Hej gott folk!

Håller i nuläget på at projektera ett mindre trädäck och håller på att kika närmare på val av trä till detta. Men vad göra - utbudet för någon som är miljömedveten och samtidigt mån om kvalitet är ju minst sagt usel när det gäller trallvirke.

Här är det trä jag kikat närmare på:

Sib. lärk: Om man bortser från den ibland överdrivet positiva marknadsföring av lärks rötbeständighet så kvarstår ett stort problem - kvaliteten på virket som säljs idag. Kontakter inom träbranschen säger alla att kvaliteten har rasat i samma takt som efterfrågan har ökat. För ett antal år sedan fick man in i det närmaste kvistfritt men idag har man tur om det är kvinta kvalitet.

Tryck. imp. : De miljöaspekter detta för med sig är inte så roliga och jag tycker heller inte så mycket om utseendet om jag ska vara ärlig.

Bankirai/Kirai, Azobé, Cumaru, etc, etc: Redan innan jag kollade upp dessa träslag var jag lite skeptisk till att använda tropiska träslag. Våra inslamlingar i grundskolan för att rädda regnskogarna har väl satt sina spår. Jag har nu varit i kontakt med experten på tropisk skog på Naturskyddsföreningen och diskuterat dessa träslag. Inget av de tropiska trädslag som säljs idag är problemfritt. I hela sydostasien finns i stort sett inget hållbart skogsbruk och den certifiering som finns är diskutabel. Azobé som kommer från afrika är trots FSC-certifiering inte heller något hållbart alternativ. Ena trädarten är redan hotad och skogsbruket har stora problem i ursprungsområdet.

Thermowood/värmebehandlat trä: Jag ringde institutionen för Trävetenskap på SLU i Uppsala och pratade med en man där. Han tyckte i stort sett att man lika gärna kunde kasta det i sjön. Kvaliteten var väldigt ojämn vad gäller beständighet och inget att satsa på alls.

VisorWood: Samme man på SLU som avrådde från värmebehandlat trä nämnde företaget Kebony i Norge som har tagit fram en metod att impregnera och värmebehandla trä (mest furu) som resulterar i ett mycket beständigt material, jämförbart med tryckimpregnerat. Kemikalierna som används är helt naturliga (avfall från sockerrör och majskolvar) och produkten har blivit Svanen märkt. Jag har inte hunnit kolla upp någon återförsäljare i Sverige eller vad det kostar.

VisorWood är således det enda trallvirke jag har stött på som skulle kunna medföra ett rent samvete och ett snyggt och beständigt resultat. Detta är ju inte direkt något smörgåsbord av produkter om man säger så.

Snart skiter jag i det där jädrans trädäcket och lägger sten istället. :D

Vad ska man göra? Är det omöjligt att bygga sig ett hållbart trädäck och ha ett rent samvete samtidigt?

/Kalle
 
Återanvänd grannens :) Blir i alla fall ingen ytterligare miljöbelastning och inga nya transporter.

Här är man en stund borta från terass men planeringen finns ju där och eftersom vi är överens om att tryck inte är så snyggt så letas det alternativ. Kämpa på!
 
Kalleman skrev:
Hej gott folk!

Håller i nuläget på at projektera ett mindre trädäck och håller på att kika närmare på val av trä till detta. Men vad göra - utbudet för någon som är miljömedveten och samtidigt mån om kvalitet är ju minst sagt usel när det gäller trallvirke.

Här är det trä jag kikat närmare på:

Sib. lärk: Om man bortser från den ibland överdrivet positiva marknadsföring av lärks rötbeständighet så kvarstår ett stort problem - kvaliteten på virket som säljs idag. Kontakter inom träbranschen säger alla att kvaliteten har rasat i samma takt som efterfrågan har ökat. För ett antal år sedan fick man in i det närmaste kvistfritt men idag har man tur om det är kvinta kvalitet.

Tryck. imp. : De miljöaspekter detta för med sig är inte så roliga och jag tycker heller inte så mycket om utseendet om jag ska vara ärlig.

