N nybyggarn3 skrev:
Nu kan jag hålla med om att DÖ och JÖK kanske inte var optimal enligt mina åsikter heller men tillkom ändå som en följd av valresultatet och de löften olika partier gett dina väljare.

Om Sverige är ett extremistland p.g.a. olikheter med andra europeiska länder får vi väl enas om att det är något positivt? Alltså att svenskarna fortfarande bestämmer över Sverige. Eller vill du se en annan ordning? Mer makt till EU?
Absolut mer makt till EU i de frågor där vi inte är kontinentala. Vore det inte för EU skulle vi fortfarande bara ha Vino tinto och Parador på hyllorna. Lite ledsen bolaget fått dispens av EU att få fortsätta med monopolet.

Men nej det är inte det jag menar heller. Vi är helt enkelt ett extremistland. Med extrema åsikter. Tycker denna tråden är väldigt tydlig på det. Det var samma rabiata extremism i tråden om vara ledig och ha barnen på dagis.
 
  • Gilla
  • Haha
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
A
är det bara jag, men visst tycker nog jag att julmaten som är ganska fet behöver en liten mer beska än julmust.. :thinking:
jag kan tänka mig ett alkoholfritt alternativ men samtidigt så är alkoholen en detalj som framhäver malten... Eller mustigheten i ölen.. :thinking:

Dessa alternativ och sorter kan vi ta i annan tråd..
Men ska jag behöva välja mellan att barn är med vid bordet när sällskapet suttit ca 3 Tim och druckit öl mm eller när barn är med vid bordet när sällskapet har druckit must i samma tid.. Så blir det must eller alkoholfritt..
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Absolut mer makt till EU i de frågor där vi inte är kontinentala. Vore det inte för EU skulle vi fortfarande bara ha Vino tinto och Parador på hyllorna. Lite ledsen bolaget fått dispens av EU att få fortsätta med monopolet.

Men nej det är inte det jag menar heller. Vi är helt enkelt ett extremistland. Med extrema åsikter. Tycker denna tråden är väldigt tydlig på det. Det var samma rabiata extremism i tråden om vara ledig och ha barnen på dagis.
Vi får nog släppa detta. Men sammanfattningsvis vill vi har mer makt åt EU i de frågor där de skulle köra över Sverige i en linje som du står bakom, men inte i andra.
 
W whak skrev:
Stämmer att jag dricker must.
Har väl inga problem om man vid övriga tillfällen tar ett glas eller två när barnen är med.
Men julen är barnens högtid, och då kan man ge fan i att dricka.
Är det verkligen “barnens högtid”? De gillar väl inget utom julklapparna. Allt annat är väl bara en seg väntan. Julmaten och Kalle gillar väl bara vuxna
 
Är ju sjukt att man inte kan hantera sitt drickande, speciellt när det är barn med. Har inga problem att ta en två-tre öl på julafton och det ändrar absolut inte hur jag beter mig mot mina barn. Dricker öl för det är gott och passar bra till julmaten. Vill jag dricka för att bli full gör jag inte det med barnen.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Du kan nog fan inte ha mer fel där barn märker ALLT som händer runt dem
Ja, men ser du inte lite enögt på "problemet"?
Det finns ju också en del folk som är tillknäppta, svårkontaktade, osällskapliga och buttra i nyktert tillstånd, men som kan leva upp och blir riktigt kul och sällskapliga om de får något innanför västen!
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
K
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, men ser du inte lite enögt på "problemet"?
Det finns ju också en del folk som är tillknäppta, svårkontaktade, osällskapliga och buttra i nyktert tillstånd, men som kan leva upp och blir riktigt kul och sällskapliga om de får något innanför västen!
Jag prioriterar enbart barnen på jul. Det som intresserar mig där är att ge dem en riktig toppendag . Men visst kollar man på andra dagar där det kanske blir några pilsner och så så är väl min syn rätt enkel . Om jag tycker att en person är sur och jävligt tråkig nykter och behöver då i sig lite för att bli rolig och social så är nog detta en person jag ändå inte är intresserad av att umgås med . Tycker jag personen är en bitter skit nykter kommer jag även ha något emot personen på fyllan
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi är ett extremistland om du jämför oss med resten av världen.
Men Anders. Är du säker på att det inte är du som är extremisten i landet?
Du som inte kan flytta till hus pga att du riskerar hamna för låmgt från restaurangerna och som slåss för rätten att dricka varje dag.
Det är lugnt. Även i förorterna har de restauranger för de som dricker varje dag
 
  • Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
F
Appendix Appendix skrev:
Men Anders. Är du säker på att det inte är du som är extremisten i landet?
Du som inte kan flytta till hus pga att du riskerar hamna för låmgt från restaurangerna och som slåss för rätten att dricka varje dag.
Det är lugnt. Även i förorterna har de restauranger för de som dricker varje dag
Är inte så säker på att det är som han försöker ge sken av överhuvudtaget. Låter mer som nån sorts önske- eller fantasivärld och att raljerandet om sin egen överlägsenhet och förträfflighet är mest för att provocera på typiskt troll-maner.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 7 till
  • Laddar…
T
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Du, likt många andra, gissar jag har negativa upplevelser av att alkohol intas under julen och tror således att så fort lite alkohol dukas upp så är julen förstörd. De som blir odräglig berusade på julafton blir nog det många andra gånger under året också. Under normala julförhållanden, med eller utan alkohol, så lär inte barnens fokus ligga på de vuxna i sällskapet utan på julklappar, Kalle Anka och godsaker. Således märker de inte ifall farbror Bosse är lite extra glad vid matbordet.
Där har du riktigt fel. Barn märker. Oavsett om det är julklappar i närheten. Det många här inte verkar fatta är att det handlar inte om att behärska alkohol eller inte. ALLA blir påverkade av alkohol. Om du bara så blir lite gladare så märker ändå barn en skillnad. Barn ska inte utsättas för vuxnas egoisms. Att dricka alkohol med barn, oavsett effekt, anser jag är egoistiskt.

Om man vill ha något gott att dricka finns det mängder av alkoholfria alternativ.
Men jag tror att flertalet här vill åt effekten.

Testa att inte dricka någon jul. Har ni lika kul är alkohol onödigt. Har ni inte lika kul har ni problem.
 
  • Gilla
  • Wow
JLyck och 2 till
  • Laddar…
T
T Ejmelie skrev:
Där har du riktigt fel. Barn märker. Oavsett om det är julklappar i närheten. Det många här inte verkar fatta är att det handlar inte om att behärska alkohol eller inte. ALLA blir påverkade av alkohol. Om du bara så blir lite gladare så märker ändå barn en skillnad. Barn ska inte utsättas för vuxnas egoisms. Att dricka alkohol med barn, oavsett effekt, anser jag är egoistiskt.

Om man vill ha något gott att dricka finns det mängder av alkoholfria alternativ.
Men jag tror att flertalet här vill åt effekten.

Testa att inte dricka någon jul. Har ni lika kul är alkohol onödigt. Har ni inte lika kul har ni problem.
Nu ska vi se här, ditt inlägg kan jag inte låta stå omotsagt faktiskt. "Barn märker", jaha och vad menar du med med det, att dom blir skrämda av att folk druckit 2-3 öl omkring sig eller menar du att dom tycker att det är roligare när folk ler mer och är lite gladare? Tror nog du syftar på det förstnämnda tyvärr. (nu har jag inte läst varenda inlägg i denna tråd) Skulle inte tro att de tar någon som helst skada för vem beter sig dumt eller ogenomtänkt i barns närhet vid den berusningsgraden, ingen som inte möjligen kombinerar med någon olämplig annan drog , och som isåfall bör hålla sig helt ifrån alkohol. Sluta mästra och sprida troende som om det vore fakta.
"Testa att inte dricka någon jul" Varför skulle jag, då skulle ju en godbit av julen saknas. Det är då inte att ha alkoholproblem att anse det helt normalt och fullt acceptabelt att ta några julöl på julen. Jag har inga problem att ha roligt med de jag firar jul med, med eller utan alkohol men varför avvara den, men om det nu skulle va krystat och stelt i vissa sällskap, så hade det absolut gjort det hela lite mindre svårt att slappna av med ett par öl innanför rocken, det vet väl alla. Varför ska vi inte unna oss att ha riktigt trevligt och äta och dricka gott på julen, vi pratar liksom inte några tunga droger här och självklart ska inte mamma/pappa krypa omkring okontaktbara när lillen ska nattas, det är en annan sak än det tråden handlar om.
 
