God fortsättning på er.

Vi har en öppen spis som vi gillar att elda i för trevnad. Tyvärr har vi problem med att den ryker in.
Tvärtom vad jag förstått att andra har problem med så ryker den inte in när vi tänder, det blir snabbt bra drag.
Däremot ryker den in när man lägger på mer ved och framför allt när det håller på att slockna. Ibland luktar det mest när det brunnit ut och man ska gå och lägga sig. Vissa gånger luktar det nästan inget.

Jag tror att veden kan göra viss skillnad.
Jag har installerat ett antal nya tilluftsventiler så jag tror att det kommer in bra med luft.
Vi försöker stänga av andra fläktar i kök och badrum som kan suga ut rök i rummet.

Men varför ryker den in när det börjar slockna och vad ska jag göra åt det?
Skortensfläkt på taket? Det känns väl enklast.
Förlänga skorstenen? Jag skulle uppskatta att den är ca 4 m från låga till utlopp.

/Henrik
 
Du bör snarast kontakta sotaren i din kommun och boka tid för en besiktning/sotning.
Attt själv försöka lösa problem med en eldstad kan leda till att villaföräkringen inte gäller vid brand.
Slutligen får man inte elda i en icke godkänd eldstad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Svenerland
  • Laddar…
A
H henmosen skrev:
God fortsättning på er.

Vi har en öppen spis som vi gillar att elda i för trevnad. Tyvärr har vi problem med att den ryker in.
Tvärtom vad jag förstått att andra har problem med så ryker den inte in när vi tänder, det blir snabbt bra drag.
Däremot ryker den in när man lägger på mer ved och framför allt när det håller på att slockna. Ibland luktar det mest när det brunnit ut och man ska gå och lägga sig. Vissa gånger luktar det nästan inget.

Jag tror att veden kan göra viss skillnad.
Jag har installerat ett antal nya tilluftsventiler så jag tror att det kommer in bra med luft.
Vi försöker stänga av andra fläktar i kök och badrum som kan suga ut rök i rummet.

Men varför ryker den in när det börjar slockna och vad ska jag göra åt det?
Skortensfläkt på taket? Det känns väl enklast.
Förlänga skorstenen? Jag skulle uppskatta att den är ca 4 m från låga till utlopp.

/Henrik
Det kan vara så enkelt att röken inte orkar ut..när det slocknar av..
Så har jag med en öppen spis här..
Den är för högt byggd i öppningen..
Där skall jag montera insats något tag
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ibland är öppningen till öppna spisen för stor och röken har svårt att hitta rätt väg när brasan blir mindre. Man kan prova lägga ett lager tegel under brasan för att höja upp elden en bit. Vi hade så oxå och det hjälpte här.
 
  • Gilla
Heffapappa och 2 till
  • Laddar…
Jag har en öppen spis där några väljer (hyresgäster) att elda i vänstra hörnet. Det kanske känns mest naturligt då det är längst in i spisen. Men då ryker det in. Luften virvlar runt. Man ska elda till höger i denna spis. Då går röken rakt upp i skorstenen.
Vi har lagt in ett järn som markerar platsen och brukar även spara lite aska och kol så det är tydligt var man eldar.
Kanske nått ni kan pröva?

Traditionell öppen spis i ett hörn med ved under, markerat med järn för korrekt eldningsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej och tack.

Eldstaden är sotad och godkänd. Och original i huset sedan 1964.

Det stämmer att det är stor öppning ut mot rummet och relativt långt från brasa till röret i skorstenen, ca 50 cm.

Ja, vi har faktiskt redan höjt upp själva brasan med en eldrist. Men det kan vara så att man skulle höja upp den ännu mer med några stenar under.

Vi upplever att det blivit bättre men att det ändå ryker in för mycket.
 
  • Gilla
talinen
  • Laddar…
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Du bör snarast kontakta sotaren i din kommun och boka tid för en besiktning/sotning.
Attt själv försöka lösa problem med en eldstad kan leda till att villaföräkringen inte gäller vid brand.
Slutligen får man inte elda i en icke godkänd eldstad.
Det är du själv som har ansvar för underhållet av din eldstad. Inte sotaren. Sotaren utför heller inget underhåll annat än just sotning.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är du själv som har ansvar för underhållet av din eldstad. Inte sotaren. Sotaren utför heller inget underhåll annat än just sotning.
Sotaren gör en bedömning om en eldstad är säker att använda eller ej, det är inget gemene man avgör ala Alaska.

Underhållet sedan sköter givetvist eldstadsägaren och det kan ju hända mycket i och kring en eldstad.

Här får jag inte ihop det med att man helt plötsligt tappar drag ut genom skorstenen, det här draget ska vara mycket tydligt med spjäll öppet.
 
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Sotaren gör en bedömning om en eldstad är säker att använda eller ej, det är inget gemene man avgör ala Alaska.
Det som du refererar till görs vid en brandskyddskontroll med vissa intervall, ofta med åratal emellan för eldstäder för fritidseldning. Ibland kallar sig brandskyddskontrollanten för "sotare" och ibland inte. Man kan kalla sig för "sotare" utan att vara kommunal brandskyddskontrollant, etiketterna följer inte varandra. Men brandskyddskontrollen som TS uppger att denna eldstad har genomgått utan förelägganden undantar inte TS från underhållsansvaret på något sätt.

