Hej! Efter att en hantverkare har hållit på fram och tillbaka med, skulle byta termostater i huset åt mig. Det läcker från en av dem, behöver jag byta ventilen som sitter bakom och hur gör jag då?
Det är gamla element och termostater, för gammalt för försäkringen.
Huset är byggt 1920, från vilket år elementen vet jag inte.

Hej! Detta är skrivet åt en kollega, svar och hjälp uppskattas länkar till modeller som passar även om ni skulle veta vilken årsmodell dom nuvarande är. OBS olika termostater, fick bara 1 bild på en av dem. NAF runda modellen är viktigast då den läcker (provisoriskt stoppad)

MvH
 
  • Vit termostat på gammalt element med synlig provisorisk lösning för läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt element med NAF-termostatvred som läcker, provisorisk lösning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal NAF-radiatortermostat som läcker, med inställningsskala och rör i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal NAF-rund termostat monterad på element, vissa siffror synliga, mörk omgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal beige radiatorventil med termostat märkt "NAF" på en vit vägg, ser läckageproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Ginovillveta skrev:
Hej! Efter att en hantverkare har hållit på fram och tillbaka med, skulle byta termostater i huset åt mig. Det läcker från en av dem, behöver jag byta ventilen som sitter bakom och hur gör jag då?
Det är gamla element och termostater, för gammalt för försäkringen.
Huset är byggt 1920, från vilket år elementen vet jag inte.

Hej! Detta är skrivet åt en kollega, svar och hjälp uppskattas länkar till modeller som passar även om ni skulle veta vilken årsmodell dom nuvarande är. OBS olika termostater, fick bara 1 bild på en av dem. NAF runda modellen är viktigast då den läcker (provisoriskt stoppad)

MvH
Spontant känns det som hantverkaren borde komma tillbaka och ågärda felet eftersom det är hantverkaren som har gjort ett dåligt jobb.Annars kan du ta bort bara själva termostaten och dra åt muttern lite mer för att se om det hjälper men som sagt har hantverkaren redan fått betalt borde den personen åtgärda felet.
 
Som sagt, låt i första hand hantverkaren åtgärda.

Men jag är inte riktigt med på vad hantverkaren har gjort. Det vi ser på bilderna är inte termostater, utan vanliga gammaldags ventiler.

En termostat stryper värmen när rummet har fått rätt temperatur och öppnar när det blir kallare. Reglage som vi ser på bilderna ställs in för ett visst flöde av varmvatten in i radiatorn hela tiden. Den följer alltså inte rumstemperaturen. Och ingen av ventilerna ser speciellt ny ut.
 
V växelventil skrev:
Spontant känns det som hantverkaren borde komma tillbaka och ågärda felet eftersom det är hantverkaren som har gjort ett dåligt jobb.Annars kan du ta bort bara själva termostaten och dra åt muttern lite mer för att se om det hjälper men som sagt har hantverkaren redan fått betalt borde den personen åtgärda felet.
Ok! Jo jag vet men min kollega vill inte ha något att göra med den karln, det är ju inte så att jag kan lägga mig i deras "skit".
Hon betala i förskott och det tog 3 månader för han att komma hem dit till henne och börja fixa. Han var ju där för att kolla vad som behövdes byta, det var någon låda på utsidan som skulle bytas. Den sattes på utan skruvar för att han skulle hämta något. Sen kom han inte tillbaka på 3 månader. Tyckte hon skulle polisanmäla men det vill/vågar hon inte. Han var hem dit den 24 och fixa en läcka i källaren och lådan som blåst ner på backen.
 
H hempularen skrev:
Som sagt, låt i första hand hantverkaren åtgärda.

Men jag är inte riktigt med på vad hantverkaren har gjort. Det vi ser på bilderna är inte termostater, utan vanliga gammaldags ventiler.

En termostat stryper värmen när rummet har fått rätt temperatur och öppnar när det blir kallare. Reglage som vi ser på bilderna ställs in för ett visst flöde av varmvatten in i radiatorn hela tiden. Den följer alltså inte rumstemperaturen. Och ingen av ventilerna ser speciellt ny ut.
När du säger ventil så menar du att det är den man styr när man vrider på vredet? Och om det ska bytas så ska man kolla efter en ny ventil och vred?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.