Kommer inom kort att påbörja byggnation av en mindre enplansvilla (LB-hus). Tomten har vi redan betalt & kommer att finansiera en stor del av totalkostnaden med medel från försäljning av vår nuvarande villa. Undrar dock hur det funkar med pantbrev tillsammans med byggkreditiv? Har läst mig till att vissa banker vill ta ut pantbrev i samband med att en byggkredit läggs upp, medan andra gör det när krediten omvandlas till ett bolån. Kostnaden för våra pantbrev skulle i förstnämnda scenariot bli avsevärt högre, eftersom vi ju får loss pengar från den kommande husförsäljningen först när krediten omvandlas till huslån.
Någon som har koll på hur bankerna (som erbjuder byggkredit) gör i detta fallet?
 
De tar ut pantbrev i samband med byggkreditiv. Tycker du ska kolla med Nordea , 2.29% borde du kunna få minst.
 
De ska väl inte ta ut pantbrev för byggkreditiv? Jag kan ha fel men när vi köpte hus nr 2 och ägde både det och hus nr 1 under renoveringen samt lånade till renovering så fokuserade banktjänstemannen på vad slutfinansieringen skulle bli. Dvs. När det gamla huset var sålt, det nya renoverat och allt betalt. Det beloppet vi uppskattade då blev det vi tog ut pantbrev på. Det borde fungera liknande med byggkreditiv, jag menar man tar inte ut pantbrev på lån utan säkerhet.
 
Nej inte pantbrev till byggkredititiven utan pantbrev till estimerat bolån sen kan de ta ut mer pantbrev om det behövs om bolånen blir högre än estimerade .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.