Unikt namn
P peter_73 skrev:
Ni som tycker att systembolaget ska få vara kvar, med argumentet att "dom har så bra urval och personalen är kunniga", tycker ni också att vi ska ha statliga byggvaruhus för att få bättre urval på virke och kunnigare personal där ? Statliga klädbutiker ? Dom flesta större mataffärer utomlands brukar ha bra urval på alkohol tycker jag. Och kan säkert beställa hem om det är något annat man vill ha.
Ja!
Grannen blir så oredlig när han köpt för mycket trall. Framförallt på söndagar. Det måste till en statlig reglering av området.
 
T Ejmelie skrev:
Går nog lika bra utan alkohol. Eller menar du att man behöver dricka för att dra vitsar, sjunga och ha trevligt? :)
Fast du visar ju tydligt att du inte förstår. Eller kanske inte vill förstå. Om man som jag tycker det är gott med öl till maten så har jag inga problem att ta det. Det ändrar inte hur jag beter mig och kan lova dig att mina barn inte påverkas av det.

Det är snarare personer det är fel på och inte alkoholen. Kan man inte hantera det drick inte. Men kom inte och säg att en-två öl förstör en jul för barnen.
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Vad hände med TS dock? Sover ruset av sig fortfarande?
 
  • Haha
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte dummare än alla tomtar här som förutsätter man är alkoholist för att man dricker vin/öl som måltidsdryck
Men gör man som du och dricker flera ggr i veckan under en längre tid ligger man farligt nära gränsen för ett eventuell missbruk. Här har du lite info om du någon gång känner att du är påväg mot ett "Alkoholberoende". Ta hand om dig! :heart:
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Men gör man som du och dricker flera ggr i veckan under en längre tid ligger man farligt nära gränsen för ett eventuell missbruk. Här har du lite info om du någon gång känner att du är påväg mot ett "Alkoholberoende". Ta hand om dig! :heart:
Så länge du håller dig under 14 glas vin i veckan så är man inte i riskzonen (män, kvinnor har färre glas).. jag dricker 3 glas i veckan till lunch max (2 dagar fasta). Sedan max 5 glas till så max 8 glas. Långt under riskzonen på 14 glas.
 
  • Haha
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
Man missbrukar alkohol bara om man dricker något vidrigt.
Det ska vara gott och dyrt :)
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Om det finns alkoholproblem i en familj så finns det ju där varje helg och inte bara på julafton.

I min barndom firade vi varannan jul hos moster med släkt, och där var det groggbord typ dygnet runt och mycket fylla. Mina föräldrar har dock alltid varit mycket måttliga.

Nu i vuxen ålder pratade jag med mina kusiner om detta, hur mycket alkohol det faktiskt dracks. Då sade de att de älskade jularna med oss för att då höll sej föräldrarna lite i skinnet. Det gjorde de inte de övriga 51 helgerna om året.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så länge du håller dig under 14 glas vin i veckan så är man inte i riskzonen (män, kvinnor har färre glas).. jag dricker 3 glas i veckan till lunch max (2 dagar fasta). Sedan max 5 glas till så max 8 glas. Långt under riskzonen på 14 glas.
Det låter inget vidare du
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så länge du håller dig under 14 glas vin i veckan så är man inte i riskzonen (män, kvinnor har färre glas).. jag dricker 3 glas i veckan till lunch max (2 dagar fasta). Sedan max 5 glas till så max 8 glas. Långt under riskzonen på 14 glas.
Ingvar Kamprad berättade ju att han drack vin regelbundet, fast med en vit månad per år efter råd från läkaren. Gick ju rätt bra för honom. :D

K Krux skrev:
Det låter inget vidare du
Jag tycker det låter väldigt gott och trevligt, dessutom nyttigt i de mängderna.
 
  • Älska
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tycker inte personangrepp från svagbegåvade behöver speciellt mycket uppmärksamhet.
Men gubben, nu börjar det bli mer fokus på person än sak. Jag som har en dotter med funktionshinder och skulle uppskatta om du använder ett annat språk. Du är säkert tillräcklig kreativ för att hitta på andra omskrivningar för detta ändamål.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ingvar Kamprad berättade ju att han drack vin regelbundet, fast med en vit månad per år efter råd från läkaren. Gick ju rätt bra för honom. :D
Ja, eller hur! Han var ju alkoholist.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Ingvar Kamprad berättade ju att han drack vin regelbundet, fast med en vit månad per år efter råd från läkaren. Gick ju rätt bra för honom. :D


Jag tycker det låter väldigt gott och trevligt, dessutom nyttigt i de mängderna.
Sverige toppar statistiken över skilsmässor i världen. Denna tråd pekar ut en av anledningarna. Folk vardagsnjuter inte pga de inte kan dricka med barnen närvarande :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
sonabr4000 och 3 till
  • Laddar…
K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sverige toppar statistiken över skilsmässor i världen. Denna tråd pekar ut en av anledningarna. Folk vardagsnjuter inte pga de inte kan dricka med barnen närvarande :crysmile:
Nej verkligen hemskt att folk bara umgås med sina barn istället för att springa på krogen och äta och dricka gott
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ingvar Kamprad berättade ju att han drack vin regelbundet, fast med en vit månad per år efter råd från läkaren. Gick ju rätt bra för honom. :D
Shhhhhh:surprised: Man är ondskan själv definierad på det här forumet om man tar ett glas ibland och inte tycker om att betala enorma mängder skatt. Precis som Herr Kamprad. Nazist var han också..
 
  • Gilla
  • Älska
mnils och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Inte svårt att se varför ångestproblematik och psykiska besvär ökat kraftigt i Sverige. Många verkar ha åsikter och fördomar om allt, stor vilja att peka finger åt andra samt lägga sig i deras liv så mycket som möjligt. Skrattretande att självbilden oftast är en helt annan. Måste vara riktigt jobbigt att vara barn i dessa familjer där föräldrarna sätter sig till doms över allt och alla och pekar med hela handen mot den enda rätta vägen. Lär dessutom vara ett effektivt sätt att döda all kreativitet.
 
  • Gilla
Jens83 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.