Hej,

Vi har ett litet fritidshus där vi nu ska anlägga enskilt avlopp. Marken är ganska lerig så jag gissar att det måste bli markbädd, annars är tomten plan och stor. Det är enbart BDT som är aktuellt.

När jag frågar firmor så säger dom allt mellan ca 50-100 kSEK i kostnad för BDT-anläggning med slamavskiljare + markbädd.

När jag räknar att jag gör det själv får jag det till:
1, Paket, slamavskiljare+infiltration+tillsats markbädd: 20 kSEK
2. Grävjobb antingen hyrd minigrävare eller att jag hyr ngn som gräver 1 dag: 5 kSEK
3. Grus, makadam, sand: 5 kSEK
4. Avgifter kommunen: 5 kSEK

Jag får det till 35 loppor totalt. Räknar jag fel? (med min kalkyl är det ju inte orimligt att en firma ska ha 50 kSEK, och det betalar jag gärna, men 75-100 kSEK verkar vara alldeles för dyrt, eller?)
 
  • Gilla
Perrolf
  • Laddar…
Man kan ju tänka att grabbarna på firman vill ha lön, företaget ska betala skatter och avgifter samt att ett företag också vill göra lite vinst. Räknar man in alla kostnader för ett företag så börjar du närma dig summan med stormsteg. kan även hända att dom använder material av annat fabrikat som är dyrare men som dom anser är bättre.

Just det ja, höll på att glömma, har du räknat in transportkostnader för allt material också som dom ser till att få på plats?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Punkt 1 lägg till 5000kr där till div rör bitar för tro inte en sk komplett sats räcker utan det kommer krävas mer rör delar och div annat små plock.

Punkt 2 glöm mini grävaren att gräva en infiltration med en mini grävare är inget man gör.
Det är så mycket som ska grävas och flytas att en mini grävare helt enkelt inte funkar om man inte vill gräva i några dagar dvs.
Gräv massorna ska flytas från hålet och det är inte en mini grävare varken lämplig eller gjord för.
Traktor grävare 8 timmar a 800kr = 6400kr
Transport av den 2000kr

Punkt 3 kommer bli mycket dyrare.
3 leveranser med kranbil a 2 timmar = 1800x3 = 5400kr
Att jag valt lev med kranbil är för att den kan lägga det på plats direkt.
35 ton sten material 35x125kr = 4375


Summa
Punkt 1 25000 kr
Punkt 2 8400 kr
Punkt 3 9775 kr

Totalt 43175 kr

Ska jord massorna fraktas bort tillkommer närmare 10000 kr till.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Tack Göran för dina kommentarer. Det verkar rimligt och jag köper att min kalkyl var lite snål. Håller med om att minigrävare nog inte är önskvärt (fast grannen grävde för hand så nog borde det funka).

Glufsglufs: Självklart tillkommer lönekostnader etc om jag köper hela tjänsten. Jag skrev ju också att jag accepterar högre pris än kost, men hur mkt?. Jag jobbar själv i en konkurrensutsatt orderbaserad bransch. Jag ville bara kolla rimligheten i min kalkyl. Spännvidden i de offerter jag fått är för stor för att jag ska kunna förklara den enbart map kostplus. Nu finns det ju fler parametrar utöver kostplus, tex värdet för kunden, byggfirmans belastning etc. Som kund måste man ju också fråga sig vad en rimlig förtjänst skall vara för ett par dars jobb för en firma, eller hur?
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Handgräva i lerjord... jag känner bara en som är tokig nog att göra det, tydligen finns det nu två i detta land :)
Min markbädd tog 22h (indrän konceptet) att gräva för en mycket erfaren grävare. Tog det på löpande och köpte in materialet själv.
Bättre pris kan det egentligen inte bli.
 
Göran.W
Hand gräva är väl knappast något alternativ.
När jag grävde ut min trädgårds damm lejde jag in en 13 tons traktor grävare för det hade inte funkat att flytta massorna på annat sätt.
Värt varje krona att få allt klart samma dag och slippa rygg ont.
 
  • 100_1532.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bettan74
  • Laddar…
Tidigt 70- tal så fick mina föräldrar omdränerat runt hela huset, byggaren ansåg att det var svårt att komma åt med grävmaskin (Bobcat etc. fanns inte på den tiden), så han anlitade en gubbe som grävde för hand. Totalt ca 40 löpmeter till drygt 2 meters djup. Det tog en gubbe 2 veckor att gräva. Markförhållandena är kletig lera, han fick skrapa av varje spadtag från spaden.

Efteråt tog byggaren dit en frontlastare för att köra ut högarna till lastbilar, den höll på i 2 hela dagar med utlastning.
 
  • Gilla
  • Wow
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Punkt 1 lägg till 5000kr där till div rör bitar för tro inte en sk komplett sats räcker utan det kommer krävas mer rör delar och div annat små plock.

Punkt 2 glöm mini grävaren att gräva en infiltration med en mini grävare är inget man gör.
Det är så mycket som ska grävas och flytas att en mini grävare helt enkelt inte funkar om man inte vill gräva i några dagar dvs.
Gräv massorna ska flytas från hålet och det är inte en mini grävare varken lämplig eller gjord för.
Traktor grävare 8 timmar a 800kr = 6400kr
Transport av den 2000kr

Punkt 3 kommer bli mycket dyrare.
3 leveranser med kranbil a 2 timmar = 1800x3 = 5400kr
Att jag valt lev med kranbil är för att den kan lägga det på plats direkt.
35 ton sten material 35x125kr = 4375


Summa
Punkt 1 25000 kr
Punkt 2 8400 kr
Punkt 3 9775 kr

Totalt 43175 kr

Ska jord massorna fraktas bort tillkommer närmare 10000 kr till.
Jag tror att man står för rördelar och sånt själv så kan man säkert minska priset . För varje enhet du skall ha så lägger de på ett pris från det affärsmässiga priset .
 
G gpy skrev:
Tack Göran för dina kommentarer. Det verkar rimligt och jag köper att min kalkyl var lite snål. Håller med om att minigrävare nog inte är önskvärt (fast grannen grävde för hand så nog borde det funka).

Glufsglufs: Självklart tillkommer lönekostnader etc om jag köper hela tjänsten. Jag skrev ju också att jag accepterar högre pris än kost, men hur mkt?. Jag jobbar själv i en konkurrensutsatt orderbaserad bransch. Jag ville bara kolla rimligheten i min kalkyl. Spännvidden i de offerter jag fått är för stor för att jag ska kunna förklara den enbart map kostplus. Nu finns det ju fler parametrar utöver kostplus, tex värdet för kunden, byggfirmans belastning etc. Som kund måste man ju också fråga sig vad en rimlig förtjänst skall vara för ett par dars jobb för en firma, eller hur?
Hej troligen så blir det billigare med ett minireningsverk. Och har du en trekammarbrun som är i betong så låt den stå som första motagare av vattnet
 
Perrolf Perrolf skrev:
Hej troligen så blir det billigare med ett minireningsverk. Och har du en trekammarbrun som är i betong så låt den stå som första motagare av vattnet
Och så här 11 år efter trådstart så är det nog ändrade priser generellt för dylika arbeten.
 
  • Haha
Hajen11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.