Hej,
Skulle behöva till tips/idéer på hur jag ska få lite ordning i mitt kök.
Jag har ett väldigt kallras i köket och då i köksfläkten.
Jag har frånluftvärmepump, så det är ju ett kraftigt undertryck i huset.
Jag har monterat ett extra kallrasskydd på taket och efter lite noggrannare undersökningar har jag nu alltså 3 kallrasskydd (i direkt anslutning till fläkten, en ca 1m upp i fläktskåpet (där fläktslangen går över till imkanalen och nu alltså på taket).
Men detta verkar inte hjälpa, hela fläktskåpet är iskallt på morgonen (och hela fläkten).
Det är dock inte så man direkt kan känna att det rasar kall luft utan börjar undra om det är så att imkanalen leder ner kyla och på så sätt kyler ner hela skåpet.
Vet inte riktigt vad jag ska testa härnäst…
 
Är röret ut välisolerad?
 
Det låter som du har mer bekymmer än så om du har ”kraftigt” undertryck pga frånluftsvärmepump. Denna ska inte skapa det utan det ska balanseras med tilluftsventiler i rummen. Kan det vara så att dessa är stängda och skapar flöde i imkanalen för köksfläkten?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är röret ut välisolerad?
Hur vet man det?
Jag antar att det uppfyller gällande krav (att imkanalen ska vara brandisolerad med 30mm eller vad det nu är).

på bilden ses mitt fläktskåpet. Har markerat för själva ”imkanalen” börjar. Det är även en i vanliga fall en öppning runt omkring imkanalen (där den går igenom) för jag tycker det rasar kall luft så har testat att tejpa igen det för att se om det blir bättre…
 
  • Fläktskåp i kök med markerad imkanal och tilltäppt öppning för att förhindra kalluftsläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om röret passerar kallvind innan taket så kan ju nedre delen kyla skåpet. Man får då som föreslagits kika på om det är en isolering på röret
 
H håbbe1961 skrev:
Om röret passerar kallvind innan taket så kan ju nedre delen kyla skåpet. Man får då som föreslagits kika på om det är en isolering på röret
den passar inte kallvind
 
  • Ventilationstrumma placerad i öppet utrymme ovanför köksskåp mot yttertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får bara en känsla av att det faktiskt är själva kanalen som går ut på taket (och som är i metall) leder ner iskall kyla.
Sen om kanalen är isolerad borde ju inte spela roll. Det är ju ett metallrör som går rakt ut…

eller är det något jag inte förstår?
 
  • Gilla
Calle Holmstedt
  • Laddar…
J Jannebozz skrev:
Får bara en känsla av att det faktiskt är själva kanalen som går ut på taket (och som är i metall) leder ner iskall kyla.
Sen om kanalen är isolerad borde ju inte spela roll. Det är ju ett metallrör som går rakt ut…

eller är det något jag inte förstår?
Håller med
 
  • Gilla
Calle Holmstedt
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Håller med
För själva stosen (det heter det va), eller genomföring i in till ”döda utrymmet” är ju iskall.
Så börjar tro att det faktiskt inte är kallras i den bemärkelsen utan mer köldbrygga (eller vad man nu ska kalla det).
Men kan ju inte vara ensam om detta, eller?
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Det låter som du har mer bekymmer än så om du har ”kraftigt” undertryck pga frånluftsvärmepump. Denna ska inte skapa det utan det ska balanseras med tilluftsventiler i rummen. Kan det vara så att dessa är stängda och skapar flöde i imkanalen för köksfläkten?
ok, kanske en överdrift med ”kraftig” (men allt är ju relativt).
Oavsett så är det ju ett undertryck och då letar sig ju luft in i skrymslen som inte är helt täta.
Däremot så stänger jag aldrig ventiler så allt är enligt design. Drar även ner fläkthastigheten nu på vintern då det blir sånt j-vla kallras samt att pumpen inte blir så effektiv om tilluften som dras in i huset är samma temp som avluften. Borde bli ett nollsummespel (om man bortser från utfällning av fukt)

sen har man ju en NIBE pump som mår bäst av rejäla flöden för att inte fastna i låååånga avfrostningar titt som tätt
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Vi har också kallras i fläktkanalen, men det är inte så konstigt då "kallrasskyddet" i fläkten endast stoppar vindtunnelflöden. Det är ju inte på ngt sätt tätt med tätlister el likn. Vi har FTX men köket är ju en utsugszon så ytterluft tar sig lätt in. Gissar att tätlister hade gjort att "flapparna" hade limmat fast sig av matosets fettrester.

Gamla tiders imkanaler gick i riktiga skorstenar som var konstant varma av eldning i värmepannan. Då går flödet åt rätt håll (uppåt/ut).

Kanske är värt att pröva att linda värmekabel runt röret (om det är ett spirorör/metall)?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Vi har också kallras i fläktkanalen, men det är inte så konstigt då "kallrasskyddet" i fläkten endast stoppar vindtunnelflöden. Det är ju inte på ngt sätt tätt med tätlister el likn. Vi har FTX men köket är ju en utsugszon så ytterluft tar sig lätt in. Gissar att tätlister hade gjort att "flapparna" hade limmat fast sig av matosets fettrester.

Gamla tiders imkanaler gick i riktiga skorstenar som var konstant varma av eldning i värmepannan. Då går flödet åt rätt håll (uppåt/ut).

Kanske är värt att pröva att linda värmekabel runt röret (om det är ett spirorör/metall)?
ja kanske, skulle dock vilja ha något ”passivt”
En tanke var nån typ av elektroniskt spjäll som inte släpper igenom ett skit innan man drar igång fläkten. Men om det är mer metallen som leder ner kylan så kommer det ju inte hjälpa ett skit…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.