Hej! Fått en faktura från en snickare som stundtals haft med sig grovarbetare/hantlangare, ej utbildad, som gjort lite tyngre jobb (bilat, rivit, burit mm). Blev fundersam kring hans timlön, vad är brukligt att betala cirka? 300:-? 400:-?

Med vänlig hälsning Erik
 
T
Antar att man kan faktura samma timlön för honom som för de andra hantverkarna på platsen. Annars behöver dom riva, bila m.m. Och dom lär inte sänka sin timlön bara för att arbetet inte kräver utbildning.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Myrstacken och 6 till
  • Laddar…
Vad står det på fakturan? Du får väl ingen att jobba för 300kr eller 400kr per timme. Du får nog betala samma lön som för snickaren. Lönen hänger rimligtvis ihop med att det är ett jäkligt slitigt jobb.
 
Är inget speciellt avtalat om olika kategorier så får du nog räkna med samma timpenning.
 
T
J Johan456 skrev:
Vad står det på fakturan? Du får väl ingen att jobba för 300kr eller 400kr per timme. Du får nog betala samma lön som för snickaren. Lönen hänger rimligtvis ihop med att det är ett jäkligt slitigt jobb.
08-syndrom att ingen gör grovarbete för 400:-? Räknar man baklänges på det o räknar generöst så kostar en anställd 1,5ggr månadslönen så 400*175tim=70 000:-, ger /1,5=46 667:-/mån i lön för gubben men så vill ju så klart firman ha lite för slasktid som ej debiteras och så klart vinst så säg generöst sett till arbetsgivaren då 0,75 ggr i bruttolön kvar till gubben som gör jobbet ger 35 000:-/mån. Får man inte folk att utföra enklaste grovjobb för den lönen, allvarligt??
 
  • Gilla
jonjoh och 2 till
  • Laddar…
T
Moms o ROT etc hade jag inte me i uträkningen iof..
 
T Träkåk skrev:
08-syndrom att ingen gör grovarbete för 400:-? Räknar man baklänges på det o räknar generöst så kostar en anställd 1,5ggr månadslönen så 400*175tim=70 000:-, ger /1,5=46 667:-/mån i lön för gubben men så vill ju så klart firman ha lite för slasktid som ej debiteras och så klart vinst så säg generöst sett till arbetsgivaren då 0,75 ggr i bruttolön kvar till gubben som gör jobbet ger 35 000:-/mån. Får man inte folk att utföra enklaste grovjobb för den lönen, allvarligt??
Tänker att vi pratar 400kr inkl.moms. Menar du exklusive moms så går det väl precis ihop.
 
T Träkåk skrev:
08-syndrom att ingen gör grovarbete för 400:-? Räknar man baklänges på det o räknar generöst så kostar en anställd 1,5ggr månadslönen så 400*175tim=70 000:-, ger /1,5=46 667:-/mån i lön för gubben men så vill ju så klart firman ha lite för slasktid som ej debiteras och så klart vinst så säg generöst sett till arbetsgivaren då 0,75 ggr i bruttolön kvar till gubben som gör jobbet ger 35 000:-/mån. Får man inte folk att utföra enklaste grovjobb för den lönen, allvarligt??
Njaa.. Den beräkningen ger jag inte så mycket för.

Till att börja med så är en "100 %" arbetstid inte 175H/månad, utan 160h. Så om vi tänker oss en hypotetisk 100% debiterbar tid så drar firman alltså in ca 64 000, med den tim-debiteringen.

Sedan räkna du aldeles för lågt på lönekostnaden.

Om vi antar att en okvalificerad arbetare i byggbranschen tjänar 25 000 (bruttolön) i månaden, jag har ingen aning om rätt siffra. Då får arbetsgivaren betala ca 30% arbetgivaravgift ovanpå lönen. ren lönekostnad är då 32 500 kr. Till det kommer ett semestertillägg, som jag har för mig kostar lite mindre än 1%, totalkostnaden blir alltså ca 32 800. Till detta kommer en del pensionsavsättningar, försäkringar osv. Osäker på nivån vid dessa lönenivåer. Men antag 6% ytterligare. Vi har nu en totalkostnad bara för den direkta arbetskraften på ca 35 000 kr.

Men detta får arbetsgivaren betala 12 månader om året, arbetaren arbetar dock inte under semestern och på helgdagar. Det är ca 11 helgdagar per år. Semester och helgdagar plus någon klämdag eller två ger att du i princip bara får arbete av din anställde grovarbetare 10 månader per år. Han kostar dig alltså 420 000 om året.

Utöver detta kommer kostnader för utrustning, skyddskläder, diverse verktyg maskiner osv. Gissar på minst 10 000 om året i förbrukning och avskrivningar på verktyg/maskiner per anställd. Men beroende på typ av firma kan det säkert vara 50 000 också, och ändå bara vara standardutrustning. Så rena hårda kostnader på säg.. 450 000 per år.

Vid 100% beläggning drar den arbetaren in 640 000 om året. Men hur realistiskt är det att hitta arbete åt din anställde grovarbetare precis varenda timme under hela året? Och vi har inte räknat med någon sjuklön. Jag gissar grovt att i en välskött firma, kanske man kan komma upp i 70% beläggning för en okvalificerad arbetare. Varvid vår kalkyl plötsligt visar på minus. Uppenbarligen så lyckas firmorna hålla mer än 75% beläggning, eller så är lönen avsevärt lägre än jag gissade.

Och i den här kalkylen har vi noll på administration, lokaler, bilar, vinst för firman osv...
 
