Om den styr på gm så måste den ha möjlighet att köra ut högre framledningstemperatur än kurvan för att kunna räkna hem underskottet.
Om du har max framledning 30oC så finns det kanske ingen anledning för den att varva upp. Finns ingen anledning att ha den så lågt ställd som 30oC mer än vid kanske uttorkning av en ny betongplatta.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Om den styr på gm så måste den ha möjlighet att köra ut högre framledningstemperatur än kurvan för att kunna räkna hem underskottet.
Om du har max framledning 30oC så finns det kanske ingen anledning för den att varva upp. Finns ingen anledning att ha den så lågt ställd som 30oC mer än vid kanske uttorkning av en ny betongplatta.
Jaha, så det är det förhållandet mellan framledningstempen och kompressorn.
Tack.
 
Kikade lite på projekteringen. Har du stamventiler med flödesmätare till fördelarna? Har fördelarna flödesmätare?
Är inte helt enkelt att hamna rätt enligt projekteringen. För lågt flöde till VP är inte bra. Men det kanske är en ickefråga för dig om du får ordning på kompressorfrekvensen? Good enough så att säga.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kikade lite på projekteringen. Har du stamventiler med flödesmätare till fördelarna? Har fördelarna flödesmätare?
Är inte helt enkelt att hamna rätt enligt projekteringen. För lågt flöde till VP är inte bra. Men det kanske är en ickefråga för dig om du får ordning på kompressorfrekvensen? Good enough så att säga.
Nej, finns inga flödesmätare någonstans.
Men mycket riktigt så ökade kompressorn (kör just nu i Max inställda rps som är 75) när jag höjde framledningstemp till 40.
Gradminuterna minskar sakta också (-997 just nu).
 
Jag är bara orolig att med för hög framledningstemp finns det risk att trägolvet vi ska lägga tar skada.
Vi ska fullimma det mot betongen.
Vi la slingorna ovanpå armeringsnäten, så det är inte så mycket distans mellan slang och trägolv.
 
Nu skickar den ju ganska varmt vatten ut i slingorna.

Display av värmepump med driftinformation: kompressor aktiv, varmvattentemperatur på 31.4°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man brukar kunna ha max framledning i alla fall på 40-45oC utan att det tar skada. Men inget jag kan garantera.
Om det är hög framledning samt högt delta så skulle jag öka flödet rejält över golvvärme och sänka kurvan.
Projekteringen säger 30oC vid DUT och delta 6.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Man brukar kunna ha max framledning i alla fall på 40-45oC utan att det tar skada.
Om det är hög framledning samt högt delta så skulle jag öka flödet rejält över golvvärme och sänka kurvan.
Projekteringen säger 30oC vid DUT och delta 6
Ja, jag noterade just detta.
Om det visar sig vara hög deltaT på värmesystemet så ska jag öka cirkpumpen till 90% iaf.
Tack för all input i frågan. Hjälpt mig massor.
 
Eller öppna slingorna. Men går det inte att mäta så kan man bara gissa. Du kan nog få ett hum om du mäter deltat på slingorna.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Man brukar kunna ha max framledning i alla fall på 40-45oC utan att det tar skada. Men inget jag kan garantera.
Om det är hög framledning samt högt delta så skulle jag öka flödet rejält över golvvärme och sänka kurvan.
Projekteringen säger 30oC vid DUT och delta 6.
Jag ökade cirkpumpen till 90% nu.
Verkar som deltaT ligger runt 6gr på värmesystemet nu.

Display för värmepump som visar vattentemperatur, cirkulationspumpens hastighet och andra driftdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display med temperaturvärden för värmesystem, visar 30°C, 24°C och 0°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan ta ett tag i betong innan tempen stabilsierar sig. Men du kan nog sänka kurvan en del. Sen får du vänta ett tag för att kolla inomhustemp. Kanske upp mot ett dygn.

Vad är DUT enligt projekteringen? Ser inget om det i din pdf.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det kan ta ett tag i betong innan tempen stabilsierar sig. Men du kan nog sänka kurvan en del. Sen får du vänta ett tag för att kolla inomhustemp. Kanske upp mot ett dygn.

Vad är DUT enligt projekteringen? Ser inget om det i din pdf.
Den informationen har vi inte fått.
 
Du kan söka DUT på din ort.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Du kan söka DUT på din ort.
Behövs inte, jag kom på att det står ju i energideklarationen:

Energideklarationsdata i tabellform som visar temperatur, tid, areal och andra värmeeffektivitetsvärden för en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.