Det finns ju många lösningar som känns mer överlägsna andra.
Man vill ju gärna ha det bästa av allt (men det går inte för oss).
Vart ska man då satsa på att välja en bättre lösning? Antar att svaren kan komma att bli många och spridda. Men vi måste få någon annans syn på det hela... Kanske har någon annan funderat i samma banor och kommit fram till något vettigt?

Lite bakgrundsfakta:
Vi bor i Västernorrland, årsmedeltemp på 4 grader.
Planerar för bergvärme (känns som ett säkert och långsiktigt bra val, rätta mig om jag har fel) med vattenburen golvvärme i plattan.
Huset är på 130.5 kvm + 33kvm på vindsplan. Kika gärna in på vår blogg, se adress nedan.

Jag syftar främst på:

- Ventilationssystem (F eller FTX?)
- Fönster och U-värde (1.5, 1.3, 1.2, 0.9?)
- Isoleringstjocklek ytterväggar (170, 170+45, 195+45?)
- Isoleringstjocklek tak (Har fastnat på 195+195)
- Yttertak (Falsad bandplåt eller click-variant med bandplåtutseende?)
- Betongplatta (verkar bara finnas ett alternativ att chansa eller välja någon man litar på och som är lovordad från flera håll och då oftast dyrare, men det går ju inte att göra om...)
- Interiört (Vi kommer att välja standardgolv, kök, kakel, klinker osv, inte så mycket att spara på)
- Något annat?
 
Isoleringen spar man pengar på hela husets livslängd.
Rent spontant känns det som om ni valt ganska lite isolering. Jag bor i Skåne och har mer isolering än det ni funderar på. Minst 300 mm i väggarna och 500 mm i taket, om jag valt.
 
Glöm inte att ni kan tilläggsisolera under plattan! Det kan man med tjäna en del pengar på i det långa loppet!
 
Trodde att jag skulle få fler synpunkter?!?!? Hjälp mig!
 
Vad du skall satsa på beror ju helt och hållet vad varje "satsning" kostar. Räkna sedan på hur lång tid det tar att spara igen varje satsning. Tänk på att majoriteten värme försvinner genom fönster och tak. Satsa därför på 450 mm i tak. (Energimyndigeten säger 500 men har läst på annat håll att huset "mår" bäst med 450mm .Under plattan räcker det med 250 mm. Besparingen du gör där är inte i närheten så stor som tak och fönster. I vägg skulle jag satsa på 195+45, fr.a. i Norrland. Lägg inte pengar på FTX om du inte är ute efter komfort. Besparingen är inte så stor. Satsa pengarna istället på en bättre värmelösning för huset. Fönste är idag standard på minst 1,3 (1,0 för glaset). 0,9 är kanon (30% bättre) men det kanske är jättedyrt?
 
Isolering och bra fönster är en bra satsning, för den ligger och sparar pengar hela husets livslängd. Långt efter det att du ledsnat på den designade kökskranen, det moderiktiga kaklet från Italien och bänkskivan i handslipad grön kolmårdsmarmor så sitter isoleringen kvar.

Om du har bergvärme och finns i Västernorrland kan det vara klokt med en eldstad också. Dels är tillgången på ved generellt sett bra där, dels kan det bli rysligt kallt under relativt sett långa perioder. Då räcker inte bergvärmen till, och antingen har du då en elpatron som hoppar igång och som kommer kosta mycket pengar, eller så eldar du en brasa. Det är dessutom hög mysfaktor med en eldstad av något slag.
 
EmMi skrev:
Trodde att jag skulle få fler synpunkter?!?!? Hjälp mig!
Att du inte får så många svar beror nog inte på ointresse utan att det här är frågor som är näst intill omöjliga att svara på. Det stora problemet är att man måste kunna se in i framtiden, och det är det inte så många som fixar. För att veta vilket uppvärmningssystem som är bäst eller hur mycket isolering man ska ha måste man kunna förutspå:
* Hur energipriset kommer att ändras
* Om räntorna kommer att stiga eller falla
* Fastighetspriserna
* Vad som kommer att efterfrågas på fastighetsmarknaden
* Framtida rön inom byggnadskonstruktion
* Hur fastigheter kommer att beskattas i framtiden
etc etc etc
 
Jag inbillar mig ju att det som kommer efterfrågas mer och mer är flexibilitet att använda olika energikällor, att kunna kombinera, och att ha plats för dem. Kombinationen av eldning med ved eller pellets, möjlighet att köra elpatron, möjlighet att elda i eldstäder, möjlighet att plocka upp berg eller jordvärme, luftvärmeväxlare, och möjlighet att ansluta solfångare och vindkraftverk kommer vara överlägset i min tro.

Marknaden kommer att premiera låg energiförbrukning hellre än att det går att värma upp med det för närvarande mest ekonomiska sättet. De senaste decennierna har modet i uppvärmningssystemen växlat stort, och det kommer att fortsätta.

Så, förutom bra isolering och bra värden i huset, ge anläggningarna plats för möjligheter att bygga vidare när framtidens teknik kommer.
 
Isolering och bra fönster är en engångskostnad som betalar sej tillbaka genom minskade värmekostnader. En annan utgift som sällan minskar i värdet är tomt i attraktivt omrde :).
gaia
 
En liten uppdatering:

- Ventilationssystem (F eller FTX?)
Ser ut att bli F (Från- & Tilluft utan återvinning, då FTX tar lång tid att spara in , allrahelst tillsammans med bergvärme. Komforten får vi stå ut med...

