Såhär har jag för mig att det är:

Huset byggs med papptak 1965 och underlaget för pappen är 17mm råspont.

Byter du papptak får du inte avdrag för bytet men om du samtidigt byter ut råsponten till 23mm så får du mellanskillnaden mellan 17mm råspont och 23mm råspont. Det är en förbättring.
 
  • Gilla
Toppalua och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
När deklarationen görs efter försäljningen prickar man i rutan "kvitto saknas". Då tar man upp antagna kostnader baserat på vad som gjorts, vilket år det gjordes och vad som kan förmodas vara rimlig just det året. Under upplysningar förklarar man varför kvitton saknas.

Det krävs lite jobb för TS men kostnaderna baseras helt på rimlighetskraven. Är man ärlig brukar skattemyndigheten godkänna utgifterna.

Frågan har varit uppe här forumet ett flertal gånger men jag har inte sett att frågeställaren återkommit med resultat :thinking:

Naturligtvis ska du inte skriva ”varför” kvitton saknas under övriga upplysningar. Skatteverket bryr sig inte om huruvida kvittona kommit bort, stulits eller aldrig ens existerat. Du ska kunna styrka dina kostnader (avdrag) och det råder fri bevisföring. Det du ska skriva under övriga upplysningar är hur du kommit fram till det yrkade beloppet. Därigenom väcks utredningskyldigheten och du undviker skattetillägg alt. en brottsanmälan.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
Kvitton som är äldre än 5 år är väll ändå ointressanta…. efter 5 år får man väll inte dra av ngt ändå

och vill du ändå ha kvitton så kontakta företagen som du betalat
Kvittokopior på din Mail ?
Egna kontoutdrag ?
.....
5 års gränsen, är jag ganska säker på, endast gäller ytskikt, tex tapeter, ommålning osv som gäller normalt slitage i ett hus/lägenhet.
När det gäller ombyggnader/nybyggnader eller renoveringar av väggar, tak, golv så finns ingen tidsgräns och då får man även dra av för tapeter och färg eftersom det ingår i renoveringen.
Så gjorde jag 2017 då jag sålde villan som genomgått fullständig renovering invändigt och det var även mäklarens uppfattning.
 
@
D Derbyboy skrev:
Var finns det en ruta med ”kvitto saknas”?
Finns ingen sådan ruta...... Du behöver bara visa underlagen om de efterfrågas av skv
 
@ @ndreas skrev:
Finns ingen sådan ruta...... Du behöver bara visa underlagen om de efterfrågas av skv
För det fall du saknar underlag bör du dock skriva under övriga upplysningar hur du kommit fram till det yrkade beloppet. Gör du inte det så finns det en risk för skatteundandragande vilket innebär åtminstone skattetillägg.
 
yonna yonna skrev:
Det förvånar mig att du lyckats bygga något så komplicerat som ett hus utan att vara medveten om att alla kvitton måste sparas för en framtida försäljning :thinking:
Obegripligt att du lyckats logga in, då du inte klarar av att läsa varför kvittona saknas.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
@
D Derbyboy skrev:
För det fall du saknar underlag bör du dock skriva under övriga upplysningar hur du kommit fram till det yrkade beloppet. Gör du inte det så finns det en risk för skatteundandragande vilket innebär åtminstone skattetillägg.
Det kallas "öppet yrkande" vill jag minnas. Man gör alltså en notering om det under övriga upplysningar...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T
Jag har läst att man kan göra schablonavdrag om man inte har kvitto.
Exempelvis:
Ombyggnad av kök: 150000:-
Nybyggnad av garage 120000:-
Man behöver stötta med foto/ritningar osv.
Detta skulle gå att dra av om det är realistiska siffror även om man inte har kvitto som i mitt fall.
Stämmer inte det?
 
T
T turbo100 skrev:
Jag har läst att man kan göra schablonavdrag om man inte har kvitto.
Exempelvis:
Ombyggnad av kök: 150000:-
Nybyggnad av garage 120000:-
Man behöver stötta med foto/ritningar osv.
Detta skulle gå att dra av om det är realistiska siffror även om man inte har kvitto som i mitt fall.
Stämmer inte det?
Hittade detta:
Så gör du om du saknar kvitton eller fakturor
Du kan begära avdrag även om du inte har kvar kvitton eller fakturor från renoveringen. Då behöver du andra dokument för att kunna visa omfattningen av och tidpunkten för dina renoveringar. Det kan till exempel vara något av följande:

  • foton eller ritningar
  • kontoutdrag eller lånehandlingar
  • bygglovshandlingar
  • fastighetsdeklaration
  • prisstatistik.
För att visa din kostnad kan du använda till exempel kontoutdrag, prisstatistik eller lånehandlingar.

- verkar som det är ganska flexibelt. I mitt fall får jag förlita mig på ritningarna som jag lät göra av en arkitekt innan jag ens slog i en spik...
Det är ju mycket pengar det handlar om...
 
T turbo100 skrev:
Det är ju mycket pengar det handlar om...
I relation till värdeökningen på 7-800% också?
 
T
K Kane skrev:
I relation till värdeökningen på 7-800% också?
Det tycker jag.
Min "värdeökning" landar på 720% efter senaste värderingen men om jag kan dra av typ 1Msek så är ju det 200k rakt ner i fickan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nej det finns inte något schablonavdrag.

Arkitektritningen säger ingenting om kostnaden. Du kanske gjorde allt arbete själv och då är det bara arkitektritningen du kan dra av.
 
Som sagt shablonavdrag finns inte i sammanhanget. Men det är möjligt att granskarna på skattemyndigheten tillämpar någon form av ramverk, för att bedöma ifall de skall ifrågasätta avdraget. Det är i såfall något de inte lär berätta om publikt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Schablonavdrag är det iofs inte, men som TS noterat kan man ha andra bevis än kvitton. Tar man upp skäliga kostnader för exempelvis material och arbete för den aktuella tiden och kan styrks jobbet med arkitektritning ska det nog mycket till för att Skatteverket ska djupgranska exempelvis arbetskostnaden. Detta innebär förvisso att någon som gjort jobbet själv kan komma undan med att få dra av arbete utan att ha haft kostnaden, men sånt är livet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.