K Nils Andersson1 skrev:
[länk]
Det där är regler om starkström och elinstallation.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det där är regler om starkström och elinstallation.
Det är inte någon skillnad bara för att du kör cat6. Du har då gjort fel.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Det är inte någon skillnad bara för att du kör cat6. Du har då gjort fel.
Cat6?? :thinking: Cat5 då? ;) Du har tyvärr blandat ihop begreppen och är helt ute och cyklar…
 
Jag skulle nog satsa på en vanlig router med SFP som har både ethernet och WiFi. Sedan använder du den som en vanlig switch och accesspunkt. Det blir troligtvis både enklare och billigare.

Ska du kontaktera/svetsa fibern själv?

Edit:
För att minimera strulfaktorn bör du köpa samma mudul för samtliga anslutningar. Och som sagt, använd den mjukaste fibern du kan komma hitta så minimerar du risken att behöva svetsa om eller blåsa ny fiber pga ”Mutphy-faktorn”.
 
Redigerat:
N
Larsa Larsa skrev:
Om jag köper såna här:
[länk]

Vilken variant av denna skall jag ha då?
[länk]

[bild]
Det spelar ingen roll hur du kodar din modul om du ska använda den i TP-Link enheten.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag skulle nog satsa på en vanlig router med SFP som har både ethernet och WiFi. Sedan använder du den som en vanlig switch och accesspunkt. Det blir troligtvis både enklare och billigare.

Ska du kontaktera/svetsa fibern själv?
Har du ngt exempel på router?

Tänkte köpa färdigsvetsad fiber, men har annars en kontakt som sysslar med svetsning
 
N
Larsa Larsa skrev:
Har du ngt exempel på router?

Tänkte köpa färdigsvetsad fiber, men har annars en kontakt som sysslar med svetsning
Mitt tips är att inte använda router/brandvägg med SFP som du kopplar
fibern direkt till. Det är alltid bättre att koppla först till en switch för att sedan
koppla till en router. RJ45 fungerar fungerar fint upp till 1GE.

Upplägget med switch är betydligt med mångsidigt och lättadministrerat.

EDIT: Om du inte redan har switchar, köp enheter med VLAN stöd så att du kan segmentera nätverket.

EDIT: https://www.ebay.com/itm/175063167344?epid=153056421&hash=item28c293f170:g:kYEAAOSwcqxhtzaE

Dyrare än TP-Link men betydligt smidigare
 
Redigerat:
N Noun skrev:
Mitt tips är att inte använda router/brandvägg med SFP som du kopplar fibern direkt till.
Det är alltid bättre att koppla först till en switch för att sedan koppla till en router.
RJ45 fungerar fungerar fint upp till 1GE.Upplägget med switch är betydligt med mångsidigt och lättadministrerat.
Den interna switchfuntionen skiljer sig inte nämnvärt åt och vanliga funktioner som VLAN finns alltid utan det är gränssnittet för administration dvs den inbyggda programvaran som brukar avgöra.

När man använder enheten i detta läge uppför den sig som vilken vanlig switch som helst. För det normala hemmanätverket duger det troligtvis alldeles utmärkt med en kombinerad enhet.

Men pratar vi avancerade funktioner för tex SDN, VTP, PVSTP L2/3 switching etc får man söka sig till mer företaganpasssade (Managed) switchar men ställer också krav på kompetens och erfarenhet vid användandet och det brukar bli en liten annan prisbild också.

Det finns dock leverantörer som tex Mikrotik som erbjuder den typen av funktioner till ett rimligt pris med det ställer krav på avancerad kunskap för att klara av installation och konfiguration.

Slutsats: det blir ingen större skillnad mellan en inbyggd eller separat switch för hemmanätet det blir bara en pryl till som ska handhas.
 
Redigerat:
N
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Den interna switchfuntionen skiljer sig inte nämnvärt åt och vanliga funktioner som VLAN finns alltid utan det är gränssnittet för administration dvs den inbyggda programvaran som brukar avgöra. När man använder enheten i detta läge uppför den sig som vilken vanlig switch som helst. För det normala hemmanätverket duger det troligtvis alldeles utmärkt med en kombinerad enhet.

Men pratar vi avancerade funktioner för tex SDN, VTP, PVSTP L2/3 switching etc får man söka sig till mer företaganpasssade (Managed) switchar men ställer också krav på kompetens och erfarenhet vid användandet och det brukar bli en liten annan prisbild också.

Det finns dock leverantörer som tex Mikrotik som erbjuder den typen av funktioner till ett rimligt pris med det ställer krav på avancerad kunskap för att klara av installation och konfiguration.
Man kan alltid fynda lite på ebay. :)
https://www.ebay.com/itm/175063167344?epid=153056421&hash=item28c293f170:g:kYEAAOSwcqxhtzaE

Så att vi inte prata runt varandra så antar jag att du inte menar att TS ska ställa ut routrar med SFP på alla adresser istället för switchar?
 
HP Procurv är ju bra prylar om man klara av administrationen. Bra pris för övrigt
N Noun skrev:
Så att vi inte prata runt varandra så antar jag att du inte menar att TS ska ställa ut routrar med SFP på alla adresser istället för switchar?
Jag har kanske missat något med den tänkta lösningen så jag är inte riktig med på vad du menar.
 
