Hej.
Är ute efter namnet/typen på stålet som man använder för att fräsa bort "större" mängder trä för att plana ut virke. Är helt ny på detta så vet inte riktigt vad man behöver för stål eller vad det heter. Har googlat och hittat flera olika typer som alla ser ut att fungera, tex planfräs, utjämningsfräs eller en väldigt bred notfräs eller är det en annan typ? Antar att jag vill ha den så bred som möjligt typ minst 50mm? Skiljer ju väldigt mycket i pris, tex en planfräs kan tex kosta 1500 medan en notfräs ett par hundralappar. Vad är det jag behöver, hade uppskattat en länk eller två.

Bilden visar det jag vill använda stålet till.
Bonusfråga: Vad heter modellen/typen/ställningen nedan på bilden på svenska. På engelska verkar det heta router sled/flattening jig.
Träbearbetningsverktyg och ställning, inklusive en handöverfräs monterad på en hemmagjord router sled/flattening jig för att plana trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ola C Ola C skrev:
Hade jag planfräst i någon större utsträckning hade jag definitivt valt ett stål med utbytbara skär. Stålen i den storleken man vill ha är så dyra att det lönar sig flera gånger om att köpa ett med vändskär. [länk]

Vad gäller svenskt namn på router flattening jig har jag inget riktigt bra svar. Plan-frässläde kanske men det låter knas.
Det låter smart, tråkigt att behöva köpa nya stål titt som tätt. Har dock lite svårt att hitta vettiga stål när jag söker, har kollar runt på svenska sidor och har inte hittat något alls nästan. Söker på planfräs frässtål typ, vet du om dom heter något speciellt på svenska? Den jag har hittat är på 12mm (samma i din länk) och verkar vara mer för cnc maskiner tex denna https://www.bygghemma.se/verktyg-oc...ts3byFuHT6L2HWT_qkxLwvXPvjbCsWrhoCljQQAvD_BwE

Jag har en vanlig handöverfräs som har 6/8mm.

Närmaste jag hittat var på amazon men den var bara 35mm i diameter, men det kanske är så att för att den ska ha större diameter så behöver skaftet vara tjockare än 8mm.
https://www.amazon.se/SpeTool-skärdiameter-spoilboard-ytbehandling-hårdmetall/dp/B08SJ7QMQF/ref=sr_1_19?keywords=SpeTool&qid=1640728571&sr=8-19
 
Jag hade nog nöjt mig 35mm om jag bara haft en liten fräs som tar 6 och 8mm skaft. Det blir stora krafter med stor diameter på frässtålet.

Surfar sällan svenska sidor när jag handlar frässtål (större utbud o billigare från utlandet) men planfräs låter rimligt.
 
Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Jag hade nog nöjt mig 35mm om jag bara haft en liten fräs som tar 6 och 8mm skaft. Det blir stora krafter med stor diameter på fräsen.

Surfar sällan svenska sidor när jag handlar frässtål (större utbud o billigare från utlandet) men planfräs låter rimligt.
Jag förstår. Tack så mycket för hjälpen!
 
Albin__ Albin__ skrev:
Jag förstår. Tack så mycket för hjälpen!
blev det något frässtål och släde? Är inne på samma spår själv
 
J Johannes Eriksson skrev:
blev det något frässtål och släde? Är inne på samma spår själv
Ja absolut blev det det. Köpte först en 35mm/8mm bottenskärande notfräs som funkade fint men läste sen att min fräs kanske var lite för klen (900w) för ett sådant brett stål så köpte en vanlig notfräs på 25mm också. Tycker båda funkar lika bra, dock så ger det bottenskärande frässtålet märken/streck i trät på någon halv mm eller så pga botten. Går att slipa bort men inte superenkelt. Har planat ett gäng plankor och tycker det funkar superbra. Brukar väl snitta på 3-4-5 mm åt gången och tror att det är max djup för min fräs.

Gällande släde så byggde jag i stort sätt en kopia på denna. Hittade dock inte så stora vinkelprofler på mitt byggvaruhus så dom fick bli en modell mindre vilket i efterhand kanske inte är 100% optimalt då den vibrerar ganska mycket ibland. Men allt som allt är jag väldigt nöjd.

 
  • Gilla
Rakeeten och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.