God kväll forumet.

Jag hade från början tänkt att köra Plejd till min belysning i kåken (renovering ej nybygge)

Men efter att ha läst på Schneider Wiser lite mera så känns det som att vill man utöka nångång med ex kameror, detektorer och dylikt så är det bara Wiser som kan det.

Prisskillnaden slår ju Plejd schneiders system helt klart, men användmässigt är det någon som kan säga något om respektive system?

Bara släng ur er med pros/cons!
 
  • Gilla
haggle
  • Laddar…
Haft Plejd i 3 år nu och det bara funkar och funkar, extremt tillförlitligt när alla andra system har allt från små hickups till mer allvarliga fel.

Fördelen med Plejd är enkelheten och tillförlitligheten.

Nackdelen är att det är en produktsvit som rör sig EXTREMT sakta, så vill man ha fräscha saker att byta ut varje år blir man nog besviken.

Vill man ha nåt som styr belysning och bara funkar så välj Plejd.

Vill du automatisera, leka och pula med hemautomation så kika på annat, även om Plejd i min mening kan vara en del av det.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Jag har 1 Wiser infällt uttag som jag använder för att mäta förbrukning på torktumlaren. Bara haft den i någon månad men den funkar väldigt bra.

Jag har inte deras hubb utan kör en egen Homeassistant med en conbee2 zigbee adapter. Har blandat Philips Hue, Ikea trådfri, Osram lampor, Aqara sensorer för temp/fukt etc.

Det är väldigt smidigt att inte vara låst till någon tillverkare. Men kräver lite mer engagemang för att få ihop även om mjukvaran blivit otroligt mycket bättre de senaste 2-3 åren.

Har även 2 plejddimmers som mest används som "dumma" dimmers eftersom det inte går att styra från HA appen. Bristen på öppenhet stör mig med plejd.
 
Någon som vet om Schneider har en dimmerpuck som kan dimra 2 laster? Har en kronbrytare i ett rum där ena styr taklampan och den andra styr 2 st spotlights i fönstersmygen, dessa har ju såklart ett drivdon som går att dimra men om jag skulle välja Wiser i slutändan så vill man ju kunna styra all belysning i rummet med det.
 
S Stabbsson skrev:
Någon som vet om Schneider har en dimmerpuck som kan dimra 2 laster? Har en kronbrytare i ett rum där ena styr taklampan och den andra styr 2 st spotlights i fönstersmygen, dessa har ju såklart ett drivdon som går att dimra men om jag skulle välja Wiser i slutändan så vill man ju kunna styra all belysning i rummet med det.
Tror inte det finns men går ju alltid att sätta 2 puckar.
Ska bygga nytt nästa år och har kikat lite på wiser men verkar inte vara så många som installerat det tyvär så dåligt med info från användare.
Har plejd nu och är nöjd med det men wiser har ju som sagt andra saker än belysning och verkar som om dom ska med i matter eller mater kanske det stavas?
 
  • Gilla
sune07
  • Laddar…
S Stabbsson skrev:
Någon som vet om Schneider har en dimmerpuck som kan dimra 2 laster?.
Du sätter in dimmerpuckarna i resp lamputtag.
Enda nackdelen med Wiser är att allt lite mer avancerat drivs av molnet, och går molnet ned eller blir dyrt är det inget kul.
Annars är det ovanligt smart utformat.
 
M mrmlz skrev:
Jag har 1 Wiser infällt uttag som jag använder för att mäta förbrukning på torktumlaren. Bara haft den i någon månad men den funkar väldigt bra.

Jag har inte deras hubb utan kör en egen Homeassistant med en conbee2 zigbee adapter. Har blandat Philips Hue, Ikea trådfri, Osram lampor, Aqara sensorer för temp/fukt etc.

Det är väldigt smidigt att inte vara låst till någon tillverkare. Men kräver lite mer engagemang för att få ihop även om mjukvaran blivit otroligt mycket bättre de senaste 2-3 åren.

Har även 2 plejddimmers som mest används som "dumma" dimmers eftersom det inte går att styra från HA appen. Bristen på öppenhet stör mig med plejd.
Jag kör alla mina plejd enheter från HA utan de minsta bekymmer ”Plejd add-on”
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
L lat skrev:
Du sätter in dimmerpuckarna i resp lamputtag.
Enda nackdelen med Wiser är att allt lite mer avancerat drivs av molnet, och går molnet ned eller blir dyrt är det inget kul.
Annars är det ovanligt smart utformat.
Även Wiser fungerar ju till Home Assistant och Homey Pro utan gateway, och kan alltså styras utan koppling till molnet.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Om du bara vill styra lampor, ja.
Men Wiser är så mycket mer & enligt Schneiders kundtjänst så behöver du ansluta till deras molntjänst om du vill börja använda deras gateway och div sensorer.
 
L lat skrev:
Om du bara vill styra lampor, ja.
Men Wiser är så mycket mer & enligt Schneiders kundtjänst så behöver du ansluta till deras molntjänst om du vill börja använda deras gateway och div sensorer.
Gatewayen, ja, men sensorerna är ju vanlig zigbee så det går att utveckla stöd för de enheterna med valfri öppen zigbeecontroller, utan att det kräver en molnlösning.

Däremot verkar Schneiders Energylösning, med PowerTags vara knöliga för andra controllers att utveckla stöd för då de använder en specialvariant av zigbee (med GreenPower-parning).
 
Jag antar att Schneider support bara hittar på då?

"Hej! så vitt vi fått reda så går det inte då inläsning och programmering av produkter sker via appen till molnet. Vårt referensnummer är: 8650xxx2. Med vänliga hälsningar, Kenny Stjarnqvist Schneider Electric | Kundcenter | Sverige"
 
L lat skrev:
Jag antar att Schneider support bara hittar på då?

"Hej! så vitt vi fått reda så går det inte då inläsning och programmering av produkter sker via appen till molnet. Vårt referensnummer är: 8650xxx2. Med vänliga hälsningar, Kenny Stjarnqvist Schneider Electric | Kundcenter | Sverige"

Oklart vad frågan var men jag kör deras uttag utan deras gateway eller moln... Jag använder som sagt homeassistant och en zigbee-usbsticka..
 
M mrmlz skrev:
Oklart vad frågan var men jag kör deras uttag utan deras gateway eller moln... Jag använder som sagt homeassistant och en zigbee-usbsticka..
", jag är för kunds räkning intresserad av Schneider Wiser, men vad jag kan se så går inte systemet att installera på en lokal server/ "on prem"? Säkerhetspolicyn hindrar all användning av appar eller annat i "molnet", hur löser man detta?"
 
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
De kanske menar att Schneiders egen programvara/logik inte går att köra lokalt.
 
Det som jag försökt säga men fått mothugg på.:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.