Jag och min man håller på och planerar för utbyggnad av vårt hus och har nu kommit till momentet att teckna den omstridda byggfelsförsäkringen. Vi har haft samrådsmöte med person från kommunen, entreprenören samt arkitekt där det framkom att denna bör/ska tecknas.

Vår fråga är vad som händer om man INTE tecknar denna försäkring - vilka troliga konsekvenser (böter etc) kan komma om den inte tecknas? Är det någon instans/myndighet som verifierar om den är tecknad eller inte? I vårt bygglov

Tacksam för all feedback!
 
Molbin skrev:
Jag och min man håller på och planerar för utbyggnad av vårt hus och har nu kommit till momentet att teckna den omstridda byggfelsförsäkringen. Vi har haft samrådsmöte med person från kommunen, entreprenören samt arkitekt där det framkom att denna bör/ska tecknas.

Vår fråga är vad som händer om man INTE tecknar denna försäkring - vilka troliga konsekvenser (böter etc) kan komma om den inte tecknas? Är det någon instans/myndighet som verifierar om den är tecknad eller inte? I vårt bygglov

Tacksam för all feedback!
Ni skall skicka in intyg från försäkringsbolaget om att ni tecknat denna försäkring i bygganmälan, och denna skall ju godkännas och ett byggsamråd hållas innna ni får börja bygga.

Så för bygglovet spelar det ingen roll, men ni får inte påbörja bygget innan ni har en fk om ni inte kan förhandla bort detta med kommunen (vilket inte skall var möjligt just nu iaf, vad gäller permatentbostad) - tyvärr

/K
 
Det går att förhandla bort om man kan övertyga handläggaren om att bygget kostar max 10 basbelopp. En utbyggnad kan man troligen hävda att man kan få gjord under det beloppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.