A Anders_Nilsson skrev:
Den här tråden startade med ett vansinnigt inlägg och har sedan eskalerat till en nivå man annars bara ser i trådar om för eller emot Elon Musk. Verkligen sekteristiskt på sina håll.

När jag startar ett kalifat vet jag var jag skall rekrytera :rofl:.
Välkommen till internet
 
  • Haha
Pumabjörnen
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
@AndersMalmgren
Förstår faktiskt inte hur du kan klaga på det svenska systembolaget
De har bra sortiment till bra priser, samt väldigt kunnig personal.
Priset borde väl inte vara något problem för dig om man läser dina inlägg, skulle du äta hemma en dag mer i veckan så hade du kanske också haft råd att handla på bolaget:rofl:
Har du någonsin varit utomlands och haft det utbudet av bra drycker samlat på ett och samma ställe?
Jag har, och jag är nöjd med det svenska systemet och det utbud dom har
Sen att de inte har öppet dygnet runt är väl ett mindre problem, eller är du i behov av att kunna fylla på ifall ditt förråd hemma tar slut vid elva-tiden på kvällen? :cool:
De har nästan inga drickfärdiga årgångsviner. Går du till en vinbutik i tex Danmark så har de väldigt bra sortiment på just detta
 
  • Gilla
  • Haha
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
Kolla in en supermarket i Frankrike, Italien, Spanien eller Tyskland så kan du jämföra, torka av såsseglasögonen!
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
A
Myrstacken Myrstacken skrev:
Tråkigt när inte folk kan kontrollera sitt alkoholintag...
Och jag lider med er....
Min farfar var periodare han var sjöman och pappa berättade att när han kom hem efter en resa köpte han en back sprit sen låg han en månad i sin säng och drack sprit tills han skulle ut på sjön igen.,.
Sådan uppväxt hade far min..
Men han har inga dåliga minnen så från sin pappa.. Hans pappa (min farfar)
Var alltid snäll som bara den, aldrig sträng och var nästan alltid med och lekte fast han var full...
Det var inte vanligt på den tiden att föräldrar var med ute och lekte med barnen men det gjorde farfar...
Fast han var som sagt alltif full..
Till slut tyckte pappa det var pinsamt att han var full när han kom upp i tonåren..
Farmor dog tyvär tidigt och det enda pappa hade var en full pappa som var utomlands halva året på fartyg och andra halvan var han hemma och full..
Dock var han aldrig otrevlig... Utan alltid snäll men det blev jobbigt för pappa ändå...

Min Morfar var nästan likadan skilnaden är att han inte var sjöman annars var det samma..
Min mammas minnen är att antingen var pappa på jobbet eller så låg han på kökssoffan full..
Min morfar var en sjuk människa han har vart i tidningarna flera gånger under min mammas uppxäxt...
Han tog sig friheter med min mamma och gjorde saker med henne som inte en pappa skall göra med sin dotter..
Detta hände min mamma när hon var 14 hon berättade detta för sina två äldre böder som först inte trodde på henne.
Men efter att dom gjort en lite fälla för min morfar som jag inte kommer ihåg nu så fick mina morbröder själva se hur han betedde sig mot henne..
Det slutade med att mina morbröder istort sett slog ihjäl sin egna pappa.
Dom slog honom så illa att ingen trodde han skulle överleva..
Ambulansen fick hämta honom sen pratade ingen med honom på 20 år...

Det tog inte stop med detta...
Det var så att en radioreparatör blev mördad en gång på 60 talet i sin butik...
Samma dag hade min mormor varit i butiken och lämnat in sin radio för att den var trasig...
Förr reparerade man sina apparater det gör man inte nu.. nu slänger man och köper nyttt...
Samma afton blev den stackars killen knivmördad...
Min morfar som inte var vid sina sinnens fulla bruk var övertygad att det var min momor som mördat honom..
saker och ting spårade ur..
Min morfar slutade gå till jobbet och lade all sin tid på att övervaka mormor..
Han terroriserade polisstationen varjedag och försökte få dom att anklaga min mormor att det var hon som var mördaren..
Detta pågick i månader /år,, till slut gick det så lång att polisen som hade samlat så mycket bevis..
Polisen köpte första sidan i GT där skrevs det..
KARL ÅBERG din fru mördade inte .......
Vi har fortfarande kvar detta urklippet från tidningen i familjen..
Men min sjuka morfar kunde aldrig släppa detta.
Han var övertygad om att hans fru var mördaren ända fram till sin död 79..

Men vi har trevligt ändå i familjen varje jul..
Vi har stora julträffar..I år var vi 21 vuxna och 7st barn..
Och ja vi hade massa öl och 2st nubbe per vuxen till middagen..
Och satan vad trevligt och kul vi haft...
Skyll inte på alkoholen skyll på människorna..

Allt hänger på kontroll och tro mig jag kommer från en galen familj
Skrivet på fyllan?
 
wildeside
U Uffe A skrev:
@AndersMalmgren
Förstår faktiskt inte hur du kan klaga på det svenska systembolaget
De har bra sortiment till bra priser, samt väldigt kunnig personal.
Om du besöker BorderShop någon gång så får du veta vad som är bra priser!
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De har nästan inga drickfärdiga årgångsviner. Går du till en vinbutik i tex Danmark så har de väldigt bra sortiment på just detta
Jag skulle säga att det är precis tvärt om, man ska ha tur att för att hitta något bra i det generella utbudet i Danmark men det finns ju som vanligt specialbutiker för vin i tex Köpenhavn precis som det gör i de flesta andra storstäder. Priserna ligger därefter.

