MultiMan
T Ejmelie skrev:
Där har du riktigt fel. Barn märker. Oavsett om det är julklappar i närheten. Det många här inte verkar fatta är att det handlar inte om att behärska alkohol eller inte. ALLA blir påverkade av alkohol. Om du bara så blir lite gladare så märker ändå barn en skillnad. Barn ska inte utsättas för vuxnas egoisms. Att dricka alkohol med barn, oavsett effekt, anser jag är egoistiskt.

Om man vill ha något gott att dricka finns det mängder av alkoholfria alternativ.
Men jag tror att flertalet här vill åt effekten.

Testa att inte dricka någon jul. Har ni lika kul är alkohol onödigt. Har ni inte lika kul har ni problem.
Inte trovärdigt eller sant när du målar med så bred pensel. Skriv om ditt stycke att gälla i vissa familjer, ibland.

Som barn har jag aldrig haft så kul när de vuxna åt, nubbade, drog vitsar och sjöng otaliga, välkomponerade snapsvisor som oftast inleddes med en sedelärande historia. Helt underbart för ett barn helt enkelt. Lärde mig massor.

Gillar du inte alkohol så kan du vara utan i din familj. Tycker du inte om att Sverige är ett land med en alkoholkultur finns det andra länder man kan flytta till där all alkohol är totalförbjuden.

Detta ständiga insinuerande att gillar man alkohol, dess kultur och effekter, så är man per automatik en alkoholist. Ren extremism och långt från verkligheten, men ser man på samhället i stort så förefaller sanningen ha kommit på undantag, så det kan är vad man får räkna med.

De som inte vill (eller kan) dricka låter bli, de som vill fyller glaset. Den minoritet som inte kan hantera spriten har hjälp att få på många håll.
 
  • Gilla
rolfkn och 9 till
  • Laddar…
K
MultiMan MultiMan skrev:
Inte trovärdigt eller sant när du målar med så bred pensel. Skriv om ditt stycke att gälla i vissa familjer, ibland.

Som barn har jag aldrig haft så kul när de vuxna åt, nubbade, drog vitsar och sjöng otaliga, välkomponerade snapsvisor som oftast inleddes med en sedelärande historia. Helt underbart för ett barn helt enkelt. Lärde mig massor.

Gillar du inte alkohol så kan du vara utan i din familj. Tycker du inte om att Sverige är ett land med en alkoholkultur finns det andra länder man kan flytta till där all alkohol är totalförbjuden.

Detta ständiga insinuerande att gillar man alkohol, dess kultur och effekter, så är man per automatik en alkoholist. Ren extremism och långt från verkligheten, men ser man på samhället i stort så förefaller sanningen ha kommit på undantag, så det kan är vad man får räkna med.

De som inte vill (eller kan) dricka låter bli, de som vill fyller glaset. Den minoritet som inte kan hantera spriten har hjälp att få på många håll.
Du får nog tänka lite bredare här. Tror du alla barn har det lika bra och inte far illa som du hade? Finns väldigt många barn som far illa vet du. Fine om man kan hålla det till någon god dricka till maten men mer än så tycker jag inte tillhör julafton. Få något gott att dricka till maten är ju en sak men att supa på julafton är ju åt helvete. Sen har du även många som har folk i släkten som inte har kontroll över spriten och har dem så sprit tillgängligt så kommer det bli fiasko . Så då måste du helt plötsligt välja vill du umgås med alla nära och kära eller är alkohol till tex maten viktigare för dig? Julafton för mig handlar om barnen och att dem ska ha en riktigt härlig dag med släkt vänner tomte och allt som tillhör. Då räcker julmust mer än väl. Kan även säga att jag är inte emot alkohol i övrigt tar mig gärna en öl då och då .
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
MultiMan
A Anders_Nilsson skrev:
Bara att söka efter Geert Hofstedes undersökningar så ser man att Sverige är ett rätt extremt land även om jag inte håller med dig i allt du säger. Systembolaget tycker jag har ett rätt bra sortiment för genomsnittskonsumenten och med tanke på deras hyfsade täckning över landet.
Jag har varken stor kassa eller särskilt extrem smak, ändå måste nästan allt jag vill dricka specialbeställas, finns inte i ordinarie sortiment och tar veckor att få fram. Direkt uselt helt enkelt. Bara i år har varor varit slut i flera månader, icke beställningsbara.

