• Gilla
1
  • Laddar…
A
D DaDolly skrev:
Börja med att montera gångjärn som är gjorda för ändamålet. De kallas o-intrång . D.v.s i öppnat läge så lägger sig luckan parallellt med stomsidan.
[länk]

Sedan så trycker du dit en öpppningsbegränsare 92 grader .
[länk]
Ser dock ut som rätt gångjärn. Jag tror faktiskt inte man får ut en låda öht utan dessa. Minns inte.
 
Höghus Höghus skrev:
Också en bra ide. Men jag tror dämparen kommer att trycka upp dörren, den behöver nog lite lagom mottryck.

/Höghus
Hemligheten ligger i att kulbultbeslaget som monteras på dörren skall sticka ut något så att kulbulten i stängt läge ligger lite längre in i skåpet än den kulbult som monteras längst ut i skåpbotten. Då kommer gasfjädern hålla dörren stängd.
 
mowatom skrev:
Ser dock ut som rätt gångjärn. Jag tror faktiskt inte man får ut en låda öht utan dessa. Minns inte.
Ja det har du nog rätt i, bilden var lite suddig
 
mowatom skrev:
Ser dock ut som rätt gångjärn. Jag tror faktiskt inte man får ut en låda öht utan dessa. Minns inte.
Och nej , det ska inte gå att få ut en låda med vanligt gångjärn . Du har helt rätt
 
raveper raveper skrev:
Det finns färdiga dörrbromsar.
Fast de brukar väl inte vara justerbara för hur mycket man öppnar? Blir lite svårt att mäta in exakt var den skall monteras annars.

/Höghus
 
D DaDolly skrev:
Börja med att montera gångjärn som är gjorda för ändamålet. De kallas o-intrång . D.v.s i öppnat läge så lägger sig luckan parallellt med stomsidan.
[länk]

Sedan så trycker du dit en öpppningsbegränsare 92 grader .
[länk]
Det sitter redan sådana gångjärn på, Ikeas variant.
Öppningsbegränsaren verkar intressant men den är väl knappast justerbar.

/Höghus
 
B Bjober skrev:
Hemligheten ligger i att kulbultbeslaget som monteras på dörren skall sticka ut något så att kulbulten i stängt läge ligger lite längre in i skåpet än den kulbult som monteras längst ut i skåpbotten. Då kommer gasfjädern hålla dörren stängd.
Jag tror jag förstår vad du menar, men det verkar svårt att få till utan provmontering i en mockup.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Det sitter redan sådana gångjärn på, Ikeas variant.
Öppningsbegränsaren verkar intressant men den är väl knappast justerbar.

/Höghus
Nej , den är ju inte justerbar men 92 grader borde vara rätt så lämpligt i ditt fall .
 
Läderhandtag på plats, inte alltför avvikande från de andra handtagen och blir bra dämpare när skjutdörren är stängd. Jag satte en diskret möbeltass på skafferidörren som dämpar när skjutdörren är öppen, får duga tills vidare.

/Höghus

Kök med vita luckor och läderhandtag, kylskåp och skafferidörr med möbeltass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diskret möbeltass på en vit skafferidörr ovanför ett golv med dekorativa kakelplattor i svartvitt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läderhandtag på vit skjutdörr bredvid kaklad vägg, med möbeltass på skafferidörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Höghus Höghus skrev:
Fast de brukar väl inte vara justerbara för hur mycket man öppnar? Blir lite svårt att mäta in exakt var den skall monteras annars.

/Höghus
Man öppnar väl dörren så mycket man vill ha den. Drar ut dörrstoppet till max och skruvar fast det.
 
Höghus Höghus skrev:
Jag tror jag förstår vad du menar, men det verkar svårt att få till utan provmontering i en mockup.

/Höghus
Ja det är inte bara att smacka dit och hoppas det blir bra, för det blir det inte! :surprised::thinking::rofl:
Jag brukar rita radier i autocad eller med passare , en radie fullt utskjuten och en radie ihopskjuten (så långt man vill ha den ihopskjuten). Då ser man rätt snart hur långt ut på dörren man kan sätta fästet.
Eller som du säger bygga en modell, det har också hänt. När jag byggt modeller med div konstiga länkarmar har favoriten varit frigolitskiva som bord, kartong som länkarmar samt knappnålar som axlar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.