  • Gilla
Matten och 3 till
  • Laddar…
T
Ja blir cirka gurka 30 000:-/mån i lön till gubben säger vi, duger inte det till vem som helst för att utföra enklare grovarbete, som inte har högre studier och rejäla studieskulder då?
 
I kalkylen jag visade ovan, räknade jag med 25 000 brutto, alltså före skatt. Och ändå ser den kalkylen inte ut att gå ihop.
 
T
H hempularen skrev:
Njaa.. Den beräkningen ger jag inte så mycket för.

Till att börja med så är en "100 %" arbetstid inte 175H/månad, utan 160h. Så om vi tänker oss en hypotetisk 100% debiterbar tid så drar firman alltså in ca 64 000, med den tim-debiteringen.

Sedan räkna du aldeles för lågt på lönekostnaden.

Om vi antar att en okvalificerad arbetare i byggbranschen tjänar 25 000 (bruttolön) i månaden, jag har ingen aning om rätt siffra. Då får arbetsgivaren betala ca 30% arbetgivaravgift ovanpå lönen. ren lönekostnad är då 32 500 kr. Till det kommer ett semestertillägg, som jag har för mig kostar lite mindre än 1%, totalkostnaden blir alltså ca 32 800. Till detta kommer en del pensionsavsättningar, försäkringar osv. Osäker på nivån vid dessa lönenivåer. Men antag 6% ytterligare. Vi har nu en totalkostnad bara för den direkta arbetskraften på ca 35 000 kr.

Men detta får arbetsgivaren betala 12 månader om året, arbetaren arbetar dock inte under semestern och på helgdagar. Det är ca 11 helgdagar per år. Semester och helgdagar plus någon klämdag eller två ger att du i princip bara får arbete av din anställde grovarbetare 10 månader per år. Han kostar dig alltså 420 000 om året.

Utöver detta kommer kostnader för utrustning, skyddskläder, diverse verktyg maskiner osv. Gissar på minst 10 000 om året i förbrukning och avskrivningar på verktyg/maskiner per anställd. Men beroende på typ av firma kan det säkert vara 50 000 också, och ändå bara vara standardutrustning. Så rena hårda kostnader på säg.. 450 000 per år.

Vid 100% beläggning drar den arbetaren in 640 000 om året. Men hur realistiskt är det att hitta arbete åt din anställde grovarbetare precis varenda timme under hela året? Och vi har inte räknat med någon sjuklön. Jag gissar grovt att i en välskött firma, kanske man kan komma upp i 70% beläggning för en okvalificerad arbetare. Varvid vår kalkyl plötsligt visar på minus. Uppenbarligen så lyckas firmorna hålla mer än 75% beläggning, eller så är lönen avsevärt lägre än jag gissade.

Och i den här kalkylen har vi noll på administration, lokaler, bilar, vinst för firman osv...
Det va en vinkling på det hela. Arbetstiden varierar lite mellan åren och är i år 169 tim/mån, men man brukar nog schablonmässigt räkna 175. Likaså anses månadslönen multiplicerat med 1,5 ge en god vink om en anställds kostnad med allt i räknat. Sammantaget landar vi att denna grovarbetare får väldigt grovt räknat då, 25-30 000:-/mån i lön att ställa mot det indirekta påståendet att det hittar man väl ingen som ställer upp att utföra enkelt arbete för. Vet inte vad en anställd hantverkare har för snittlön men misstänker att den ligger något högre kanske? Ingen oskälig taxa med 300-400:-/tim om kvalificerad anställd gör grovjobbet är slutsatsen då kanske. En något lite större byggfirma kanske kan tänkas har grovjobbare anställda, som har en lön mellan 20-25 000:-, och isåfall kunde dessa debiteras lite lägre med win-win för alla parter. En utan utbildning får jobb, byggfirman anses väldigt seriös som debiterar olika timtaxa beroende på vad för arbete som utförs, de utbildade och erfarna kanske vore tacksamma att ha hantlangare. Om det vore praktiskt möjligt och om det görs så har jag ingen aning om. Jag kan inte branschen, bara surrar lite här då TS triggade lite vändande o vridande på vad som är en skälig debitering för enkelt arbete
 
  • Gilla
Lassebo och 1 till
  • Laddar…
T
TS hade haft outbildad hantlangare som debiterats, så jag spårade ur lite där OM hantlangare med lägre lön anställdes eller anlitas (F-skattare) Då blir frågan åter relevant, ställer inte denna outbildade hantlangare upp på att utföra sitt jobb för en lön om 25-30 000:-? och borde byggföretaget ev. debitera en något lägre taxa för denne hantlangare då?
 
T
E erik_m_a skrev:
Hej! Fått en faktura från en snickare som stundtals haft med sig grovarbetare/hantlangare, ej utbildad, som gjort lite tyngre jobb (bilat, rivit, burit mm). Blev fundersam kring hans timlön, vad är brukligt att betala cirka? 300:-? 400:-?

Med vänlig hälsning Erik
Tråden slirade iväg rätt bra här, så vad fick du fakturerat per timme för jobbet de utfört, och fick du olika timdebitering för olika arbete de gjort eller samma rakt över?
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Hej! Är väldigt tacksam för alla svar. Snickaren som jobbade tar 450:- och för grovarbetaren, som behövt ganska mycket handledning 400:-.

Jag är osäker på vad det blir för slutlön exakt ut för denne, men är fascinerad över att man helt utan eftergymnasial utbildning ändå kan få en såpass bra lön. Om man tex jmf med vårdyrken, där undersköterskor efter 20 år tjänar runt 25.000:-, på sin höjd.

Återigen, tack för fin input och intressanta vinklingar!
 
  • Gilla
Tovin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.