Hej.

Jag håller på att riva ner gammal bröstpanel i köket och ska sätta tapet. Bakom panelen är något som kan liknas vid äldre omslagspapper. Väggen är gjord av block i lättbetong. Fråga är om jag kan spackla på detta och jag drar bort det värsta? Känner spontant att det kommer blötas upp och börja bubbla men hoppas att jag har fel.

Huset är byggt 1974 och detta är en innervägg. Är det någon som vet vad det är jag ser?
 
  • En vägg av lättbetong med rivna rester av vad som ser ut som gammalt tapet eller papper, redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en bit gammal gulaktig omslagsliknande papper med vägg i bakgrunden där bröstpanel har tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med rester av äldre omslagspapper och synliga spår av riven bröstpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L LjLindgren skrev:
Hej.

Jag håller på att riva ner gammal bröstpanel i köket och ska sätta tapet. Bakom panelen är något som kan liknas vid äldre omslagspapper. Väggen är gjord av block i lättbetong. Fråga är om jag kan spackla på detta och jag drar bort det värsta? Känner spontant att det kommer blötas upp och börja bubbla men hoppas att jag har fel.

Huset är byggt 1974 och detta är en innervägg. Är det någon som vet vad det är jag ser?
Är du säker på att innerväggen är av lättbetong? Tycker nöstan det ser ut som gammal gipsskiva.
Bästa sättet att se om det bubblar är att blöta ner det med svamp eller blomspruta. Bubblar det eller lossnar lätt så måste du ta bort det
 
T Tompafix skrev:
Är du säker på att innerväggen är av lättbetong? Tycker nöstan det ser ut som gammal gipsskiva.
Bästa sättet att se om det bubblar är att blöta ner det med svamp eller blomspruta. Bubblar det eller lossnar lätt så måste du ta bort det
Hej! Ja, det är jag helt säker på, sågade i den förra veckan nämligen. Dock kan det ju sitta en gammal gips på betongen förstås
 
Tycker också att det ser ut som gips. Ta en skruvmejsel och känn efter vilket material det är.
 
Tror inte att det är gips, det är väldigt tunt och betongen/blocken är precis bakom. Dessutom är panelerna ”rena” på baksidan.
 
  • Närbild på en skadad vägg med flagnande lager som avslöjar underliggande svart material, troligtvis inte gips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanelvägg med rester av avskalat material och synliga kvistar, indikerar ej gips utan tunt skikt innan betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det tidigare ha varit tapetserat?
 
Mycket möjligt, andra delar av köket bär spår efter en grön 70-tals tapet. Men. Den lossnar hur lätt som helst. Det var nämligen min tanke också först.
 
Prova att spreja lite vatten för att se om du kan dra bort.
 
  • Gilla
LjLindgren
  • Laddar…
S Srixon skrev:
Prova att spreja lite vatten för att se om du kan dra bort.
Skulle säga på med mycket vatten! :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Dra på ett lager gips.
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.