Jag skulle vilja bygga ett fibernät mellan fyra hus enligt skiss. Förstår att jag behöver en switch i varje hus, men har noll koll på vad jag skall använda. Försöker förstå SC, SFP mm men får inte till det.

Kan ngn hjälpa mig med vad jag behöver för grejor? Gärna till vettigt pris....

Skiss av nätverkslayout med en router och fiberanslutna switchar i fyra hus.

//Larsa
 
Först lär jag fråga varför du behöver fiberanslutning mellan husen då det är krångligare att hantera, både vad gäller installation, kontaktering och anslutning.

Med en CAT6A-installation kan man köra 10Gbps och sett till din skiss så ska du mest ansluta klienter över trådlöst och det kommer vara den klart mest begränsande delen även om alla klienter skulle köra ax (wifi6).

Om du trots allt verkligen vill installera fiber så har du först två alternativ vad gäller val av fiber mellan husen. Antingen kör du med okontakterad fiber som du låter kontaktera i vardera ände eller så kör du med långa fiberpatchkablar i din kanalisation. Jag utgår från att respektive fiber inte är över 300 meter så du klarar dig gott på multimodefiber. Oavsett val av installationslösning så rekommenderar jag LC-kontakter då de är enkla att hantera och det finns SFP/SFP+ i massor med LC-interface. Skippa SC.

Mellan huvudbyggnad och hus 1 skulle jag om det finns utrymme i kanalisationen dra två anslutningar för att kunna korskoppla vidare direkt till hus 2 utan att ta det genom switchen i hus 1 och det oavsett om det är fiber eller koppar man lägger mellan husen.

SFP/SFP+ är optiks modul som du stoppar i aktiva utrustningen, i ditt fall switcharna. SFP och SFP+ har samma formfaktor men kapaciteten i modulerna skiljer. En SFP kan som mest köra 1Gbps och SFP+ 10Gbps. Vissa SFP+ moduler kan ställas om att köra 1Gbps.

Ska respektive hus vara enskilda installationer eftersom du valt trådlösa routrar och inte bygger en trådlös lösning med enklare accesspunkter?

Förslag av utrustning ska jag inte komma med då jag är ovan vid konsumentprodukter och färgad av vad jag säljer till vardags men kan säga att Fortinet har en smidig lösning där routern mot Internet då skulle vara en FortiGate varifrån du administrerar FortiSwitch och FortiAP. Har hört gott om andra också men inget jag testat. :)
 
  • Gilla
multix och 3 till
  • Laddar…
Ska switcharna i husen leverera något mer än wifi? Ska det gå att koppla in sig med sladd ?

Vilka avstånd är det mellan respektive hus?
 
Det är inte speciellt långt mellan husen, kanske 50-75m till det längst bort. Men är rädd för potentialskillnader då elnätet är rätt uppdelat, sen är det mycket blixtnedslag i området. En elcentral brändes ut helt senast i höstas, och huvudräkningarna exploderade :oops:

idag kör jag ubiquinti radiolänkar som funkar bra, vanlig wifi med extenders mm funkar inget vidare. Nu efter en del byggen har jag fått ned slang i marken, och ett av husen är nytt, så skulle vilja ha ett snabbt och stabil lösning för alla husen (finns ett till men där får radiolänken vara kvar då det inte går att gräva).
 
  • Gilla
Karl Olssvan och 1 till
  • Laddar…
Undrar om det går att bygga "billigt" med fiber?

Den enklaste switchen jag hittar vid en snabb-googling som har SFP är en Ubiquiti Switch 8 men det känns ju lite överdimensionerat vad gäller poe-budget.

Kan man bygga med dessa

https://www.dustinhome.se/product/5...Aur1n_59fRbbW2pCW-jcGq0_aoPKtIBRoCgowQAvD_BwE

och sedan ha en

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/usw-flex-mini

och lämplig AP i varje hus kanske?

Har du redan Nanobeams (?) så kanske du kör UISP och då kanske edgeswitcharna är ett alternativ som går in i samma gui....

https://eu.store.ui.com/collections/operator-isp-infrastructure/products/edgeswitch-10xp
 
N
Om du inte känner någon som kan svetsa fiber så är det billigare att köpa långa patchar som du drar i rör.
Då kan du göra installationen själv. Använd LC till LC Singlemode 9/125 och inte SC för kontakterna är mindre.
 
