T
Hej,
Detta har ju diskuterats tidigare men jag hittade inget klart svar på om det går.
Jag har ryktesvägen hört tals om schablonavdrag..

Jag köpte huset 1994, det var sönder-renoverat på 60-talet så jag tog hit en arkitekt som mätte upp huset och gjorde en ritning på "nuvarande" hus samt skapade en ny ritning på hur han ansåg att huset från 1890 "borde" sett ut.
Väggar flyttades, avlopp drogs om fönster bytte plats osv, takbeklädnad ändrades, skorstenar till köksspis o kakelugn murades osv.
Jag har mycket få kvitto för dom har blivit förstörda i en avloppsolycka (papplådor stående i svartvatten efter stopp i avloppet.. tyvärr).. kåkens värde har gått upp 7-800% så det blir ju en del skatt.. havsnära var inte så eftertraktat på 90-talet..

Kan jag på något vis använda dessa ritningar arkitekten gjorde till att styrka avdrag?a
Jag förvarade dom som väl var inte i lådorna i källaren...
  • Vedspisinstallationen i köket borde ha kostat 70k att installera med murning och skorstensrenovering..
  • Byte av plåttaket från korrrigerat till valsat är väl värt 120k..
  • Ombyggnad av badrum kan väl vara värt 100k med flyttade väggar och ny dragning på avlopp..
  • Nybyggt isolerat garage på 30m2 borde väl motivera 150k

Kan man räkna så mot skattemyndigheten?
Jag har några få foto att styrka med men blueprint ritningar borde väl vara bra, fotona jag har är mest på utsidan men styrker att de ritningar som visar hur huset såg ut när jag köpte det är autentiska..
 
T turbo100 skrev:
Hej,
Detta har ju diskuterats tidigare men jag hittade inget klart svar på om det går.
Jag har ryktesvägen hört tals om schablonavdrag..

Jag köpte huset 1994, det var sönder-renoverat på 60-talet så jag tog hit en arkitekt som mätte upp huset och gjorde en ritning på "nuvarande" hus samt skapade en ny ritning på hur han ansåg att huset från 1890 "borde" sett ut.
Väggar flyttades, avlopp drogs om fönster bytte plats osv, takbeklädnad ändrades, skorstenar till köksspis o kakelugn murades osv.
Jag har mycket få kvitto för dom har blivit förstörda i en avloppsolycka (papplådor stående i svartvatten efter stopp i avloppet.. tyvärr).. kåkens värde har gått upp 7-800% så det blir ju en del skatt.. havsnära var inte så eftertraktat på 90-talet..

Kan jag på något vis använda dessa ritningar arkitekten gjorde till att styrka avdrag?a
Jag förvarade dom som väl var inte i lådorna i källaren...
  • Vedspisinstallationen i köket borde ha kostat 70k att installera med murning och skorstensrenovering..
  • Byte av plåttaket från korrrigerat till valsat är väl värt 120k..
  • Ombyggnad av badrum kan väl vara värt 100k med flyttade väggar och ny dragning på avlopp..
  • Nybyggt isolerat garage på 30m2 borde väl motivera 150k

Kan man räkna så mot skattemyndigheten?
Jag har några få foto att styrka med men blueprint ritningar borde väl vara bra, fotona jag har är mest på utsidan men styrker att de ritningar som visar hur huset såg ut när jag köpte det är autentiska..
Har du inget minne av kostnaderna för de ganska stora jobben?
 
T
Jo, det var i storleksordningen det jag skrev men det är ju många jobb och dom flesta för snart 20-25 år sedan..
Jag hade för mig att det fanns en schablon...
 
Du kan alltid göra avdraget, (man visar inte kvitton vid deklarationen) men om det blir stora belopp så kanske de frågar efter kvitton och efter man sagt att de saknas så kanske man inte får igenom sitt avdrag
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
När deklarationen görs efter försäljningen prickar man i rutan "kvitto saknas". Då tar man upp antagna kostnader baserat på vad som gjorts, vilket år det gjordes och vad som kan förmodas vara rimlig just det året. Under upplysningar förklarar man varför kvitton saknas.

Det krävs lite jobb för TS men kostnaderna baseras helt på rimlighetskraven. Är man ärlig brukar skattemyndigheten godkänna utgifterna.

Frågan har varit uppe här forumet ett flertal gånger men jag har inte sett att frågeställaren återkommit med resultat :thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
T
Tack!
 
Jag sålde hus häromåret där jag gjorde stora avdrag på vinsten för renoveringar. Jag blev efterfrågad underlag av skv, men saknade kvitton. Skickade då in bilder på säljprospektet från när vi köpte samt sålde för att styrka renoveringarna.
Fyllde även i en tabell där t.ex. Badrumrenovering kostade 300000kr 2016, 5% värdeminskning per år, såldes 2019 så ett avdrag på 85% av 300000, alltså 255000 avdrag på beskattningsbar vinst.
Så ja det går bra att göra utan kvitton.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Du får dra av förbättringar 5 år tillbaka.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Kvitton som är äldre än 5 år är väll ändå ointressanta…. efter 5 år får man väll inte dra av ngt ändå

och vill du ändå ha kvitton så kontakta företagen som du betalat
Kvittokopior på din Mail ?
Egna kontoutdrag ?
 
Vad gäller ifall man säljer sitt hus som man låtit bygga nytt för x antal kr i byggkostnad, och gjort arbete själv och därigenom fått ned kostnaden?
 
Raskus Raskus skrev:
Vad gäller ifall man säljer sitt hus som man låtit bygga nytt för x antal kr i byggkostnad, och gjort arbete själv och därigenom fått ned kostnaden?
Du kan aldrig få avdrag för eget arbete.
 
yonna yonna skrev:
Du kan aldrig få avdrag för eget arbete.
Tack för svar
Hur räknas reavinsten ut i sådant fall?
Jag har ingen aning vad huset kostade att bygga, möjligen kan jag svara på det inom ett spann på 200-300 000 kr
 
Det förvånar mig att du lyckats bygga något så komplicerat som ett hus utan att vara medveten om att alla kvitton måste sparas för en framtida försäljning :thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
Pallewea och 2 till
  • Laddar…
D
yonna yonna skrev:
När deklarationen görs efter försäljningen prickar man i rutan "kvitto saknas". Då tar man upp antagna kostnader baserat på vad som gjorts, vilket år det gjordes och vad som kan förmodas vara rimlig just det året. Under upplysningar förklarar man varför kvitton saknas.

Det krävs lite jobb för TS men kostnaderna baseras helt på rimlighetskraven. Är man ärlig brukar skattemyndigheten godkänna utgifterna.

Frågan har varit uppe här forumet ett flertal gånger men jag har inte sett att frågeställaren återkommit med resultat :thinking:
Var finns det en ruta med ”kvitto saknas”?
 
Isakare Isakare skrev:
Du får dra av förbättringar 5 år tillbaka.
Förbättringar får man alltid dra av, oavsett ålder. Likaså renoveringar som ändrar planlösningen.

Det som det är femårsgräns på är mindre renoveringar, där man ersätter något som redan fanns i huset med något motsvarande (fast nytt).
 
  • Gilla
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.