Har dragit en UTP-kabel cat6 med färdiga kontakter, genom ett 50mm markrör. Men nu visar det sig att den är tio meter för kort. Jag har en likadan kabel på tio meter men inget skarvdon. Vad tror ni kunniga där ute: om jag skarvar genom att skala och löda ihop samt sätta krympslang över alla lödningarna samt en ytterligare över hela skarven?
 
Jag tror att det kommer att funka.
 
Beror väl lite på förväntad överföringshastighet sen också?

Är kravet 1 Gbit eller 10 Mbit?

Jag hade nog provat att löda, och sen testat kabeln med en sån där testare som man kan köpa på Kjell&co eller Amazon för några hundralappar....
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Rekomenderar en sån här istället för att löda. Om det inte är panikbråttom.
[bild]

[länk]
Tänkte slippa ut och handla...
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Beror väl lite på förväntad överföringshastighet sen också?

Är kravet 1 Gbit eller 10 Mbit?

Jag hade nog provat att löda, och sen testat kabeln med en sån där testare som man kan köpa på Kjell&co eller Amazon för några hundralappar....
De testarna säger inte ett skit om överföringshastigheten. De kollar bara om det är kontakt mellan rätt pinnar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Hur många mm är det man f0r tvinna upp vid kontaktering enligt standard? Minns det är väldigt lite, tror blir svårt att uppfylla det om man ska skala och löda.
 
tommib
Typ 12 mm om jag minns rätt. Man får skala ytterhöljet på en längre sträcka och stega skarvarna på paren.

Om skarven hamnar under mark så är det nog bättre att löda och krympslanga (x2) än att använda ett sånt skarvdon. Bäst är att byta kabeln.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Beror väl lite på förväntad överföringshastighet sen också?

Är kravet 1 Gbit eller 10 Mbit?

Jag hade nog provat att löda, och sen testat kabeln med en sån där testare som man kan köpa på Kjell&co eller Amazon för några hundralappar....
Inga höga krav, den ska gå in i en mesh-puck till min verkstad för Spotify och en och annan koll på mobile.
 
Från erfarenhet av tusentals meter cat5e skulle jag vara villig att chansa att löda, sällan fluken klagade vid test även om för mkt var upptvinnat
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
@
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Rekomenderar en sån här istället för att löda. Om det inte är panikbråttom.
[bild]

[länk]
Hade också satsat på denna och vulk-tejp (om jag nu inte köpt en helt ny kabel vill säga)...
 
Om skarven hade suttit inomhus hade jag kört med skarvdon. Jag hade aldrig skarvat utomhus.
 
Tack för alla snabba svar. Det låter som om det är klart värt att göra det. Har allt hemma och om det inte funkar så åker jag och handlar ny kabel... efter alla helger.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De testarna säger inte ett skit om överföringshastigheten. De kollar bara om det är kontakt mellan rätt pinnar.
Japp, inte ens de "dyrare" billiga varianterna påstod att de kunde berätta vad kabeln klarade.. Det trodde naiva jag..
 
Utan tvekan löda ihop.
Flytta skarven 1-2 cm för varje par så inte ytterhöljet blir för tjockt för den yttre krympslangen.
 
  • Gilla
LoweW och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.