Ta bara ett område som Bourbon, direkt skrattretande uselt sortiment på systembolaget. Likaså Rom. Finns i stort sett aldrig den sort jag provat och vill köpa. Limoncello samma sak.

När jag studerat de största städerna verkar där finnas butiker med större sortiment, även sådant som jag måste specialbeställa, men vad hjälper det mig? Ibland kan man inte vänta 2,5 vecka.

Vårt grannland Danmark har ett mycket bättre system, där kan jag välja en butik som jag vet tar hem varor jag gillar. Dessutom hade jag stöttat privat näringsliv i större omfattning. Annars är både Tyskland, Frankrike och Italien helt överlägset gällande alkoholsortiment och tillgång, iaf de butiker jag använt mig av.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har varken stor kassa eller särskilt extrem smak, ändå måste nästan allt jag vill dricka specialbeställas, finns inte i ordinarie sortiment och tar veckor att få fram. Direkt uselt helt enkelt. Bara i år har varor varit slut i flera månader, icke beställningsbara.

Ta bara ett område som Bourbon, direkt skrattretande uselt sortiment på systembolaget. Likaså Rom. Finns i stort sett aldrig den sort jag provat och vill köpa. Limoncello samma sak.

När jag studerat de största städerna verkar där finnas butiker med större sortiment, även sådant som jag måste specialbeställa, men vad hjälper det mig? Ibland kan man inte vänta 2,5 vecka.

Vårt grannland Danmark har ett mycket bättre system, där kan jag välja en butik som jag vet tar hem varor jag gillar. Dessutom hade jag stöttat privat näringsliv i större omfattning. Annars är både Tyskland, Frankrike och Italien helt överlägset gällande alkoholsortiment och tillgång, iaf de butiker jag använt mig av.
Dock är det ens ett problem att du får vänta 2-2,5 vecka för att beställa något? Jag tänker att om man nu är så intresserad så har man framförhållning och fyller på förrådet.
Jag som typ inte dricker alls har ett rum i källaren som kan liknas med ett systembolag, tror jag har 100-150 flaskor av whisky vodka och rom :p (samlar)

Att det varit svårt att beställa i år är väl ändå inte så konstigt.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Bara att söka efter Geert Hofstedes undersökningar så ser man att Sverige är ett rätt extremt land även om jag inte håller med dig i allt du säger. Systembolaget tycker jag har ett rätt bra sortiment för genomsnittskonsumenten och med tanke på deras hyfsade täckning över landet.
Dricker du bara öl och bag n box duger det. Men de är inte bra på årgångsviner. Som tur är finns vinshopparna på nätet. Men det är ju såklart synd man inte kan gå in i en lokal butik och få personlig hjälp att plocka upp ett drickfärdigt vin över disk.
 
  • Haha
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
D danpih skrev:
[bild]
Även World Values Survey, där sverige ligger i extremen på båda skalorna (längst upp i hörnet). Nu handlade kanske inte tråden om detta, men det är ändå en intressant fråga :)
Tror absolut vår position där korrelerar på ett eller annat sätt med folks militanta inställning i denna tråden. :)
 
  • Haha
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Som jag skrev tidigare i tråden. Personligen tycker jag julmaten blir godare med en mörk öl/porter till.
Precis som pizzan blir lite godare med en kall cola.
En riktig napolitana förtjänar ett glas rött ;)
 
  • Gilla
  • Haha
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Men Anders. Är du säker på att det inte är du som är extremisten i landet?
Du som inte kan flytta till hus pga att du riskerar hamna för låmgt från restaurangerna och som slåss för rätten att dricka varje dag.
Det är lugnt. Även i förorterna har de restauranger för de som dricker varje dag
Du kan hålla dina extrema svenska åsikter för dig själv. Titta i Danmark eller i Frankrike så får du se hur folk lever utanför lilla extremistsverige. Som tur är har covid faktiskt gjort att folk lever mer kontinentalt. Fler väljer vin på lunchen har jag noterat.
 