P paralun skrev:
Här får jag inte ihop det med att man helt plötsligt tappar drag ut genom skorstenen, det här draget ska vara mycket tydligt med spjäll öppet.
Ja det visar ju på att brandskyddskontrollen har stora begränsningar vad gäller den driftsäkerhet som den kan garantera. Och det är ju rätt naturligt annars skulle brandskyddskontrollen kosta många tiotusenstals kronor att genomföra och vara mycket tidskrävande.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som du refererar till görs vid en brandskyddskontroll med vissa intervall, ofta med åratal emellan för eldstäder för fritidseldning. Ibland kallar sig brandskyddskontrollanten för "sotare" och ibland inte. Man kan kalla sig för "sotare" utan att vara kommunal brandskyddskontrollant, etiketterna följer inte varandra. Men brandskyddskontrollen som TS uppger att denna eldstad har genomgått utan förelägganden undantar inte TS från underhållsansvaret på något sätt.
Ja det visar ju på att brandskyddskontrollen har stora begränsningar vad gäller den driftsäkerhet som den kan garantera. Och det är ju rätt naturligt annars skulle brandskyddskontrollen kosta många tiotusenstals kronor att genomföra och vara mycket tidskrävande.
Jo jag är mycket medveten om skojarfirmor som utger sig som sotare men varje kommun är då skyldig att ha en ackrediterat utsett sotningsväsende (ofta en privat firma nuförtiden) som då ska utföra kontrollen främst då utifrån brandsäkerhet samt personsäkerhet.

Underhållet är ju som jag skrev något som eldstadsägaren sköter om och det klassiska är ju att "storken byggt ett bo i rökkanalen".... men jag får inte ihop TS beskrivning av sina problem och att kontrollera "draget" är ju enkelt!
 
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo jag är mycket medveten om skojarfirmor som utger sig som sotare men varje kommun är då skyldig att ha en ackrediterat utsett sotningsväsende (ofta en privat firma nuförtiden) som då ska utföra kontrollen främst då utifrån brandsäkerhet samt personsäkerhet.
Det behöver inte vara en skojarfirma bara för att den inte vann senaste kommunala upphandlingen för brandskyddskontrollen eller rengöringen ("sotning"). Vilket företag som vinner upphandlingen varierar över åren. Sen kanske det finns någon kommun som sköter det i egen regi med egna anställda, jag har dock inte hört talas om något sådant exempel så det verkar vara ovanligt.

P paralun skrev:
Underhållet är ju som jag skrev något som eldstadsägaren sköter om och det klassiska är ju att "storken byggt ett bo i rökkanalen"....
Ja, man får så att säga som gemene man avgöra om sin eldstad är säker att använda eller ej ala Alaska. ;)

P paralun skrev:
men jag får inte ihop TS beskrivning av sina problem och att kontrollera "draget" är ju enkelt!
När elden slocknar så börjar den lukta och eftersom man har mindre värmeutveckling i eldstaden så stiger inte luften upp lika snabbt i skorstenen. Är nu värmen i skorstenen inte tillräckligt hög för att ha ökat draget tillräckligt jämfört med grunddraget vid kall skorsten så kan det börja ryka in. Jag hade ett sånt exempel i ett torp som jag hyrde för många år sedan. Kort skorsten.

Jag skulle överväga den där rökhyllan. Det löste motsvarande problem för min granne.
 
  • Gilla
smk
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det behöver inte vara en skojarfirma bara för att den inte vann senaste kommunala upphandlingen för brandskyddskontrollen eller rengöringen ("sotning"). Vilket företag som vinner upphandlingen varierar över åren. Sen kanske det finns någon kommun som sköter det i egen regi med egna anställda, jag har dock inte hört talas om något sådant exempel så det verkar vara ovanligt.

Ja, man får så att säga som gemene man avgöra om sin eldstad är säker att använda eller ej ala Alaska. ;)

När elden slocknar så börjar den lukta och eftersom man har mindre värmeutveckling i eldstaden så stiger inte luften upp lika snabbt i skorstenen. Är nu värmen i skorstenen inte tillräckligt hög för att ha ökat draget tillräckligt jämfört med grunddraget vid kall skorsten så kan det börja ryka in. Jag hade ett sånt exempel i ett torp som jag hyrde för många år sedan. Kort skorsten.

Jag skulle överväga den där rökhyllan. Det löste motsvarande problem för min granne.
Jo regelverket ser ju ut så här och man måste då kontrollera via sin egen kommuns hemsida hur det här är anordnat just där man bor.
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...n/brandskydd/sotning-och-brandskyddskontroll/
Eftersom det sedan är sådan hög andel av bränder som orsakas av eldstäder (ca 30%) så bör man då vara mycket försiktig. (eventuellt så är en rökhylla en lösning men det måste ju vara dåligt drag i rökkanalen av någon anledning?)
 
Hej.
Kanske skulle testa en rökhylla. Det är i princip en horisontell plåt helt enkelt? Hur långt ut ska den sticka tro?

Ingen som tror på skorstensfläkt?
 
Claes Sörmland
H henmosen skrev:
Hej.
Kanske skulle testa en rökhylla. Det är i princip en horisontell plåt helt enkelt? Hur långt ut ska den sticka tro?
Lite kvällsläsning i form av ett exjobb med en alternativ lösning:

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:11860/FULLTEXT01.pdf

Omslag till licentiatavhandlingen "Öppna Spisar" av David Södergren från KTH, publicerad 2007.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johhhan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.