100mbit borde inte bli problem. 1000mbit kanske blir problem. Jag har kört på par-kabel från 80-talet med obefintlig twistning . Det länkade upp i 1000 men det var mycket trasiga paket. 100mbit funkade däremot bra.
 
Kan du löda och gör en "mjuk" övergång utan skarpa kanter och veck så är det en mycket bra förbindelseteknik.
Vid högre frekvenser är det viktigt att det inte bara är galvanisk kontakt, utan att det inte bildas ställen där reflektion eller impedansvariationer uppstår.
Och säger samma som Leif i Skåne. Förskjut skarvarna lite så att det inte blir en bulle på samma ställe.
 
M merbanan skrev:
100mbit borde inte bli problem. 1000mbit kanske blir problem. Jag har kört på par-kabel från 80-talet med obefintlig twistning . Det länkade upp i 1000 men det var mycket trasiga paket. 100mbit funkade däremot bra.
1 bit per sekund klarar man med ullgarn.
 
D Daniel 109 skrev:
De testarna säger inte ett skit om överföringshastigheten. De kollar bara om det är kontakt mellan rätt pinnar.
Knappt det. Jag köpte en sån, nu använder jag den knappt längre.
 
Om det inte är Gbit krav, köp en cat5e åå biltema och spara cat6 kablarna till något annat. Cat6 plus lödd skarv gissar jag blir sämre än hel cat5e.
 
Har lött nätverkskabel vid ett par tillfällen. Det har funkat utan bekymmer för normal hemma användning iallafall. Men visst jag har ju aldrig testat med någon form av mätare heller för den delen. Men en sån skarv med kontakter som man köper ger ju flera skarvar. Än att bara löda kabel mot kabel.
 
Är det inte enklare att bara dra ny installationskabel?
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.