  • Haha
  • Arg
sonabr4000 och 3 till
  • Laddar…
Ni som tycker att systembolaget ska få vara kvar, med argumentet att "dom har så bra urval och personalen är kunniga", tycker ni också att vi ska ha statliga byggvaruhus för att få bättre urval på virke och kunnigare personal där ? Statliga klädbutiker ? Dom flesta större mataffärer utomlands brukar ha bra urval på alkohol tycker jag. Och kan säkert beställa hem om det är något annat man vill ha.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
P peter_73 skrev:
Ni som tycker att systembolaget ska få vara kvar, med argumentet att "dom har så bra urval och personalen är kunniga", tycker ni också att vi ska ha statliga byggvaruhus för att få bättre urval på virke och kunnigare personal där ? Statliga klädbutiker ? Dom flesta större mataffärer utomlands brukar ha bra urval på alkohol tycker jag. Och kan säkert beställa hem om det är något annat man vill ha.
Dålig jämförelse ändå.
På lokala systemet så kan de neka alkisar att handla och gör så. De får såklart tag i spriten ändå genom att ge nån yngre en peng.

Du får jämföra med något som är skadligt. så får vi se =)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Dålig jämförelse ändå.
På lokala systemet så kan de neka alkisar att handla och gör så. De får såklart tag i spriten ändå genom att ge nån yngre en peng.

Du får jämföra med något som är skadligt. så får vi se =)
Cigaretter är mångfaldigt mycket mer skadligt. Det säljs i butik.
 
  • Gilla
  • Haha
Tullen127 och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Cigaretter är mångfaldigt mycket mer skadligt. Det säljs i butik.
Ja det borde såklart vara mer strikt. Så att inte små kiosker med tveksamma ägare kan få rätten.
Dock blev det väl lite skillnad när de tog ut stora avgifter för butiker för ny licens.

Dock blir kioskerna i vår by 2 st trakasserade av polisen med jämna mellanrum med all rätta då de säljer smuggel och till barn.
Synd de inte bara kan lägga ner sådana butiker som inte vill sköta sig.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
T
MultiMan MultiMan skrev:
Inte trovärdigt eller sant när du målar med så bred pensel. Skriv om ditt stycke att gälla i vissa familjer, ibland.

Som barn har jag aldrig haft så kul när de vuxna åt, nubbade, drog vitsar och sjöng otaliga, välkomponerade snapsvisor som oftast inleddes med en sedelärande historia. Helt underbart för ett barn helt enkelt. Lärde mig massor.
Går nog lika bra utan alkohol. Eller menar du att man behöver dricka för att dra vitsar, sjunga och ha trevligt? :)
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
https://accentmagasin.se/politik/danmark-en-klass-sig/

Verkar inte vara så bra i Danmark

"Av landets 5,7 miljoner invånare uppges 585 000 (15 år och däröver) vara storförbrukare av alkohol, varav 140 000 uppges ha ett beroende och 122 000 barn växer upp i en familj med alkoholproblem."

https://www.can.se/fragor-och-svar/

"I en studie av den svenska vuxna befolkningen (17-84 år) var 4 procent alkoholberoende (3,1 procent av kvinnorna och 4,8 procent av männen). Det motsvarar omkring 310 000 personer som är alkoholberoende (Sundin mfl. 2018)."
 
Redigerat:
MultiMan
T Ejmelie skrev:
Går nog lika bra utan alkohol. Eller menar du att man behöver dricka för att dra vitsar, sjunga och ha trevligt? :)
Är du verkligen så aningslös om hur alkohol påverkar hjärnan? Ja, rätt många behöver alkohol för att släppa loss, eller vad du vill kalla det. De flesta blir glada och trevliga. Socialt smörjmedel. Varför räcker det inte med att du slipper dricka? Låt andra leva sitt liv som de vill.

Nygjord och riktigt bra film som i dansk anda undviker pekpinnar men ändå skildrar alla sidor.

 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.