Jag skulle vilja ha innerväggar i gips/våtrumsskiva i källare, mest för att få en jämn vägg samt att kunna dra ny el lite snyggt. Väggarna verkar ha träullit så jag tror inte jag behöver isolera. Det finns fungerande dränering.

Men jag vill att luften ska kunna cirkulera och som jag förstått det så räcker det inte bara med en luftspalt för då blir luften ändå stillastående mellan nya väggen och källarväggen.

När jag sätter upp stålreglarna så sätter man ju dessa mot golv, väggar och tak för att sedan montera gips på dessa. Men då blir det ju helt tätt om jag nu inte borrar hål i gipsen för att släppa igenom luft till luftspalten.

Hur ska jag göra? Lägger man kilar mellan golv/tak och reglarna eller ska men borra hål i gipsen?

/Andreas
 
Hej
Jag skulle passa mig oberhört noga för gips mot en källaryttervägg.Det kommer förmodligen att sluta med mögelangrepp.Om du absolut vill hålla på och regla upp stället för att "göra rätt" och putsa väggen så har Isola ett system för det med en platonmatta man ventilera mekaniskt.
Fredrik
 
Jag kan ju ha våtrumsskiva som jag skrev ovan. den möglar ju inte. Och cirkulerar luften bakom så ska det ju vara samma temp och fuktighet bakom väggen som framför.

Så frågan återstår, hur får jag luften att cirkulera?
 
Kolla Isola-Platon hemsida.Man kan sätta en platonmatta på väggen som man ventilerar mekaniskt.
/FÅ
 
Tack FÅ, jag kanske är blind men jag hittar inget på Isola om att sätta på vägg, bara golv. Fast det kanske är samma matta.

Men det var inte det som var min fråga, utan den gällde mest ventilationen och hur jag får luften att cirkulera bakom väggen. Måste jag ha en fläkt som går eller kan man tex lägga plastkilar under metallreglarna för att skapa en distans mot golvet?
 
Det där funderade jag som tusan på häromdagen då jag såg arga snickaren som satte plåtregel - Isolering - gips när man renoverade en källare under mark. Jag var på det klara med att så gör man minsann inte med tanke på just fukten som kan angripa skivorna samt avsaknaden av ventilation.

Arga Snickaren på TV5 Play.

Och när jag letar efter avsnittet så ser jag ju genast att dom varit på återbesök med Mögel som följd.

Uppföljningen i Tungelsta TV5 Play

Vikten av att ventilera - Och i mitt tycke bör man, precis som du skriver, även ventilera spalten mellan betongen och skivmaterialet man använder.

Min källare - Som jag rev för ett tag sedan, hade man klätt väggarna med träregel direkt mot betongen, isolerat och lagt på gips följt av tapet. Detta gjorde 1970 och visade inga som helt tendenser till mögel. Inga missfärgningar, inget mögelliknande och inte heller mörk, fuktig isolering.

Jag valde att göra om helt och av rädsla för mögel så fixade jag skavanker med gipsbruk, sandspacklade väggarna, limmade på Microlit för att avsluta med Silikatfärg som inte är tät och ventilerar.
Ovanpå det så finns en avfuktare i källarvåningen som ser till att fuktigheten aldrig går över 55%.
Pratat med en del folk och ingen har kunnat ge tips på hur man SKA göra detta på helt rätt sätt, som du beskriver så bör det funka med ventilation bakom skivorna - Hur man gör detta praktiskt kan jag inte svara på. Nivell ventilerar ju sina golv, så varför inte väggar. Socklar finns ju med hål. Kanske finns det taklister med samma funktion?
 
Redigerat:
Jag har sett på klippet och det är precis det jag vill undvika, att täppa igen. Jag har inte allt tänkt tapetsera direkt på källarväggen utan på gipsen, och då är tanken att luften ska kunna cirkulera av sig själv bakom. det känns lite skumt om jag behöver borra hål i gipsen efter jag monterat vägen för o få luften att cirkulera. det borde ju gå att sätta någon distans, men jag har inte hittat någon beskrivning.

Jag har också en avfuktare och % ligger på runt 50-55 när det är som mest. Jag har ju tänkt att ta stålreglar och våtrumsskivor så de ska ju inte mögla. Jag tycker det känns ltie B att behöva montera in mekanisk ventilation. Det måste finnas något annat sätt.
 
Mycket intresserad av vad du kommer fram till då jag spekulerat i detta för en kommande badrumsrenovering i källaren. I dagsläget ser det ut att vara gips på träregel med kakel på. Man visste inte bättre tidigt på 70-talet.

Jag tänker som du att regla ut med plåtregel - Men jag var mer inne på 25mm hattprofiler/sekundärregel för att bygga så lite som möjligt och strunta i isoleringen helt, jag har 200mm Isodrän på utsidan så det borde ju räcka ganska långt.
Följt av fibergips, typ Farmacell. Detta för att kunna få bästa möjliga resultat för kakling på väggar.
Behöver reglarna riktas så tänkte jag att det gör man det med byggkilar av plast.

I våtrummet blir det stört omöjligt att få till ventilation i nederkant utan måste då förlita sig på att lämna öppet i överkant på vägg och sänka taket som, i mitt fall, jag tänkt ventilera då det ändå skall in en pax eller liknande till ytrummet - Om det funkar att göra så är för mig obesvarat.
 
Tack Fredrik! Det ser ut precis som det jag är ute efter.
 
Jag har ägnat mig åt rätt mycket undersökande i just det här ämnet eftersom jag har ett blivande badrum där det inte gick att komma åt och dränera/isolera ena väggen.
Jag planerar att låta platonmattan täcka både vägg och golv och sedan ansluta ventilationen till golvet och ta in tillluften i taket på den väggen där platonmatter sitter och på så sätt ventilera både golv och vägg.
Jag inbillar mig att man som lök på laxen slipper den omvända fuktvandringen om man lägger golvvärme på platonmattan eftersom den värme som går ner i i den "gamla" plattan borde åka ut genom ventilationen.
Fredrik
 
Det där ser ju onekligen lovande ut - Men dom anger att det till och med är okej med träregel emot - Den lösningen vågar nog inte jag gå på.
 
Jag håller på med en sån här vägg. Jag har distanser under golvregeln i plåt och sen kommer jag använda ventilerade golvlister. I tak sätter jag jag även där ventilerade lister. Sen isolerar jag med stenull och slutar med gipsen ett par cm från golv och tak.
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.