N Noun skrev:
Finns inga fördelar med multimode. I bästa fall är priset på kabeln något lägre.
Sfperna brukar vara billigare också.
 
prototypen prototypen skrev:
Ethernet är transformatorkopplat och galvaniskt åtskilt så det är inga problem med vagabonderande strömmar.
Åska är ju däremot ett problem, jag har satt överspänningsskydd på nätverkskabeln mellan byggnaderna och det har inte varit problem men man är snabb att dra ur allt om det mullrar.
Protte
1400V om jag minns rätt men det räckte inte mot Tors hammare ....
 
M Mats skrev:
1400V om jag minns rätt men det räckte inte mot Tors hammare ....
Nä, jag vet efter ett rejält åsknedslag vid påsktid
 
Vi kör vanlig switch med cat5-utp till 3 st kåkar på vår fritidsfastighet ute i skärgården och använder en vanlig utomhuskabel av modell SF/UTP (braid and foil shield with unshielded twisted pairs) där alla är jordade till samma punkt som vår antennmast med LTE riktantenn. Vi har haft massor med åskväder i närheten av fastigheten dock inget nedslag närmare än ett par hundra meter.

Jag tycker inte man ska överdriva risken med att använda utp-kabel. Får man ett blixtnerslag i direkt anslutning till något hus på fastigheten kommer strömmen från blixten att ledas längs elkablarna och mycket av den elektroniska utrustningen kommer ryka oavsett man kör fiber eller inte.

Ska du köra fiber satsa på en riktigt mjuk/böjbar fiber som tex Nexans G657A1 el G657A1 som kan markförläggas, stämplas el dras kringelkrok lite hur som helt genom huskroppen utan att riskera gå sönder.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
N
A Andy78 skrev:
Sfperna brukar vara billigare också.
Extremt liten skillnad.

Single mode är betydligt mer flexibel och kapaciteten kan enkelt utökas.
Du kan med BIDI moduler uppgradera ett par single mode fiber till 2x1GE.
Mycket dyrare att göra samma uppgradering med MM.
 
Görs det inte på samma sätt med multimode?
Vad byter man ifrån om man byter till 1Ge, är det 1gigs sfper du syftar på då?
 
Nu kapar jag kanske tråden lite, men ni som vet... går det att få igenom en simplex-lc-kontakt i ett 20mm elrör?

Jag har en liknande utmaning, där jag behöver ny fiber mellan husen och funderar på BiDi-SFPer med LC-kontakter (typ någon billig från fs.com eller likande ställe)
 
Jag har en drös med utrustning som skulle vara lämplig i detta scenario. Vilket år som helst kommer jag orka lägga upp det på någon säljsida.

Iaf 2 par fiber från matande hus till ett hus och sedan vidare till nästa. Samt 1 par från matande till det sista. Köp färdigkontakterad kabel.

Kabeln ska vara singelmode då det är där volymerna ligger idag och så även möjlighet till bra pris. Kontakterna i ditt fall är nog bäst med LC då dessa är mindre än SC.

SFP-modulerna bör vara BiDi. Då finns det en reservfiber i varje hus om man behöver.

Själva patchpanelen kan du rodda ihop med en kopplingsdosa samt hona/hona skarvstycken. @Mats postade en bild på hans skapelse i en annan tråd. Mycket plats och kostnadseffektiv lösning.

Om det stämmer att TS bor i Stockholmsregionen kan jag erbjuda den aktiva utrustningen i mottagande enda mot avhämtning. Switch+sfp+12v trafo.

Matande sida skulle kunna vara en MikroTik cloud router switch. Det är en 5-portars switch varav 4st sfp-portar.
 
N
A Andy78 skrev:
Görs det inte på samma sätt med multimode?
Vad byter man ifrån om man byter till 1Ge, är det 1gigs sfper du syftar på då?
Med ett fiberpar, dvs 2 stycken fiber så kan man enkelt och billigt uppgradera till två stycken 1GE länkar
med LACP för att öka kapaciteten i fibern. Då får man 2x1GE i "trunken".

Att göra samma sak med MM är betydligt dyrare

SM SFP BIDI (184 SEK)
https://www.direktronik.se/direktro...-tx1310rx1490-lc-singlemode-20km-lx-1.25gbps/

MM SFP BIDI (1 170 SEK)
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm/sfp-1g/sfp-bidi-wdm-multimode-550m-1.25gbps/

MM är föråldrat och bör inte installeras i nyinstallation.
 
  • Gilla
petersv och 1 till
  • Laddar…
Ring Direktronik, så kan de nog fixa en kabel som är klar. Man får inte installera koppar mellan hus , så du har rätt.
Du behöver bara en vanliga fiber till ethernet sen.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Man får inte installera koppar mellan hus
Vem påstår det?
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vem påstår det?
Läs regler kring elsystem.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Läs regler kring elsystem.
Vilka regler?
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vilka regler?
Reglerna kring elsystem i hus.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Reglerna kring elsystem i hus.
Du hittar på, det finns inga sådana regler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.