A
J Johnny Åberg skrev:
Snöslungan har en SM65 OHV och jag behöver veta hur jag ska justera förgasaren. Har ingen manual eller hittar inget på internet. Tacksam för all hjälp!
Då behöver man bild på ställskruvarna.

Men du bör ha en i förgasaren som sköter luft/bränsle.
Vad är det för anledning till att du skall ändra inställningarna?
 
Maskintok skrev:
Då behöver man bild på ställskruvarna.

Men du bör ha en i förgasaren som sköter luft/bränsle.
Vad är det för anledning till att du skall ändra inställningarna?
Svärfar har skruvat ner förgasaren i delar och har nu problem med att justera in den så jag ska försöka hjälpa honom. Har inte tittat på förgasaren än men antar som du skriver att det minst finns en bränsleluftskruv och kanske en tomgångsskruv. Behöver veta hur de ska vara inställda. Vill minnas att man på mopederna skruvade bränsleluftskruven i botten, sedan två varv tillbaka och finjusterade sedan när motorn är igång men vet inte hur det fungerar på snöslungornas förgasare.
 

Bästa svaret

A
J Johnny Åberg skrev:
Svärfar har skruvat ner förgasaren i delar och har nu problem med att justera in den så jag ska försöka hjälpa honom. Har inte tittat på förgasaren än men antar som du skriver att det minst finns en bränsleluftskruv och kanske en tomgångsskruv. Behöver veta hur de ska vara inställda. Vill minnas att man på mopederna skruvade bränsleluftskruven i botten, sedan två varv tillbaka och finjusterade sedan när motorn är igång men vet inte hur det fungerar på snöslungornas förgasare.
Man utgår från ca 1-1 1/2 varv på bränsle/luftskruven..
tomgång skruven brukar man inte behöva ha rört alls då den sitter i ett spjäll på förgasaren som inte påverkas av något annat..
Men om den är väck... skruva in till hälften.
För att sedan fin justera..
 
Maskintok skrev:
Man utgår från ca 1-1 1/2 varv på bränsle/luftskruven..
tomgång skruven brukar man inte behöva ha rört alls då den sitter i ett spjäll på förgasaren som inte påverkas av något annat..
Men om den är väck... skruva in till hälften.
För att sedan fin justera..
Bara så jag förstår rätt: Man skruvar in i bränsleluft i botten och lossar sedan 1 - 1 1/2 varv?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
J Johnny Åberg skrev:
Bara så jag förstår rätt: Man skruvar in i bränsleluft i botten och lossar sedan 1 - 1 1/2 varv?
Japp.
 
Tack. Fungerade bra.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
J Johnny Åberg skrev:
Tack. Fungerade bra.
Vad roligt (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.