D
D Dr.E skrev:
Men det där "rymdskeppet i Danderyd". Hur fick det bygglov? Finns det fler ställen som inte är på landet som får bygga precis hur som helst? Väldigt dyra områden verkar ha lite friare tyglar, eller missuppfattar jag det?
Det är inta alla detaljlplaner som detaljstyr utseende. Om detaljplanen tex. tillåter två våningar och en max % av tomten bebyggd så kan rymdskeppet lätt hamna inom detta (givet att nedersta våningen är källare).
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
I området här i Stockholm säger stadsbyggnadskontoret att området särpräglas av den stora variationen. Så stilmässigt vill de att man bygger med avvikande stil. Man skall inte försöka efterlikna andra hus i området. Dock gäller ju normala begränsningar på storlek, höjd osv.
 
  • Gilla
Dr.E
  • Laddar…
B
Tror inte det är tillåtet någonstans i Sverige.

Jag hörde rykten om att det i outbacken i Australien är tillåtet att bygga helt utan byggregler/normer/lov på egen mark. Finns även vissa områden i rnstaka delstater i USA där det i princip är tillåtet att bygga utan massa krav.
 
MrJay
B BSOD skrev:
Tror inte det är tillåtet någonstans i Sverige.

Jag hörde rykten om att det i outbacken i Australien är tillåtet att bygga helt utan byggregler/normer/lov på egen mark. Finns även vissa områden i rnstaka delstater i USA där det i princip är tillåtet att bygga utan massa krav.
Också, vanligt syn i USA:
Luftvy över ett enhetligt förortsområde med liknande hus och välorganiserat gatunät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har en stadsdel/förort som tidigare varit sommarstugeområde med ganska stora tomter som saknar detaljplan och där det nu byggs ganska friskt. Det är rena vilda västern och inget hus är den andre lik (såklart finns det väldigt många som väljer standard Eksjöhus eller snarlikt pga. budgeten). Jag har sett hus på 4 våningar och säkert över 400kvm på tomt mindre än min. Jag hade nog letat efter ett sådant område där du tänker bygga.
 
B BSOD skrev:
Tror inte det är tillåtet någonstans i Sverige.

Jag hörde rykten om att det i outbacken i Australien är tillåtet att bygga helt utan byggregler/normer/lov på egen mark. Finns även vissa områden i rnstaka delstater i USA där det i princip är tillåtet att bygga utan massa krav.
behöver inte åka så långt bort här behöver man bygglov men man får nästan bygga vad man vill komunen tycker större är bättre bara mer skatt till dom
 
Så mycket enklare är det ju inte alltid på landsbygden. Kulturmiljön ses som viktig oavsett om det finns grannar eller ej vilket kan sätta käppar i hjulet. I sådan miljö får du i vissa fall inte ens bestämma färg på huset själv, har jag för mig.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Köp en Jordbruksfastighet!
det hjälper inte idag för var det fritt fram att bygga på Jordbruksfastigheter men inte nu
 
D Dr.E skrev:
....och ca 5 minuter fritid per dag pga bebistvillingar och en treåring.
:heart: Grattis!
 
yonna yonna skrev:
:heart: Grattis!
Tack. Haha, jag ojar mig mycket om fritid och sömnbrist, men på det stora hela är det ju ändå positivt :D
 
M maria01 skrev:
det hjälper inte idag för var det fritt fram att bygga på Jordbruksfastigheter men inte nu
Lite maskinhall och liknande till verksamheten går fortfarande bra utan bygglov.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Lite maskinhall och liknande till verksamheten går fortfarande bra utan bygglov.
tror inte ts är ute efter att starta ett jordbruk för kunna bygga en maskinhall

har själv haft Jordbruksfastighet och fick inte ens bygga ett garage utan bygglov hade jag haft verksamhet hade det gått
 
K Krillehus skrev:
Så utanför detaljplanerat område, och långt från grannar är alltså det som styr?
Utanför detaljplanelagt område och utanför sammanhållen bebyggelse är det inte reglerat i detalj hur du får bygga. Det kan däremot tillkomma andra aspekter som du måste ta hänsyn till. Det kan röra kulturmiljö, anpassning till landskapet, fastigheten ligger inom strandskyddat område. I kommunens översiktsplan kan du läsa om kommunen har några långsiktiga planer för det område du planerar bygga inom.
Har du en tomt på gång eller planerar du en avstyckning av en större fastighet? Isf rekommenderar jag att du söker förhandsbesked hos kommunen, då görs en lämplighetsprövning av platsen utifrån diverse parametrar. Lantmäteriet vill ha ett beviljat förhandsbesked innan de gör en avstyckning.

Även om du har långt till nästa hus betyder det inte att du inte är grannar förutsatt att deras fastighet gränsar till din. Under handläggningen av förhandsbesked och bygglov skickas grannhörande ut till rågrannar (fastigheter som delar gräns med dig). De har alltså rätt att yttra sig i ärendet även om de bor ”långt bort”. Deras yttrande vägs in i beslutet. När det gäller strandskydd hörs inga grannar.

Dispens från strandskyddet är svårt att få om man inte har sån tur som @nybyggarn3 att det ligger ett gammalt hus på platsen som kan ersättas med ett annat. På en obyggd plats sjönära skulle jag säga det är näst intill omöjligt att få dispens från strandskyddet.

Sen kan du inte göra planlösningen hur du vill. På första våning måste du tänka på tillgängligheten. Detta är lagkrav.

Här kan du läsa om tillgänglighet;
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...byggande/boverkets-byggregler/tillganglighet/

Här finns info om förhandsbesked;
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/forhandsbesked-for-bygglov/
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Vi byggde på en tomt med bef hus utan detaljplan i ett gammalt stugområde. Där finns det små restriktioner såsom vissa färger på fasad & tak samt utseende/utformning. Inga jobbiga bestämmelser alla egentligen så det passade oss bra. Det finns inga begränsningar i storlek sålänge man ligger minst 4,5m fel granne och sålänge man inte bygger för hela utsikten för grannar går det även att bygga flera våningsplan. Om ni väljer bygglov för fritidshus kommer ni undan att lämna dokumentation för tillgänglighet och energiberäkning. Självklart bygger man ändå enligt åretruntstandard med god tillgänglighet men sparar tid och pengar på byråkrati.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.