Hej vi har fått ett piano som vi helst vill ha upp till andra våningen i vårat hus. Vi har nu börjat att fundera på om vår trappa håller. Pianot väger ca 200 kg. Så Piano och minst två personer blir ju närmare 400 kg och behövs det tre personer så blir det ju över 400 kg.

Är det någon som vet om en normal villatrappa håller för sådana vikter?
 
Skulle säga minst 150kg per steg, sen är frågan hur många steg som kan belastas samtidigt med den vikten.

Hur ser trappan ut?

Kanske lägga ut reglar på trappan som pianot kan glida/rulla på? Då fördelas vikten över flera steg.

Två personer kan stå uppe och dra i spännband/talja/block?

Demontera trappan och använda talja/block till att lyfta pianot rakt upp?
 
Montera bort balkongräcket och lyft in det genom balkongdörren, kranbil är inte jättedyrt, det går ganska fort. Men 200 kg är väääldigt tungt för två personer i en svängd trappa. Finns det ingen balkong så bygg en sådan först eller ha pianot på första våning, det ska ju ut någon gång också.

Tänk på den stackars arbetskraften, de ska orka jobba till 70 minst.
 
MultiMan
Jag hjälpte vänner i min ungdom att bära ett piano uppför 3 trappor i hyreshus och tog hela lasten via bärremmar på mina axlar, bara en person som styrde nertill. Visserligen är jag hyfsat kraftigt byggd, men det var inga problem. Däremot gick det inte att ha så högt tempo. Ville inte riskera trampa fel med den vikten. Fick inte några men av det. Är man två bör det vara enkelt, så länge man har rätt utrustning för lyftet och tar det sansat.

Trappan var inte ett problem i mitt fall, då den var gjuten.
 
Har själv varit med o burit rejält stora vikter i trappor. Men det har alltid vara gjutna trappor i höghus.

Vi har anlitat pianoflyttare så jag utgår ifrån att dom har rätt utrustning och kunskap att bära ett piano i en trappa. Balkong har jag men att hyra en kranbil blir alldeles för dyrt.

Ja jag har funderat att lägga reglar för att fördela vikten har också funderat på att staga med reglar under trappan
 
Gammelnörden
Jag har varit med vid ett tillfälle och burit upp ett piano från tidigt 1900-tal och då kunde vi lyfta bort locket undertill vid pedalerna samt skruva loss och lyfta ur metallramen med strängarna. Blev avsevärt lättare och ett alternativ då vi ändå bestämt oss för att få pianot stämt efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.