varför är det så sällan man ser villor byggas på samma sätt som det byggs ofta på storbyggen? alltså med färdiggjutna block med färdiga fönsterhål och elingjutet?

vore ju ganska simpelt att bara gjuta en platta beställa gjutna betongblock och takstolar?
 
Pratar vi betong har vi ju Finjahusen, i lättbetong har vi ju Adel Stenhus. Adel Vetra AB
 
HH Celcon (Siporex) har samma princip.
Ytong har samma princip med färdiga byggsatser av storblock de också, dock inte i Sverige.
Marknaden är för liten i Sverige för hus av denna princip.
Av tradition gillar svenskar sina trähus oavsett sakliga argument.

Celcons Stilhus i block heter Jämerä och Ytongs hittar du ex. här:

Beispielhäuser - YTONG Bausatzhaus GmbH

Mvh
 
Efterfrågan på stenhus är det inget fel på, men tillgången på tillverkare/hantverkare som sysslar med stenhus är minst sagt begränsad. Lägg därtill den 'exklusivitet' som ett stenhus innebär, och priset för ett, så dämpas köplusten hos många spekulanter.
 
Det kan stämma att "köpehus" är dyra i Sverige när det är stenmaterial.
Men för självbyggaren är det en marginell skillnad prisskillnad att bygga i Lättbetong eller Iso-leca.

Mvh
 
jag tror inte riktigt ni förstår hur jag menar....

så dyrt kan det ju inte vara att låta ex strängbetong gjuta 4st väggar med el indragen och hål för fönster? sen är det ju bara fästa isolering på utsidan och spruta på putsen....

på med lite takstolar så har man ju ett stomrest hus...

frågan är dock...blir det billigare att låta nån snickra vanliga regelväggar
 
hur mycket golvyta blir det?
 
Grunden är 35 x 11 m, och då skulle det kosta 350 000:- . Så stort blir inte bygget. Det kommer hamna på ca 17 x 10 m. Ska ta kontakt med bank, KC-betong, och allt annat som måste kollas upp innan bygget sätter igång. Jag får återkomma med daxfärska priser o dyl när vi kommit igång lite mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.