigare än sekelskifteshusen.

Jag tror i ofs att mycket kan göras genom att ändra karaktären på fönster och dörrar, huset är som sagt ganska nondeskript. Vore ändå intressant att veta andras erfarenheter.
 
Ska man göra en större om- eller tillbyggnad är ju ett av de första besluten att ta huruvida man vill göra utbyggnaden i samma stil som det befintliga huset och försöka få det att inte synas att det är tillbyggt eller om man vill bryta av totalt.

Vi har nyligen byggt om och till vårt standardbetonade en-och-en-halvplanshus från sjuttiotalet och valde att göra en utbyggnad som gav huset en helt ny och förhoppningsvis modernare karaktär. En duktig och lyhörd arkitekt kan säkert hjälpa er att uppnå det intryck ni önskar att huset skall ge. Och jag förstår inte varför det skulle behöva bli dyrare och krånglare än att fortsätta i befintlig stil.
 
Jag tror att du kan göra mycket med formen på fönster (storlek, spröjs, färg) samt fasadmaterial - puts, trä samt färger. Naturligtvis även det kommer att kosta en del och du ska få lov från byggnadsnämnden.
 
Hej !

Hur gick det, fick du tag på någon arkitekt som kunde hjälpa dig byta stil på huset ? Jag står inför samma dilemma, att byta stil på mitt 60-tals hus till något mera modernt. Har lagt in en tråd, "fasadändring" men fått dålig respons. Kollade på länken arkitekt.nu men blev inte klokare av det. Någon annan som känner till en bra arkitekt som kan tänka sig att skissa på en stiländring ? Helst i göteborgsområdet, men alla förslag är välkomna.
 
vi köpte ett annat hus som inte var i samma behov av upprustning. Ett förslag på arkitekt hittade jag dock http://www.annpyk.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.