Bankirai/Kirai, Azobé, Cumaru, etc, etc: Redan innan jag kollade upp dessa träslag var jag lite skeptisk till att använda tropiska träslag. Våra inslamlingar i grundskolan för att rädda regnskogarna har väl satt sina spår. Jag har nu varit i kontakt med experten på tropisk skog på Naturskyddsföreningen och diskuterat dessa träslag. Inget av de tropiska trädslag som säljs idag är problemfritt. I hela sydostasien finns i stort sett inget hållbart skogsbruk och den certifiering som finns är diskutabel. Azobé som kommer från afrika är trots FSC-certifiering inte heller något hållbart alternativ. Ena trädarten är redan hotad och skogsbruket har stora problem i ursprungsområdet.

Thermowood/värmebehandlat trä: Jag ringde institutionen för Trävetenskap på SLU i Uppsala och pratade med en man där. Han tyckte i stort sett att man lika gärna kunde kasta det i sjön. Kvaliteten var väldigt ojämn vad gäller beständighet och inget att satsa på alls.

VisorWood: Samme man på SLU som avrådde från värmebehandlat trä nämnde företaget Kebony i Norge som har tagit fram en metod att impregnera och värmebehandla trä (mest furu) som resulterar i ett mycket beständigt material, jämförbart med tryckimpregnerat. Kemikalierna som används är helt naturliga (avfall från sockerrör och majskolvar) och produkten har blivit Svanen märkt. Jag har inte hunnit kolla upp någon återförsäljare i Sverige eller vad det kostar.

VisorWood är således det enda trallvirke jag har stött på som skulle kunna medföra ett rent samvete och ett snyggt och beständigt resultat. Detta är ju inte direkt något smörgåsbord av produkter om man säger så.

Snart skiter jag i det där jädrans trädäcket och lägger sten istället. :D

Vad ska man göra? Är det omöjligt att bygga sig ett hållbart trädäck och ha ett rent samvete samtidigt?

/Kalle
Om samma samvetsgranna process använts för att bygga huset, misstänker jag att det inte varit helt friktionsfritt ;-)

Betr. Thermowood är jag dock mycket förvånad. Man borde väl kunna ringa Moelven och fråga vad de har för garantier? Om det är som SLU-mannen sa, borde det väl också finnas några faktabelägg, som vore intressanta att ta del av.
 
Don_Tom skrev:
Om samma samvetsgranna process använts för att bygga huset, misstänker jag att det inte varit helt friktionsfritt ;-)

Betr. Thermowood är jag dock mycket förvånad. Man borde väl kunna ringa Moelven och fråga vad de har för garantier? Om det är som SLU-mannen sa, borde det väl också finnas några faktabelägg, som vore intressanta att ta del av.
Ja, jag var också lite förvånad över vad han sade om thermowood. Jag studerar till landskapsarkitekt och har pratat med en del säljare från företag som säljer möbler och lekredskap till offentliga miljöer och de använde bl.a. värmebehandlad björk vilket de hävdade fungerade väldigt bra. Nu är de säljare och har ett jobb att sälja men man börjar undra...

SLU-mannen sade detta i ett 5 min långt samtal över telefon och jag vet inte vad han har för stöd för det han sade, men han verkade ganska övertygad.

Angående vårt husbygge så är det bara ett drömhus än så länge, men som blivande landskapsarkitekt och som gör lite småprojekt åt vänner och familj så är jag väldigt intresserad av att kunna använda material som är hållbart både bokstavligt talat och i ett större ekologiskt och globalt sammanhang.

För att kommentera återanvändning så tycker jag det är ett jättebra sätt att använda material på ett hållbart sätt. Jag var och rotade på en rivningstomt här inne i centrala Malmö och kom över tre stycken prima träpollare i azobé, träslaget som jag raljerade över i mitt första inlägg. Och eftersom de ändå skulle till tippen så lade jag beslag på dem och ska använda dem som låga stolpar i ett trädäck jag ska bygga åt mina föräldrar.

Jag väntar med spänning på svar från Kebony products i Norge angående deras sortiment och återkommer gärna om någon är intresserad.