Vi brukar ta in sådant vi gillar själva men ska vi hitta något nytt på hemmaplan finns det väldigt bra utbud av kvalitetsviner att hitta i Systembolagets specialbutiker med vinkällare. Har man inte möjlighet att gå dit själv går det bra att beställa på interwebben.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag skulle säga att det är precis tvärt om, man ska ha tur att för att hitta något bra i det generella utbudet i Danmark men det finns ju som vanligt specialbutiker för vin i tex Köpenhavn precis som det gör i de flesta andra storstäder. Priserna ligger därefter.

Vi brukar ta in sådant vi gillar själva men ska vi hitta något nytt på hemmaplan finns det väldigt bra utbud av kvalitetsviner att hitta i Systembolagets specialbutiker med vinkällare. Har man inte möjlighet att gå dit själv går det bra att beställa på interwebben.
Inte ens PK huset har speciellt bra utbud. De har bra champagne. Men rödviner är en annan femma.
 
  • Haha
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
A
var det alkohol under julen vi skulle diskutera eller vilken sort som passar bäst?

vin och öl trådar har vi redan så den frågan kan vi ta där istället.. :thinking:
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte ens PK huset har speciellt bra utbud. De har bra champagne. Men rödviner är en annan femma.
Då tycker vi annorlunda men det är ju precis som det ska vara dvs en personlig smaksak. Utbudet förändras dock löpande men vill man agera vinsnobb får man söka sig annorstädes om man vill vara säker på att hitta något unikt som ingen annan har. ;)

OT - När vi reser runt brukar vi även kolla in om det finns vingårdar med olika kopplingar till Sverige tex genom ägande eller inköp. Det roligaste minnet i klass med "jag mötte Lassie" var när vi gästarbetade med skörden på Rabiega (några km rakt norr om Château Saint-Esprit) som ägdes och drevs av Anders Åkesson. Eftersom vi kom dit ett par dagar innan övriga gäster och kunde vi fritt välja rum. Vi valde självklart rummet där Göran Persson prasslade i hemlighet med Anitra Steen som på den tiden vd för Vin & Sprit och även ägde gården. :cool:

Vi har även en rad med andra roliga minnen av mer känslig natur (för tredje part dvs) från andra gårdar som vi fortfarande kan skratta åt. Sådant som man bara kan uppleva om man bor, spenderar tid och lär känna människorna runt stället. Sedan kanske vinet inte kanske är det bästa med det väcker i alla fall roliga minnen... :D
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sverige är ett extremistland. Det märks i trådar som dessa.
Nej, Sverige är en demokrati. Samla majoritet så kan du lägga ner systembolaget, ta bort skatten på arbete och allt annat du gormar om. Om det inte finns stöd, och du inte kan acceptera majoriteten, är det väl du som har extrema tendenser,
 
  • Gilla
  • Älska
Rasputitsa och 7 till
  • Laddar…
Det här med "barnens högtid" är nog något som har kommit att gälla mer och mer, på senare tid. Det har säker varit speciellt för barn länge men inte alls så mycket som det är nu. När jag var barn, på sent 60-tal och 70-tal, så upplevde inte jag det som om julen var speciellt för oss utan framför allt en tid då man träffade och umgicks mer än vanligt med släkt och bekanta.

När det gäller alkohol så får jag intrycket att det verkar vara mycket svart eller vitt för många, antingen så innebär alkohol oundvikligen något negativt eller så är det bristen på alkohol som innebär något tråkigt. I min familj så var alkohol något ganska ovanligt, ett glas vin nån söndagsmiddag, och en grogg eller två per år... ungefär så. Inget jag direkt reflekterade över eller led av förstås, jag tyckte alltid det var roligt på jul och påsk etc. Min frus familj däremot drack gärna snapps på större helger i goda vänners lag och min fru minns med glädje över hur roligt alla hade det, med snappsvisor och historier som berättades.
 
  • Gilla
arkTecko och 8 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sverige är ett extremistland. Det märks i trådar som dessa.
Tala för dig själv, med dina extrema inlägg som borgarbracka.
 
  • Gilla
  • Haha
reez och 4 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jävla förmynderiland. Det räcker inte med att vi ska ha monopol med dåligt utbud och dåliga öppettider på söndagar utan allmänheten ska vara präktiga och förmynda också.

Det finns vi som kan dricka alkoholig dryck för att det är gott till maten utan att bli påverkade så pass att barnen far illa.
Vad vet du om det?
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Nej, Sverige är en demokrati. Samla majoritet så kan du lägga ner systembolaget, ta bort skatten på arbete och allt annat du gormar om. Om det inte finns stöd, och du inte kan acceptera majoriteten, är det väl du som har extrema tendenser,
Vi är ett extremistland om du jämför oss med resten av världen.
 
  • Haha
  • Gilla
sonabr4000 och 5 till
  • Laddar…
A
F frasen_36 skrev:
borgarbracka
Haha, hörde jag sist -89 eller ngt. Det var humor, sanna mina ord!
 
  • Haha
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.