Hej!

Är hos svärföräldrarna och de har köpt en nytt Nobö 400v element som inte vill kicka igång riktigt.

En elektriker har varit här och kopplat så jag får väl förmoda att det är korrekt kopplat men elementet tänds upp någon sekund och dör sedan. Sedan tar det några minuter igen och så tänds det upp och slocknar.

Jag skruvade bort elementet och tittade då jag var nyfiken och fann detta:

Eluttag med öppen kabelanslutning och osäkert kopplade ledningar, eventuellt felaktigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elanslutningar på ett Nobö element med synliga kablar och terminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag reagerar på är ju bild 1 uppifrån verkar vara fas--fas--jord--ingenting.

Bild 2 uppifrån verkar vara brun(fas?)--blå(nolla?)--ingenting--svart(fas?).

Kopplas detta ihop så blir väl:
vit-->brun
svart-->blå
jord-->ingenting
ingenting-->svart.

Känns detta verkligen rimligt?

Kollar jag manualen så är det någon sjukt dåligt upplöst bild som ev säger:

L
N(L)
Jord
Z1

Är det rätt kopplat så är det väl något annat som strular. Är det felkopplat får han nog komma tillbaka och göra om göra rätt.
 
Något har han ju gjort fel med tanke på 1-1-1-0 och 1-1-0-1.
 
Hur ser det ut ut i andra änden på sladden, dvs där den går in i element?

Frågan är ju om elektrikern öppnat kontakten öht?
 
C
S sewage skrev:
Känns detta verkligen rimligt?
Ja, det verkar rimligt eftersom elementet till synes är ojordat/dubbelisolerat.
Om det dessutom de facto "tänds upp" låter det inte som att det är felkopplat.
Låter snarare som att elementet tycker att det uppnått önskad temperatur.
 
Tack för era svar! Det är så jag tänker också att detta inte kan synka riktigt med tanke på att det kopplas mot tomma plintar.

Jag har inte skruvat isär något mer. Kan ju kolla andra änden av kabeln också.

Men är det normalt att element inte har jord men nolla? Jag tänker den blå kabeln från elementet.

Här är en bild från manualen på kopplingsschemat:

Närbild på en del av ett elektriskt kopplingsschema från en manual, med märkningar för ledningar och plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C cpalm skrev:
Ja, det verkar rimligt eftersom elementet till synes är ojordat/dubbelisolerat.
Om det dessutom de facto "tänds upp" låter det inte som att det är felkopplat.
Låter snarare som att elementet tycker att det uppnått önskad temperatur.
Jag trodde att det var något typ demoläge som fick igång. För det tänder upp men när vi ska ställa in ex klocka så dör det igen efter bara några sekunder. Kan det vara någon sorts batteridrift?

Elementet heter Nobö NCU-2TE.
 
C
S sewage skrev:
Men är det normalt att element inte har jord men nolla? Jag tänker den blå kabeln från elementet.
Ja, om det är dubbelisolerat har det ingen jord. I detta fall har det ingen nolla heller om det är ett 400V-element.

Det är nog bara det att de använder samma sladdställ med blå ledare till både 230V och 400V-modellerna. Blå blir alltså fas nr 2 i 400V-modellen.
 
elmontören elmontören skrev:
NCU 2 är termostaten. Följer ni denna när ni försöker ställa klocka osv?

[länk] NCU-2Te SE.pdf
Exakt! Problemet är att elementen tänds upp. Vi trycker då in plus och minus enligt manualen och klockan början blinka. Men här hinner vi knappt göra något innan displayen dör. Sedan spelar det ingen roll vad vi gör. Elementet startar upp av sig själv först efter några minuter och dör efter några sekunder igen. Jag tänkte om det var felkopplat att det var någon batteribackup som drev displayen och höll inställningarna vid ev strömlöshet.
 
C cpalm skrev:
Ja, om det är dubbelisolerat har det ingen jord. I detta fall har det ingen nolla heller om det är ett 400V-element.

Det är nog bara det att de använder samma sladdställ med blå ledare till både 230V och 400V-modellerna. Blå blir alltså fas nr 2 i 400V-modellen.
Aha! Så du menar att egentligen behövs bara två kablar, L1 och L2 om det är dubbelisolerat och 400V? Det verkar ju ändå vara kopplat enligt schemat om den fjärde verkar vara någon sorts nattfunktion.
 
Det stämmer. Du skulle behöva mäta att du har 400v där. Det kan ju vara felkopplat och att batteribackupen är slut, jag har för mig att den ska räcka 48tim.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
elmontören elmontören skrev:
Det stämmer. Du skulle behöva mäta att du har 400v där. Det kan ju vara felkopplat och att batteribackupen är slut, jag har för mig att den ska räcka 48tim.
Tack! Då ska jag mäta så att vi får 400V mellan faserna. Om vi nu får det (vilket känna troligt).. Vad skulle det då kunna vara? Trasigt element? Får vi bara 230 så måste det ju vara felkopplat någonstans på vägen eller typ trasig säkring?
 
C
S sewage skrev:
Vad skulle det då kunna vara?
Du kan ju testa att skifta termostaten med ett element som fungerar för att se om felet följer med termostatet eller elementet.
Fånigt uppenbart, men även kolla att elementets strömbrytare är på.
 
C cpalm skrev:
Du kan ju testa att skifta termostaten med ett element som fungerar för att se om felet följer med termostatet eller elementet.
Fånigt uppenbart, men även kolla att elementets strömbrytare är på.
Tack för svar! Jo vi kollade att elementet var påslaget. Testade även att slå av/på några gånger för att försöka få fart på displayen.

Men.. efter lite mer felsökning kröp det fram att de har någon funktion i centralen som går på utetemperaturen. Dvs den slår av och på spänningen med jämna mellanrum beroende på hur kallt det är. När jag väl mätte så var det 400V typ 30s, sen 0V i nån minut och sen på igen.

Så det är väl uppenbart att det är därför. Elementet sitter ute i ett förråd i garaget. Vi är inte kvar längre så de får försöka ställa om det själva. Men element och koppling bör ju iaf vara fullt fungerande.

Tack igen för era svar!
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.