Idag passade jag på att testa den här tesen. Det är stabil utetemp på -8 och det har inte eldats på ett tag, tilluften är 8,3 grader då den kommer in i huset. Jag har tejpat utesensorn från en digital termometer inne i en tilluftsventil i vardagsrummet så det är hur jag mäter tempen på tilluften.

Jag gör eld i bastukaminen och har bastudörren öppen, jag rör inte fläktens hastighet så jag inte ändrar två variabler på en gång. Min teori är då att den varma luften kommer ur bastun och tas upp i utsugsventilerna i FTX systemet och förvärmer luften in till resten av huset. Bastun har en tilluftsventil så luft borde tryckas ut ur bastun med dörren öppen.

Efter en halvtimmes eldande är tilluftens temperatur 11 grader. Vid skrivande stund är det 14,1 grader på tilluften och utetempen har sjunkit till -9 under samma tid. Så det verkar göra en skillnad nog, 5,5 grader varmare tilluft. Vet dock inte vad den totala verkningsgraden blir, förmodligen inte så hög. Men veden är gratis, tillsvidare. Resten av huset känns varmare.

hSHfny1l.png
 
  • Gilla
Hylman och 3 till
  • Laddar…
Hur är dina rör isolerade? Du bör kunna få mycket varmare tilluft! Termostat visas suddigt med temperaturinställningar på 17°C och 18°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dom har sånadära strumpor runt sig och ligger begravda i isoleringen på vinden. Det kan hända mitt system inte är så effektivt, jag kör fläkten på tvåan och den blir effektivare om man kör den snabbare har jag fått höra. Jag har aldrig heller rengjort värmeväxlaren så det kan ha en effekt.

Vad har ni för innetemp, det har väl också inverkan, här har vi mellan 18-19 grader oftast.
 
Hur mycket isolering runt rören? Hur gammalt är systemet då? Byter du filter 2 ggr/år? Innertemperatur påverkar också , vad har du inne?
 
Jag vet bara dom ligger innuti strumpor och är begravda i takets isolering, som är 500mm. Huset byggdes 2013-14.

Filtren byts åtminstone så ofta om inte oftare, jag brukar dammsuga dom. Innetempen är 18-19 grader oftast. Just nu är det 19,5 grader.

Fläkthastigheten är 2 av 4 (max) vad brukar ni köra på?
 
Hmmm, känns tilluften kall? Kan vara en sensor som är fel.
 
Menar du sensorn i termometern? Den känns nog alltid kallare för den är aldrig lika varm som inneluften.

FTX systemet har ingen sensor såvitt jag vet, det är väldigt simpelt med en roterande värmeväxlare. Jag tänker kanske värmeväxlaren borde rengöras ibland också. Just nu är det ca 19 grader i huset och tilluften är 14 grader.

Vad har ni för innetemp?
 
Redigerat:
Ca 20-21. Det borde inte vara så stor skillnad på tilluften
 
Det kanske är dåligt med isoleringen då, kan hända en visit till kallvinden behövs. Tänker om isoleringen sjunkit ihop över åren, kanske rören blivit mer exponerade då.
 
Tomture61
DennisCA DennisCA skrev:
Det kanske är dåligt med isoleringen då, kan hända en visit till kallvinden behövs. Tänker om isoleringen sjunkit ihop över åren, kanske rören blivit mer exponerade då.
500 mm isolering på vinden är tillräckligt . Har frånluftsvärmepump hos mig , så när det är -8 grader utanför huset har jag istappar vid väggventiler :rofl:
 
Jag funderade lite på detta, jag tror inte det är fel på mitt system.

Med följande parametrar:
Utetemp -8
Innetemp 19
Tilluft 8 grader

Det betyder ju att FTX aggregatet höjde tempen på tilluften med 16 grader, genom att använda luft som är 19 grader. Jag får det till 84% effektivitet hos värmeväxlaren. Det är väl ändå helt acceptabel verkningsgrad, även vid 100% kunde jag inte få mera än 11 grader på tilluften. Ska mera till så måste eftervärme slås på. Och min FTX är dum, som jag vill den ska vara, den slår inte på nånting, tänker nånting eller mäter nån temperatur, den bara kör.

Så jag säger min FTX funkar inom normala parametrar.
 
Återvinningen beräknas på återvinning i % av frånluftens temp. I ditt fall uselt :(
 
Det är endast för att min inte tillsätter elvärmd luft. Eller så menar du att en FTX ska kunna bryta fysikens lagar.
 
Nej. Men eftersom rören bör vara uppvärmda mer än 8 grader pga tjock isolering så är det något som inte stämmer. Luften in värms delvis av temperatur i rören och via din FTX med eller utan förvärmare. Har du själv mätt temperaturen vid tilluftsventilerna?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Det är endast för att min inte tillsätter elvärmd luft. Eller så menar du att en FTX ska kunna bryta fysikens lagar.
Nej, men 100% återvinning(givet samma flöde åt båda hållen) har du samma temp in och ut, du ligger på drygt 40% utan att räkna mer än ett överslag i huvudet. 84% borde vara runt 17 grader in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.