Hej och god fortsättning på er,

Har ett par funderingar kring mitt garage projekt nu i mellan dagarna.

Garaget är ett isolerat med har ingen uppvärmning (vilket innebär att så här års är det bara ett par grader där inne). Garaget är från 1988, och sitter ihop med huskroppen. Väggen på bilden vetter mot grannens hus som är på ett avstånd av <3m.

Väggen på bilden (mot grannens hus) är på betongplatta och byggt med en regelstomme på 95×45. Uppbyggnaden inifrån sett är/var 1 lager gips, ångspärr, 95mm isolering (glasull), vindpapp, spikläkt och avslutas med stående panel. Jag har tagit bort ett lager med gips på bilderna. Kommer att sätta dit 15mm plywood samt ett lager gips.

Nu behöver jag hjälp:
- Behöver inte ångspärren sitta fast bättre och tejpas?

Uppfyllde denna väggkonstruktion verkligen EI 30?

Väggventilationen på bilden, hur kan jag få en denna snyggare på insidan? Är det bara att sätta dit en tallrik(behöver inte vara just en tallrik menar mer principen)? Om jag bara sätter en tallrik behöver jag då göra något med själva insidan där det nu är "uppreglat" Bör jag byta ut och täta hålet för att få dit ett plaströr?
Tillägg: Har två ventilationsgaller nertill i garageporten. Samt ytterligare en exakt likadan vebtilations konstruktion på ena kortsidan som är mittemot garageporten.

Anser ni att glasullen behöver bytas ut?


Inredning av isolerat garage från 1988 utan uppvärmning, vägg mot grannhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerad garagevägg med plast och synlig isolering vid öppning i stommen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre vägg i garage från 1988 med synlig isolering och plastfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
:coffee:
 
Rickard.
Behöver inte ångspärren sitta fast bättre och tejpas?
Det behöver bevisligen inte det men den kanske bör det. Plastfolie i kallgarage är en hel grej men eftersom det bevisligen funkat så skulle jag fortsätta med det.

Uppfyllde denna väggkonstruktion verkligen EI 30?
Ja!

Bör jag byta ut och täta hålet för att få dit ett plaströr?
Du bör ingenting men om du vill byta ut det mot en vanlig rund ventil så är det såklart fritt fram.

Anser ni att glasullen behöver bytas ut?
Nej
 
Rickard. Rickard. skrev:
Behöver inte ångspärren sitta fast bättre och tejpas?
Det behöver bevisligen inte det men den kanske bör det. Plastfolie i kallgarage är en hel grej men eftersom det bevisligen funkat så skulle jag fortsätta med det.

Uppfyllde denna väggkonstruktion verkligen EI 30?
Ja!

Bör jag byta ut och täta hålet för att få dit ett plaströr?
Du bör ingenting men om du vill byta ut det mot en vanlig rund ventil så är det såklart fritt fram.

Anser ni att glasullen behöver bytas ut?
Nej
Okey, det var ju positiva besked på alla funderingar. Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.