Jag bor i ett hus byggt -67, enplanshus med källare. Vi har tidigare haft problem med mögel i källaren p ga organiska material + fukt där nere. Det är åtgärdat nu, När den lukten försvann dök en ny svårdefinierad lukt upp som är mycket svagare men känns när man varit ute ett tag och nollställt näsan, denna lukt sätter sig även i kläder gjorda i syntetmaterial. Jag kan bäst beskriva lukten som om man sågar med cirkelsåg i en masonitskiva och det blir ett fint damm, med en lätt bränd överton. Lukten är inte stark och känns bara ett par timmar efter jag kommit in i huset, sen vänjer näsan sig, Jag har misstankar på fiberplattor i taket, nån sorts masonit i väggarna eller en korkmatta som ligger under befintligt golv. Är det någon som har varit med om något liknande? Så slipper jag riva halva huset innan jag hittar källan.
 
OttoE OttoE skrev:
Jag bor i ett hus byggt -67, enplanshus med källare. Vi har tidigare haft problem med mögel i källaren p ga organiska material + fukt där nere. Det är åtgärdat nu, När den lukten försvann dök en ny svårdefinierad lukt upp som är mycket svagare men känns när man varit ute ett tag och nollställt näsan, denna lukt sätter sig även i kläder gjorda i syntetmaterial. Jag kan bäst beskriva lukten som om man sågar med cirkelsåg i en masonitskiva och det blir ett fint damm, med en lätt bränd överton. Lukten är inte stark och känns bara ett par timmar efter jag kommit in i huset, sen vänjer näsan sig, Jag har misstankar på fiberplattor i taket, nån sorts masonit i väggarna eller en korkmatta som ligger under befintligt golv. Är det någon som har varit med om något liknande? Så slipper jag riva halva huset innan jag hittar källan.
Blev källaren omdränerad och isolerad utvändigt vid åtgärden?
Är mellanväggarna i källaren av trä?
 
OttoE OttoE skrev:
Jag bor i ett hus byggt -67, enplanshus med källare. Vi har tidigare haft problem med mögel i källaren p ga organiska material + fukt där nere. Det är åtgärdat nu, När den lukten försvann dök en ny svårdefinierad lukt upp som är mycket svagare men känns när man varit ute ett tag och nollställt näsan, denna lukt sätter sig även i kläder gjorda i syntetmaterial. Jag kan bäst beskriva lukten som om man sågar med cirkelsåg i en masonitskiva och det blir ett fint damm, med en lätt bränd överton. Lukten är inte stark och känns bara ett par timmar efter jag kommit in i huset, sen vänjer näsan sig, Jag har misstankar på fiberplattor i taket, nån sorts masonit i väggarna eller en korkmatta som ligger under befintligt golv. Är det någon som har varit med om något liknande? Så slipper jag riva halva huset innan jag hittar källan.
Kommer du åt att inspektera syllarna där det luktar?
Tänker om det är gamla impregnerade syllar som blivit fuktiga!
 
Såga bort en bit ur vägg och golvskivorna och lägg i separata plastpåsar en halv dag och sniffa sedan er fram till källan.
 
T Tjompo skrev:
Blev källaren omdränerad och isolerad utvändigt vid åtgärden?
Är mellanväggarna i källaren av trä?[/QUOTE

allt organiskt är borta från källaren. väggarna är av putsad Leca, Den ska dräneras och isoleras men det är inte gjort än. dock har jag kontinuerlig övervakning på RH därnere och fuktnivåerna är helt ok. Den fukt som kommer till källaren tränger inte in genom väggarna utan det är kondenserad vatten som uppkommer när varm fuktig luft kyls då den träffar den kalla väggen. jag misstänker att källan till lukten kommer från övervåningen... men var....
 
G Gronback skrev:
Kommer du åt att inspektera syllarna där det luktar?
Tänker om det är gamla impregnerade syllar som blivit fuktiga!
Jag har öppnat golvet på ett par ställen, utan att hitta källan. men när jag läst lite mer ska jag ta en hålsåg och se om jag kan göra lite inspektionshål.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Såga bort en bit ur vägg och golvskivorna och lägg i separata plastpåsar en halv dag och sniffa sedan er fram till källan.
det ska jag göra! tack för tips.
 
OttoE OttoE skrev:
ag kan bäst beskriva lukten som om man sågar med cirkelsåg i en masonitskiva och det blir ett fint damm, med en lätt bränd överton. Lukten är inte stark och känns bara ett par timmar efter jag kommit in i huset,
Hej! kom du fram till vad det var som luktade? Och i så fall åtgärdat det? Jag har en lukt som passar rätt bra in på denna beskrivning och det är otroligt frusterande att inte veta vart man ska börja..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.