N
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
HP Procurv är ju bra prylar om man klara av administrationen. Bra pris för övrigt

Jag har kanske missat något med den tänkta lösningen så jag är inte riktig med på vad du menar.
Jag antar att du menar att,
[HUS1] router (SFP) -> FIBER TRUNKT -> [HUS2] SWITCH (SFP)

Jag pratar om
[HUS1] router (RJ45) -> Switch (SFP) -> FIBER TRUNK -> [HUS2] SWITCH (SFP)
 
Larsa Larsa skrev:
Tänkte köpa färdigsvetsad fiber, men har annars en kontakt som sysslar med svetsning
Är inte riktigt med på vad du menar med "färdigsvetsad fiber" men du kanske tänkte på färdigkontakterade sk "pigtails" men de används normalt bara inomhus i tex kopplingsskåp.

När det gäller anslutning till slutkund brukar man normalt använda två olika lösningar: 1) Skyddsrör (duct) dras fram till en box på utsidan av huset och efter man blåst fram fibern svetsas den ihop med en färdigkontakterad sk fibersvans som kopplas in till fiberboxen (mediakonverten) med en SFP-modul. 2) Om möjlig kan man dra in mikroducten samt blåsa in fibern hela vägen genom husväggen som sedan kontakteras och pluggas in direkt i fiberboxen med en SFP-modul.

N Noun skrev:
Så att vi inte prata runt varandra så antar jag att du inte menar att TS ska ställa ut routrar med SFP på alla adresser istället för switchar?
Tänkte mig lite olika lösningar efter plånbok och erfarenhet. Det finns säker många andra kombinationer som skulle funka lika bra.

1) Saknar man erfarenhet att planera inköp, dragning/blåsning, kontaktering samt svetsning av fiber kan det bli dyrt och struligt om man inte har någon kompis som hjälper till under hela processen. Då tycker jag man i första hand ska välja ethernet om avståndet understiger 100m eller 200m med repeter. Om husen som ligger i rad eller i närheten av varandra kan de kopplas ihop sinsemellan.

[HUS1] router -> Ethernet/UTP-kabel -> [HUS2] Kombinerad switch/accesspunkt (trådlös router i "switch-mode")

2) För den avancerade användaren samma som ovan men med separat switch och accesspunkt.
[HUS1] router -> Ethernet/UTP-kabel -> [HUS2] switch med SFP-port (managed) -> accesspunkt

3) Med fiber kan man förenkla vissa delar som tex att skippa mediaomvandlaren och köra SFP direkt mellan router respektive switch:

[HUS1] router med SFP -> Fiber -> [HUS2] Kombinerad switch/accesspunkt med SFP-port.

4) Fiber för den avancerade användaren som kanske vill ha en separat switch och accesspunkt:
[HUS1] router med SFP -> Fiber -> [HUS2] switch med SFP-port (managed) -> accesspunkt.
--
 
Redigerat:
N
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Är inte riktigt med på vad du menar med "färdigsvetsad fiber" men du kanske tänkte på färdigkontakterade sk "pigtails" men de används normalt bara inomhus i tex kopplingsskåp.

När det gäller anslutning till slutkund brukar man normalt använda två olika lösningar: 1) Skyddsrör (duct) dras fram till en box på utsidan av huset och efter man blåst fram fibern svetsas den ihop med en färdigkontakterad sk fibersvans som kopplas in till fiberboxen (mediakonverten) med en SFP-modul. 2) Om möjlig kan man dra in mikroducten samt blåsa in fibern hela vägen genom husväggen som sedan kontakteras och pluggas in direkt i fiberboxen med en SFP-modul.


Tänkte mig lite olika lösningar efter plånbok och erfarenhet. Det finns säker många andra kombinationer som skulle funka lika bra.

1) Saknar man erfarenhet att planera inköp, dragning/blåsning, kontaktering samt svetsning av fiber kan det bli dyrt och struligt om man inte har någon kompis som hjälper till under hela processen. Då tycker jag man i första hand ska välja ethernet om avståndet understiger 100m eller 200m med repeter. Om husen som ligger i rad eller i närheten av varandra kan de kopplas ihop sinsemellan.

[HUS1] router -> Ethernet/UTP-kabel -> [HUS2] Kombinerad switch/accesspunkt (trådlös router i "switch-mode")

2) För den avancerade användaren samma som ovan men med separat switch och accesspunkt.
[HUS1] router -> Ethernet/UTP-kabel -> [HUS2] switch med SFP-port (managed) -> accesspunkt

3) Med fiber kan man förenkla vissa delar som tex att skippa mediaomvandlaren och köra SFP direkt mellan router respektive switch:

[HUS1] router med SFP -> Fiber -> [HUS2] Kombinerad switch/accesspunkt med SFP-port.

4) Fiber för den avancerade användaren som kanske vill ha en separat switch och accesspunkt:
[HUS1] router med SFP -> Fiber -> [HUS2] switch med SFP-port (managed) -> accesspunkt.
--
Tänk bara på att risken för fel är betydligt större om man lägger in flera routrar som används som switchar.
Konfigureras de fel så får man nat på nat problem (NAT444).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.