A A Haddock skrev:
Tog ett varv ikväll för att kolla returventiler och termostater. Kan konstatera att jag har ungefär lika många olika typer av ventiler som jag har radiatorer. På bottenvåningen (där jag vill ha varmare) var alla returventiler helt öppna. Ett element saknade helt ventil. Två saknar termostat. En av termostaterna var jag för oteknisk för att lyckas få av (inget snabbfäste som man bara trycker och vrider som på de andra).

På övervåningen har jag bara kollat ett rum av tre eftersom barnen hade hunnit gå och lägga sig, men där stötte jag på lite patrull. Där vill jag ju strypa returen eftersom jag har samtliga termostater nervridna till ungefär hälften. Problemet är att när jag fått av täckmuttern såg det ut enligt bild nedan.

[bild]

Det finns inget att skruva på. Ser ut som att det är en metallplugg eller liknande. Vågade inte börja bända på den med en mejsel av rädsla för fontän i sovrummet. Nån som vet hur detta bör hanteras?

Jag gick även igenom slingan som går ner mot tvättstuga och det ombyggda garaget. Där finns 4 element, två äldre och två nyare. De äldre var inga problem och där justerade jag ner returen till ca hälften på det ena. De nyare elementen var betydligt besvärligare då ventilen sitter vänd ner mot golvet i dessa och det är svårare att komma åt och att se. Skulle i alla fall försöka strypa ner den i tvättstugan lite och började skruva in den ett antal varv, backade sen lite och helt plötsligt börjar det droppa vatten! Ju mer jag backar tillbaka till helt öppen desto mer vatten kommer det, tills jag är helt ute i ändläget men det går fortfarande en tunn stråle från den då, så jag skruvar på täckmuttern igen för att få stopp på det. Kan man förstöra strypventilen eller fungerar den annorlunda på något sätt på de nyare radiatorerna (själva kopplet ser ju lite annorlunda ut, inte separata rör som på de gamla elementen utan korsade i en "fyrvägskorsning" om ni fattar hur jag menar)...

Det är packningen som sitter kvar, peta bort den försiktigt så hittar du en spårskruv eller insexa där under.
Viss ibland kan skruven ha fastnat i packningen och följa med när locket lossas men det borde inte vara ett problem i det här fallet så trycket i systemet hade skjutit iväg skruv och packningen men det kan vara bra att ha i bakhuvudet.
Det finns en risk att det droppar lite när du tar bort packningen men en trasa eller två på golvet tar hand om det problemet.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Tänkte jag skulle återkoppla lite.
Det dolde sig mycket riktigt en justerskruv bakom den där packningen, dock inte spår- eller sexkant utan nån uråldrig (?) variant som syns på bilden nedan.

Närbild av en gammaldags justerskruv bakom en packning på ett radiatorselement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur som helst. Jag har skruvat in dessa skruvar max på samtliga element på övervåningen, samt öppnat termostaterna helt. Detta resulterade i bastu i sovrummen. Att jag har strypt returen verkar inte påverka värmeavgivningen från elementen. Så jag har fått strypa med termostaterna också. Möjligen har det kanske blivit nån grad varmare på nedervåningen, svårt att utvärdera då det inte förrän idag varit kallt ute igen. Nu verkar det ju ska bli kalla nätter runt jul, så jag får se hur inneklimatet på nedervåningen blir då...
 
A A Haddock skrev:
Tänkte jag skulle återkoppla lite.
Det dolde sig mycket riktigt en justerskruv bakom den där packningen, dock inte spår- eller sexkant utan nån uråldrig (?) variant som syns på bilden nedan.

[bild]

Hur som helst. Jag har skruvat in dessa skruvar max på samtliga element på övervåningen, samt öppnat termostaterna helt. Detta resulterade i bastu i sovrummen. Att jag har strypt returen verkar inte påverka värmeavgivningen från elementen. Så jag har fått strypa med termostaterna också. Möjligen har det kanske blivit nån grad varmare på nedervåningen, svårt att utvärdera då det inte förrän idag varit kallt ute igen. Nu verkar det ju ska bli kalla nätter runt jul, så jag får se hur inneklimatet på nedervåningen blir då...
Det låter väldigt konstigt, har du verkligen minskat flödet igenom sovrumsradiatorerna så skulle de blivit kallare, inte varmare.
Värmen skulle istället gått till övriga rum.
 
  • Gilla
Alming och 1 till
  • Laddar…
Jag har ju vräkt upp inflödet från 1/3 till max via termostaterna. Men sen är ju frågan hur mycket den där returjusteringen stryper när den är skruvad i botten..
 
A A Haddock skrev:
Jag har ju vräkt upp inflödet från 1/3 till max via termostaterna. Men sen är ju frågan hur mycket den där returjusteringen stryper när den är skruvad i botten..
Du ska inte strypa returventilerna, du ska öppna dem max!
 
K karlmb skrev:
Du ska inte strypa returventilerna, du ska öppna dem max!
Nu blir jag förvirrad (igen) :crysmile:
Jag skulle väl strypa returen på radiatorerna på övervåningen, för att minska flödet genom dessa och omfördela det till bottenvåningen (där alla returventiler är helt öppna)?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det låter vettigt. Jag har själv haft problem med mina två slingor när jag hade alla öppna. Fick ett jädra flöde i ena slingan och dålig diff (2-3c) på fram/retur. Ströp sakta radiator för radiator generellt så att samtliga och totalt gav den diff (5-6c) jag ville ha och fick sedan jämn värme över båda slingor med radiatorer.
 