  • Gilla
arkTecko och 9 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Där har du riktigt fel. Barn märker. Oavsett om det är julklappar i närheten. Det många här inte verkar fatta är att det handlar inte om att behärska alkohol eller inte. ALLA blir påverkade av alkohol. Om du bara så blir lite gladare så märker ändå barn en skillnad. Barn ska inte utsättas för vuxnas egoisms. Att dricka alkohol med barn, oavsett effekt, anser jag är egoistiskt.

Om man vill ha något gott att dricka finns det mängder av alkoholfria alternativ.
Men jag tror att flertalet här vill åt effekten.

Testa att inte dricka någon jul. Har ni lika kul är alkohol onödigt. Har ni inte lika kul har ni problem.
Som jag skrev tidigare i tråden. Personligen tycker jag julmaten blir godare med en mörk öl/porter till.
Precis som pizzan blir lite godare med en kall cola.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Absolut mer makt till EU i de frågor där vi inte är kontinentala. Vore det inte för EU skulle vi fortfarande bara ha Vino tinto och Parador på hyllorna. Lite ledsen bolaget fått dispens av EU att få fortsätta med monopolet.

Men nej det är inte det jag menar heller. Vi är helt enkelt ett extremistland. Med extrema åsikter. Tycker denna tråden är väldigt tydlig på det. Det var samma rabiata extremism i tråden om vara ledig och ha barnen på dagis.
Bara att söka efter Geert Hofstedes undersökningar så ser man att Sverige är ett rätt extremt land även om jag inte håller med dig i allt du säger. Systembolaget tycker jag har ett rätt bra sortiment för genomsnittskonsumenten och med tanke på deras hyfsade täckning över landet.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
D
A Anders_Nilsson skrev:
Bara att söka efter Geert Hofstedes undersökningar så ser man att Sverige är ett rätt extremt land även om jag inte håller med dig i allt du säger. Systembolaget tycker jag har ett rätt bra sortiment för genomsnittskonsumenten och med tanke på deras hyfsade täckning över landet.
iu
Även World Values Survey, där sverige ligger i extremen på båda skalorna (längst upp i hörnet). Nu handlade kanske inte tråden om detta, men det är ändå en intressant fråga :)
 
  • Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Men Anders. Är du säker på att det inte är du som är extremisten i landet?
Du som inte kan flytta till hus pga att du riskerar hamna för låmgt från restaurangerna och som slåss för rätten att dricka varje dag.
Det är lugnt. Även i förorterna har de restauranger för de som dricker varje dag
Till och med långt ut på landsbygden finns möjligheten.
Tänk tråkiga Malung, där är minst 2 resturanger i dötiden, är man snäll mot thaifolket så plockar de säkert hem det man vill dricka. De är väldigt trevliga kan jag säga. Och de folket som hängt där när man råkat vara där är väldigt sociala utan sprit med. (mycket onormalt mot storstäder så storstadsbor kanske blir rädda)

Här i skåne så är de ofta gubbar och kärringar som sätter sig på krogen/pizzerian, men de plockar absolut hem vad du vill om du ber om det och har tillstånd =)

Lite tråkiga för Anders är väl att övriga i byarna inte kommer sitta där varje helg, men de har annat för sig än att supa på krogen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.