Där är du ju inne på ngt Mathias. Var helt inne på en switch med minst 3 sfp-portar. Såg dessa:
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm/sfp-1g/sfp-singlemode-20km-lx-1.25gbps-ddmi/
O
ch
https://www.dustinhome.se/product/5010968225/mc220l

o
m man har två av varje för varje hus och en switch i huvudfastigheten (tror jag har en med tillräckligt antal portar) så behövs ju bara lite patchkablar och fiber sen. Kan antagligen få hjälp med kontaktering om jag inte köper färdiga.
 
  • Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
Microtik har i alla fall på pappret en trevlig liten switch i form av Mikrotik RB260GS 5-portars switch med en SFP | Dustin.se
Billigaste switchen jag hittade med fyra sfp var D-Link DGS-1210-20 20-Port Gigabit Smart+ Switch | Dustin.se
MC220L har Amazon bra pris på TP-Link MC220L Ethernet Converter, 1000Mbit/s, Black : Amazon.se: Electronics

Direktroniks SFP:er tror jag på. De kostar lite mer men man har någon att prata med.

Jagar man lågt pris i Sverige (nåja) så har Amazon en del men produktbeskrivningarna är av deras vanliga kvalite......
Multimode cisco/oem GLC-SX-MMD-C – 1000BASE-SX SFP transc. modul, MMF (3:e parten) : Amazon.se: Electronics
Singlemode StarTech.com Citrix EW3A0000712 -kompatibel SFP sändarmodul - 1000Base-LX : Amazon.se: Electronics

färdig kabel över 30 meter kan vara lite knöligt för privatperson men tex 50m Singlemode Duplex Fibre Optic Cable (9/125) - LC to LC - Yellow : Amazon.se: Electronics
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Att inte ha switchar med SFP inbyggt verkar kunna bli en billigare lösning, men det blir också en jädra massa småprylar som ska fungera över tid.

Enda skälet till fiber här verkar ju vara blixten. Kan man skydda utrustningen på annat vis än via fiber. Om du i huvudsak kör wifi lokalt kanske det räcker med något överspänningsskydd för strömadaptern till switchen och sedan kör du cat6 mellan husen istället?

Om inte annat en avsevärt billigare lösning.
 
N Noun skrev:
Om du inte känner någon som kan svetsa fiber så är det billigare att köpa långa patchar som du drar i rör.
Då kan du göra installationen själv. Använd LC till LC Singlemode 9/125 och inte SC för kontakterna är mindre.
Varför single mode och inte multimode?
 
M Mats skrev:
Microtik har i alla fall på pappret en trevlig liten switch i form av Mikrotik RB260GS 5-portars switch med en SFP | Dustin.se
Billigaste switchen jag hittade med fyra sfp var D-Link DGS-1210-20 20-Port Gigabit Smart+ Switch | Dustin.se
MC220L har Amazon bra pris på TP-Link MC220L Ethernet Converter, 1000Mbit/s, Black : Amazon.se: Electronics
Det var väl ett rätt bra alternativ ändå, med enda nackdelen att det blir många mgmt guis att jobba i.
 
Jo men en cat6 innebär ju metallisk koppling tvärs vanliga elnätet, där alla hus sitter direkt mot stolpen.
Skall kolla lite i helgen, men kommer nog testa fiberupplägget. Är ju ändå inte några större summor att prata om, om min befintliga switch funkar
 
  • Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
Jag körde med koppar och simpla överspänningsskydd - dvs sådana man sätter i vägguttaget. Det höll inte. Växlade till fiber mellan byggnaderna - noll skador sen dess
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
N
A Andy78 skrev:
Varför single mode och inte multimode?
Finns inga fördelar med multimode. I bästa fall är priset på kabeln något lägre.
 
Larsa Larsa skrev:
Jo men en cat6 innebär ju metallisk koppling tvärs vanliga elnätet, där alla hus sitter direkt mot stolpen.
Skall kolla lite i helgen, men kommer nog testa fiberupplägget. Är ju ändå inte några större summor att prata om, om min befintliga switch funkar

Ethernet är transformatorkopplat och galvaniskt åtskilt så det är inga problem med vagabonderande strömmar.
Åska är ju däremot ett problem, jag har satt överspänningsskydd på nätverkskabeln mellan byggnaderna och det har inte varit problem men man är snabb att dra ur allt om det mullrar.
Protte
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.