jag har problem att få upp värme på mina element och upptäckte idag att vattnet går åt fel håll.
var nere och kollade på ackumulator tankarna på cirkulations pumpen till element slingan och blev fundersam om pumpen var monterad med rätt flödesriktning?
 
  • Cirkulationspump i värmeinstallation med rör, mätare och flödesriktningssymbol mot trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ser ut att sitta på returen. Då ska den pumpa neråt. Vilket den inte ser ut att göra. Funkar det alls nu?
 
Shuntmotorn känns å andra sidan inte heller rätt om det är kopplat som jag tolkar det. I alla fall inte indikeringen.
 
Lite pilar eller text på fotot är bra , vart rören går och kommer i från. På pumpen finns en pil åt vilket håll pekar den , det är flöderiktningen.. Det vet du kanske redan att med spaken kan man shunta manuellt. Det är nog ingen ESBE shunt där men motorn en sådan fast med annat namn.
 
det är en esbe shunt. jag har en bild där jag ritat en pil som visar flödesriktning
 
  • Esbe shunt med påritad pil som visar flödesriktningen monterad på en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Övriga rör behöver märkas med , samt lyft av motorn på shunten så att axeln syns med fasningen på den. ESSBE -shunt av den större sorten med en axeln ut.
 
jag tror att den röda kranen går till elementen men är ej säker. jag har nu lossat på motorn på denna bilden
 
  • Rörledning med en röd kran och lossad motor på väggen, möjligen kopplad till husets elementsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sitter en backventil mässing ovanför pumpen , finns en pil på den troligtvis pekar den uppåt och då är det kanske det röret som går till topp av tanken. och röret ner till golvet går till botten. svårt att se när allt är inbyggt. Du ska känna med handen på rören hur tempen på dom är. Shunten är lurig. den går att snurra hur många varv som helst, finns inget stopp på den, Brickan på shunten går att ta bort och vända/vrida på. Så ingen garanti att den visar rätt, Vrid på vredet mellan röd och blå markering och känn på rören så märker du direkt var det blir kallt svalt eller hett
 
Bild utan handtag
 
  • ESBE-ventil och manometer på rör utan handtag monterad på trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just nu är är det öppet i den rakt ner och till vänster fasen visar det del som öppen och mittememot så är det stängt, vrider du fasen på axeln så den kommer rakt ner så ska röret till vänster bli hett. mer info om rörens temperatur behövs, vrid lite på den så vet du mer om hur den står
 
Den ”backventilen” är en kulventil. Det är därför det sitter ett stort blått handtag på den.

Ska systemet hänga ihop så är det returledningen. Jonaserik är övertygad om att man inte kan ha pumpen på returen, men det funkar. Shunten ser rätt ut, men skalan på motorn tycks vara bakvänd. Om jag tolkar det hela rätt så bör du göra som du trodde, vända på pumpen.
 
Till TS är det en ventil ovanför pumpen med att handtag på
 
Det är väl den här principen?
Schematisk illustration av en fördelningsventil stängd mot fasningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

dvs stängt mot fasningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.