Finns det någon plast man bara kan trä över och låta allt vara kvar?

Har lite panik nu när jag inser att det är blottad asbest förmodligen i källaren och vill snabbt täcka över utan att röra. Sanering får komma sen, jag gissar att ingen kan komma imorgon och sanera hela källaren.

Hur lätt flyger dammet upp en våning och skadar barnen

Det har ju varit ett bra tag. Har inte rört det men ser att det finns skada på rörisolering. Hantverkare har inte reagerat som kollat på annat, åtminstone inte sagt till att det måste åtgärdas? Borde de väl gjort om akut/stor fara för hälsan?
 
T
Entré Entré skrev:
Finns det någon plast man bara kan trä över och låta allt vara kvar?

Har lite panik nu när jag inser att det är blottad asbest förmodligen i källaren och vill snabbt täcka över utan att röra. Sanering får komma sen, jag gissar att ingen kan komma imorgon och sanera hela källaren.

Hur lätt flyger dammet upp en våning och skadar barnen

Det har ju varit ett bra tag. Har inte rört det men ser att det finns skada på rörisolering. Hantverkare har inte reagerat som kollat på annat, åtminstone inte sagt till att det måste åtgärdas? Borde de väl gjort om akut/stor fara för hälsan?
Ofarligt så länge man inte rör det, typ demonterar det känns det som. Sitter ju på husfasader och OK så länge det sitter där men man ska inte borra, såga etc i materialet, och om hantverkare ska jobba där material med asbest sitter och måste röras, krävs kostsam sanering. Som privatperson får du demontera det men du ska lämna det på miljöstation samt tillse att det inte finns kvar spår av det hemma sen, såväl för din familjs skull som för hantverkare som ev. ska göra jobb där det satt. Rätt skyddsutrustning och rätt hantering så är det lugnt. Stå inte och spruta tryckluft på det/sopa upp damm utan våttorka och kasta med trasorna till miljöstationen tänker jag men finns nog att läsa hur man bör göra. Finns värre saker och som är svårare att bli av med så bara lugn.
 
Hur menar du med blottad asbest?
Är det trasig rörisolering så kan du tejpa eller plasta in det.
 
L lordi skrev:
Hur menar du med blottad asbest?
Är det trasig rörisolering så kan du tejpa eller plasta in det.
Ja, precis, den är trasig. Den här ju varit trasig så länge jag haft huset säkert, 1 år, utan att jag gjort något åt det. Därav ångesten...
Det är i pannrummet, men vi rör oss i källaren dagligen så är det små rester så här vi ju dragit med det upp. På tofflorna/skorna tex, och med barn lekande på golvet uppe känns det ju jätteläskigt. Vi har inte rört isoleringen men resten kan kanske röra sig omkring ändå?

Hur illa kan det redan ha blivit hälsomässigt? Borde jag kolla upp något?
 
T Träkåk skrev:
Ofarligt så länge man inte rör det, typ demonterar det känns det som. Sitter ju på husfasader och OK så länge det sitter där men man ska inte borra, såga etc i materialet, och om hantverkare ska jobba där material med asbest sitter och måste röras, krävs kostsam sanering. Som privatperson får du demontera det men du ska lämna det på miljöstation samt tillse att det inte finns kvar spår av det hemma sen, såväl för din familjs skull som för hantverkare som ev. ska göra jobb där det satt. Rätt skyddsutrustning och rätt hantering så är det lugnt. Stå inte och spruta tryckluft på det/sopa upp damm utan våttorka och kasta med trasorna till miljöstationen tänker jag men finns nog att läsa hur man bör göra. Finns värre saker och som är svårare att bli av med så bara lugn.
Hantverkare har ju inte rört det men måste ha sett det när de kollat på jobb där nere, borde de inte sagt att jag måste åtgärda?
 
Är du säker på att det är asbest? Oavsett vilket så flyger det inte iväg av sig själv...
Dra lite plast runt och tejpa över.
 
Eftersom du oroar dig så kan du lugna ner dig genom att ta lite gladpack och snurra runt böjen och sen ta lite maskeringstejp och tejpa. Sen är det bara att låta vara.

Den dagen du ska ha ut en rörkrökare så får du lov att be en firma ta prov och sen eventuellt sanera.

Att du har en skada på vad du tror är asbets är ingen fara, det sprider sig inte bara för att det är blottat. Däremot om du är och bearbetar det kommer du sprida fiber.
 
Nej, du ska sova gott och inte oroa dig. Om det är asbest är det ofarligt så länge ni inte rör runt i det och andas in det i stoooora mängder och har varit storrökare i 40 år! Det finns farliga partiklar ute i trafiken, staden osv…
 
useless useless skrev:
Är du säker på att det är asbest? Oavsett vilket så flyger det inte iväg av sig själv...
Dra lite plast runt och tejpa över.
Säker är jag ju inte till 100% utan provtagning. Men jag har fått det till mig av en av alla hindra hantverkare, att det behöver åtgärdas innan det jobbet kan börja. Tycker dock att det är lite konstigt att inte tex vvs, sotaren el dyl som kollat/grejat i anslutning till den böjen har sagt till. Men de kanske inte gör det?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, du ska sova gott och inte oroa dig. Om det är asbest är det ofarligt så länge ni inte rör runt i det och andas in det i stoooora mängder och har varit storrökare i 40 år! Det finns farliga partiklar ute i trafiken, staden osv…
Jag är ju expert på oro. Ffa i förhållande till barnets hälsa, inte så mycket min egen
 
Tack alla, idag blir det shopping av plast!
 
Nej, hantverkare är olika, dålig riskbedömning eller så tycker dom inte det är någon risk om dom inte ska arbeta med dessa rör. Sotaren absolut inte då han inte har något med v/a-jobb att göra. Ta en provbit och skicka på analys nu, kostar ca 300-500kr.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, hantverkare är olika, dålig riskbedömning eller så tycker dom inte det är någon risk om dom inte ska arbeta med dessa rör. Sotaren absolut inte då han inte har något med v/a-jobb att göra. Ta en provbit och skicka på analys nu, kostar ca 300-500kr.
Klart alla är olika men minst tre har haft anledning att kolla rören och borde ha reagerat. En har som sagt reagerat men mer i förbifarten. Vanliga vvsaren har varit nära det flera gånger utan att säga till. Även om han inte är orolig för egen del borde han väl ha sagt till för barnen, tycker jag... Men har förstås ingen skyldighet till det.
 
Entré Entré skrev:
Klart alla är olika men minst tre har haft anledning att kolla rören och borde ha reagerat. En har som sagt reagerat men mer i förbifarten. Vanliga vvsaren har varit nära det flera gånger utan att säga till. Även om han inte är orolig för egen del borde han väl ha sagt till för barnen, tycker jag... Men har förstås ingen skyldighet till det.
Ska väl dock påpeka att det aldrig har varit ett enda barn i källaren. Jag tycker att det är onödigt att vistas där oavsett så den risken som finns är ju om vi tagit med upp på våra kläder/tofflor och spridit i bostaden
 
Entré Entré skrev:
Klart alla är olika men minst tre har haft anledning att kolla rören och borde ha reagerat. En har som sagt reagerat men mer i förbifarten. Vanliga vvsaren har varit nära det flera gånger utan att säga till. Även om han inte är orolig för egen del borde han väl ha sagt till för barnen, tycker jag... Men har förstås ingen skyldighet till det.
Då det inte föreligger någon risk så säger man oftast inte till heller, ligger väl i människans natur?
 
  • Gilla
Entré
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.