- Fönster och U-värde (1.5, 1.3, 1.2, 0.9?)
Ser ut att bli 1.3

- Isoleringstjocklek ytterväggar (170, 170+45, 195+45?)
Ser ut att bli 170+45 (Vi ökar i taket istället)

- Isoleringstjocklek tak (Har fastnat på 195+195)
Blir 195+195+95 (Då får vi utrymme för rör i innertaket....)

- Yttertak (Falsad bandplåt eller click-variant med bandplåtutseende?)
Oklart, men det sägs att hållbarheten är ungefär densamma, har hört mycket positivt om clicktak, så det lutar åt det hållet.

- Betongplatta (verkar bara finnas ett alternativ att chansa eller välja någon man litar på och som är lovordad från flera håll och då oftast dyrare, men det går ju inte att göra om...)
- Interiört (Vi kommer att välja standardgolv, kök, kakel, klinker osv, inte så mycket att spara på)
- Något annat?
 
Jaha, då får man väl bryta in och sabba dina planer. Skämt åsido, jag lämnar lite tips baserade på mina erfarenheter. Jag tänker särskilt på att huset ska ligga i Västernorrland, så det gäller verkligen att rusta sig mot kylan (inbillar i alla fall jag mig).
Ta ett FTX-system. Oavsett hur det ser ut med ekonomin, så är det betydligt behagligare med uppvärmd till-luft. Det kalla drag som blir när man släpper in ouppvärmd uteluft är inget kul.
Ta fönster med lägre U-värde. Samma sak där, oavsett ekonomi så är det väldigt skönt att slippa kallraset från fönsterna.
Isoleringen - ta mer. Jag bor i Skåne, har 25cm i väggarna och 40-50 cm på vinden och jag hade kunnat tänka mig att haft något mer.
 
Har själv byggt hus i Västernorrland och kan ge några synpunkter.

Bergvärme kommer ge dig låga elräkningar men "pay off" tiden för denna investering komemr att bli lååång. Räkna med ca 20-30 år på ett nybyggt hus.
I dina kläder skulle jag satsa på en bättre frånluftsvärmepump, typ Comfortzone CE 50. Vill du ha vattenburen värme på övervåning så använd radiatorer och då måste det till en shunt för att styra värmen nere och uppe separat.

FTX kommer aldrig att löna sig utan det ska du välja av komfortskäl om du är frusen av dig. Jag själv har bara frånluft till värmepumpen och visst kan man känna ett visst kallras då temperaturen sjunker en bit under nollan. Väljer du ändå en frånluftsventilation som är bra ur flera synpunkter så se till att använda Freshventielr TL-F som är anpassade för golvvärme, det minskar kallraset något. Placera också dessa klokt, enligt anvisningarna, högt upp och inte nära fönster. Välj absolut inte fönsterventiler då deras kallras förstärks av de kalla fönstren.

Fönster kan du välja med kanske 1,2 U värde, lägre U-värde tex 0,9 är bra men det kan bildas frost på rutorna vintertid. Som på bilen :( och det kanske inte är så roligt. Vad det gäller fönster så tänk noga på placeringen. Fönster är stora energibovar men kan också bidra med mycket värme då solen skiner igenom dem. Se till att inte ha för stora och för många fönster för det blir dyrt, både med fönster och uppvärmning.

Isolering, den energi man inte behöver är alltid och kommer alltid att vara billigast. Här skulle jag rekommendera 30 cm under betongplattan då du ska ha golvvärme. Väggisoleringen behöver man inte ha VillaVarm tjock men 170 + 45 är bra, väggarna har ju utöver isolering även panel och luftspalt samt skivor på insidan. I väggarna är tätskiktet av yttersta vikt särskilt om du har frånluftsventilation då läckage genom väggarna påverkar både värme och fuktvandringen. Vindsisoleringen är viktig och 500 mm är bra, även om 400 kanske är gott nog (det har jag i form av lösull).

Takbeläggning får du avgöra själv, det handlar ju mest om vad man gillar. De flesta tak idag är bra men har lite olika egenskaper. Pannor är ju smidigt om man behöver byta någon enstaka, medan plåt är lättare och man klarar sig med vekare takstolar.

Grund, idag sägs ju att platta på mark är bäst. Detta beror lite på markförhållanden och om man vill ha ingjuten värme mm. Jag själv har platta på mark och ingjuten golvvärme och det känns bra. Tro däremot inte att den vattenburna golvvärmen ska kännas särskilt varm, för det gör den inte. Snarare så är det en kostnadseffektiv och bekväm uppvärmningsmetod. Då det är riktigt kallt på vintern känns golven med klinker behagligt ljumma men inte mycket mer. Vill du gärna ha extra varmt på golvet i badrum hela året bör du fundera på elslingor, dyrt men bekvämt.

Det var väl i stora drag mina reflektioner. Hör av dig om du vill veta mer.
 
EmMi;

Får jag stick in med en liten fråga angående yttertaket. Vi skall byta yttertaket på vår villa som också ligger i Västernorrland (i Ö-vik närmare bestämt). Jag vill gärna ha falsad plåt men har hört att det finns något liknande, som du nämner. Har du tips på någon firma i Västernorrland som säljer det här fuskfalsade taket? Vet du någon sida på nätet där man kan se det på bild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.