/Kalle
 
Finns det inte någon variant där man har blandat någon plast med träfibrer som ska vara helt underhållsfri? har dock inge koll på hur "grön" den är.
 
Har fått svar från Kebony Products i Norge angående VisorWood. De har inte återförsäljare i Sverige än men de jobbar på det. Man kan dock handla direkt med de i Norge.

/Kalle
 
Kalleman, hur gick det; köpte du VisorWood?
Eller hittade du ngt annat?
 
Blev inte VisorWood, blev tryckt virke från Gardenwood, närmare bestämt deras "decking plus". Att ta hem från Norge blev för bökigt och vi var lite stressade i slutet att få det gjort.

Men det vi valde till slut visade sig vara väldigt fint virke om man bortser från miljöaspekterna. Så helt rent samvete har jag inte, det får bli vid nästa altanbygge.

/Kalle
 
Hej Kalle,

Din länk fungerar inte:(

Var köpte du virket? Ser det ur som "vanlig" fura? Vad kostade det löpmetern?

Victoria
 
victoria_lindstrom skrev:
Hej Kalle,

Din länk fungerar inte:(

Var köpte du virket? Ser det ur som "vanlig" fura? Vad kostade det löpmetern?

Victoria
Om det är samma Gardenwood som skrivits om ovan så kan du nog glömma dem. ;)
http://www.allabolag.se/5566649447
 
Själv använder jag Ek som är "närproducerad". Funkar bra som trall och är enligt min mening snyggare än både vanlig tryckt trall och lärk. Har bara haft det i ett år dock så det återstår att se hur bra den håller sig. Dock gräver de ju fram vikingaskepp av ek med jämna mellanrum, så min altan skall nog hålla så länge jag kan ha glädje av den :).
 
lagre skrev:
Själv använder jag Ek som är "närproducerad". Funkar bra som trall och är enligt min mening snyggare än både vanlig tryckt trall och lärk. Har bara haft det i ett år dock så det återstår att se hur bra den håller sig. Dock gräver de ju fram vikingaskepp av ek med jämna mellanrum, så min altan skall nog hålla så länge jag kan ha glädje av den :).

Intressant !!!!
har ni några bilder?
behandling?
kostnad?
förborra?
inköpställe?
skruvsort?
dim trallbrädan?

mvh Peter
 
Än så länge så har jag bara gjort en liten bit staket och en liten bit trall utanför entrén till huset (typ strax under 10 kvm). Dimensionen är 1x4 tum. Erfarenhetsmässigt kan jag säga att det bör/skall förborras. Har det dessutom torkat ordentligt före montering så är det stenhårt! trallskruven jag har använt är någon form av grabber skruv (C4 tror jag den heter?), bör nog vara rostfri då eken inte är snäll mot skruven och lätt blir missfärgad har jag hört (inte sett något än).
Ser detta som ett litet experiment inför sommarens altan/uterums projekt. Har fått köpa loss eken till ett bra pris genom en kontakt. Har inte sett ek som trallbräda ute i handeln själv, men jag är övertygad att det finns hos de trävaruhandlare som har ett brett sortiment.
 
Har någon ett aktuellt kvadratmeterpris för Thermowood?
 
Sitter presis å funderer mellom Thermowood og Ek..hadde 40 kvm Thermowood i forrige hus og var veldig nöjd med det. Det lå i 4 år innan vi flyttade og kunne ikke se en sprika någon stans. Fargen holdt seg også bra. Vi skal nå bygge 100 kvm utplass vid vårt nye hus og har fått priser fra två lokala bygghandlare, ca 370 kr pr kvm.

Men, så i en tidning i dag at Södra selger Ek trallvike til 340:- pr kvm, og ek er jo fantastisk snyggt. Tror det holder bettre enn det meste annat, men kanskje lite jobbigt å skruva ( pga at det et så hårdt ). Har beställt en Makita skruvautomat med 55mm trallskruv på band, men om jeg må förborra i eken mister skruvmaskinen lite av sitt värde.

Så, til alle dere som funderer på Thermowood, jag er veldig nöjd!

A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.