Jag lånar tråden lite för att ställa en fråga.

Jag tänker införskaffa en fönsterlampa som kommer med den nya kontakten DLC. Kan jag istället montera en vanlig stickkontakt på kabeln och koppla in den i ett vägguttag istället?
 
Om du är det minsta händig så är det inga problem ;) det krävs ingen "behörighet" för att ändra på tex fönsterlampor utan bara att man vet vad man sysslar med så att det man gör inte blir farligt.
 
Haha själva bytet är lätt som en plätt. Tänkte mer om spänningen blir fel när man kopplar in lampan i ett eluttag istället för ett takuttag. Men kom på att det uppenbart måste vara 230volt i båda uttagen *facepalm*
 
Spaerlan Spaerlan skrev:
Haha själva bytet är lätt som en plätt. Tänkte mer om spänningen blir fel när man kopplar in lampan i ett eluttag istället för ett takuttag. Men kom på att det uppenbart måste vara 230volt i båda uttagen *facepalm*
(y)
 
Spaerlan Spaerlan skrev:
Jag lånar tråden lite för att ställa en fråga.

Jag tänker införskaffa en fönsterlampa som kommer med den nya kontakten DLC. Kan jag istället montera en vanlig stickkontakt på kabeln och koppla in den i ett vägguttag istället?
Kommer lampan med jordad kabel @ jordad DCL-kontakt så kan du byta kontakten rakt av.
Däremot om lampan kommer med ojordad kabel och ojordad DCL-kontakt så behöver du byta sladdstället fram till lämpligt ställe som tex sladdströmbrytare, å då behövs troligen även sladdströmbrytaren bytas eftersom den troligen inte går att öppna å återanvända.
 

Bästa svaret

Som sagt, gammalt jordat lamputtag, de där blev inte så vanliga verkar det.
Dessutom, jag vill påstå att jordstiftet saknas.
En anledning att, i mitt tycke, helt enkelt felanmäla det.
 
  • Gilla
-PC- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.