  • Gilla
växelventil och 2 till
  • Laddar…
A A Haddock skrev:
Nu blir jag förvirrad (igen) :crysmile:
Jag skulle väl strypa returen på radiatorerna på övervåningen, för att minska flödet genom dessa och omfördela det till bottenvåningen (där alla returventiler är helt öppna)?
Sorry, fick nog för mkt glögg!
Just det, strypa på övervåningen så det blir bättre balans.
Skulle tro det går att strypa ner till nästan 0 på returerna.
Om det blir bastu där när du tar bort termostaterna så är det för varm framledningstemperatur.
Sänk kurvan tills det blir lagom på övervåningen.
Men du menade att det fortfarande är för kallt på bv? Luftat de elementen?
 
K karlmb skrev:
Om det blir bastu där när du tar bort termostaterna så är det för varm framledningstemperatur.
Sänk kurvan tills det blir lagom på övervåningen.
Men du menade att det fortfarande är för kallt på bv? Luftat de elementen?
Exakt! För övervåningens skull kan jag nog sänka kurvan på VP ordentligt, men problemet då blir att jag får 16 grader på bottenvåningen.
Jag tycker att det kanske blivit något varmare på bottenvåningen sen jag ströp elementen på övervåningen, men det handlar kanske om 0.5 till 1 grad och det har inte varit tillräckligt kallt ute än för att utvärdera. I morse var det 18,4 nere med alla element och returer på fullt fräs, och 20,5 på övervåningen med fullt strypta returer och termostaterna neddragna till mer än hälften.

Det är därför jag tror att jag nog skulle behöva byta ut elementen nere mot större och mer effektiva, för att få varmare och kanske även sänka framledningstempen.
 
A A Haddock skrev:
Exakt! För övervåningens skull kan jag nog sänka kurvan på VP ordentligt, men problemet då blir att jag får 16 grader på bottenvåningen.
Jag tycker att det kanske blivit något varmare på bottenvåningen sen jag ströp elementen på övervåningen, men det handlar kanske om 0.5 till 1 grad och det har inte varit tillräckligt kallt ute än för att utvärdera. I morse var det 18,4 nere med alla element och returer på fullt fräs, och 20,5 på övervåningen med fullt strypta returer och termostaterna neddragna till mer än hälften.

Det är därför jag tror att jag nog skulle behöva byta ut elementen nere mot större och mer effektiva, för att få varmare och kanske även sänka framledningstempen.
Är elementen där nere jämnvarma? Är det bara enkelpaneler och du har dubba på öv?
 
Såna här element på övervåningen, tre stycken.
Vit ribbat radiator under fönster med termostat, omgiven av inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och såna här på nedervåningen, fyra stycken.
Vit traditionell elementradiator i ett rum, sett delvis underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedervåningen har öppen planlösning helt utan dörrar och betydligt fler fönster än övervåningen. Dessutom finns den kalla källaren rakt under.

Elementen är lika varma, bortsett från ett som är något svalare av anledning jag inte lyckats lista ut. Det sitter på separat matning nerifrån källaren och går inte från samma stammar som de andra, men det bör ju knappast påverka? Dock har det en 21-graders termostat istället för 27 eller att helt sakna som de andra elementen. Jag ska försöka plocka bort denna och se om det påverkar (misslyckades med att få bort den sist jag försökte).
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A A Haddock skrev:
Exakt! För övervåningens skull kan jag nog sänka kurvan på VP ordentligt, men problemet då blir att jag får 16 grader på bottenvåningen.
Jag tycker att det kanske blivit något varmare på bottenvåningen sen jag ströp elementen på övervåningen, men det handlar kanske om 0.5 till 1 grad och det har inte varit tillräckligt kallt ute än för att utvärdera. I morse var det 18,4 nere med alla element och returer på fullt fräs, och 20,5 på övervåningen med fullt strypta returer och termostaterna neddragna till mer än hälften.

Det är därför jag tror att jag nog skulle behöva byta ut elementen nere mot större och mer effektiva, för att få varmare och kanske även sänka framledningstempen.
Öppna upp returen på bottenvåniningen istället för att sänka kurvan,När du håller på och injusterar gäller tålamod och små justeringar.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Öppna upp returen på bottenvåniningen istället för att sänka kurvan,När du håller på och injusterar gäller tålamod och små justeringar.
Alla returer på bottenvåningen är helt öppna.
 
A A Haddock skrev:
Alla returer på bottenvåningen är helt öppna.
Okej men vad händer om du justerar på övervåningen så du får mer flöde till bottenvåningen?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Okej men vad händer om du justerar på övervåningen så du får mer flöde till bottenvåningen?
Det har jag gjort. I princip max strypning på returerna på övervåningen. Det blir ändå alldeles för varmt där uppe om jag inte drar ner termostaterna till hälften. Något varmare har det blivit nere sen jag ströp returerna uppe, men inte tillräckligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.